Coronavirus #4

Maar die regels zijn natuurlijk niet alleen ter bescherming van de bewoners, maar ook van de medewerkers. Ik snap wat je zegt over hun eenzaamheid en maar een paar jaar langer kunnen leven, maar voor de medewerkers is het ook niet veilig als alle bewoners weer bezoek krijgen.

Iedere keer zie ik mensen blij reageren dat het aantal IC patiënten afneemt (en dat is natuurlijk positief nieuws voor de zorgcapaciteit) maar ik denk ook steeds aan hoeveel van die patiënten overleden zijn en dan word ik daar wel verdrietig van. Wel fijn dat de instroom minder hard lijkt te gaan.

4 likes

Ik kreeg vorige week een appje van mijn nagelstyliste met de strekking van “Hoi! We hebben morgen een afspraak staan maar helaas is de winkel in X. gesloten. De enige manier waarop deze door kan gaan is als je bij mij thuis komt. Mijn man en kinderen zijn dan weg en we dragen beiden een mondkapje + ik ontsmet alles goed”. Echt wauw, wth. Ik heb terug gestuurd dat ik er met de verlening van de maatregelen en beperkingen voor contactberoepen van uit was gegaan dat de afspraak niet door ging en ik wel contact op neem als ik het weer veilig genoeg vindt. Maar ik heb de neiging om als het weer kan naar een ander te gaan… maarja daarvan weet je het net zo goed niet hoe ze zich nu gedragen.

Even iets heel anders een kennis van mij heeft haar kind (net 3) niet laten vaccineren. Ondertussen durft ze al sinds begin maart haar huis niet uit en staat ze naar eigen zeggen straks vooraan in de rij als er een vaccin is. Ik vind dit zó krom. Niet deelnemen aan het RVP maar nu wel vooraan in de rij staan? Zo’n vaccin is straks nooit zo uitgebreid getest als dat wat er al jaren in het RVP zit dus dan vervallen toch heel haar argumenten om daar niet aan deel te nemen? En dit bewijst toch ook wel weer een soort van waarom groepsimmuniteit zo belangrijk is en waarom vaccineren dus belangrijk is. Of zie ik nou iets over het hoofd? Ben wel benieuwd naar jullie kijk hierop.

15 likes

Ik drop deze even:

6 likes

Ik geloof in juist gebruik van mondkapjes. Begrijp ook dat je er niet aan kan beginnen als er een tekort is voor zorgpersoneel. Maar wat gaat er dan mis, vraag ik me af, als andere landen het wel weten te regelen…

En verder, mensen die zeggen ‘het werkt niet’, natuurlijk werkt het wel, waarom draagt men het anders in de zorg, maar niet elk kapje of elke vorm van gebruik is 100% waterdicht. Net zoals niezen in je elleboog: daarmee verspreid je alsnog vochtdelen, maar in veeeeel mindere mate tov in de lucht niezen of in je hand niezen (die hand waarmee je vervolgens de deurklink of een winkelmand aanraakt). Het is gewoon een kwestie van compromissen sluiten. Net zoals 1,5 meter. Dat is in andere landen ook 2 meter. En officieel is 2 meter niet genoeg. In een democratisch bestuur kan je niet anders dan dit soort besluiten nemen. Maar ik vind het wel storend dat een RIVM of who ever stug blijft volhouden dat het geen enkel nut heeft om mondmaskers te dragen.

12 likes

Kwam vanochtend ook deze tegen.

afbeelding|332x500

De correspondent heeft trouwens een artikel geschreven over de situatie in Nigeria. https://thecorrespondent.com/378/why-social-distancing-wont-work-for-us/50039243100-5409cfb5

2 likes

Ik vond wat die Ernst Kuipers, die die dagelijkse IC-persco geeft, eerder deze week zei wel treffend… Dat we niet moeten vergeten dat 1300 coronapatiënten op de IC, 1300 meer mensen zijn op de IC dan normaal. Dat er een daling is, maakt niet dat het nu ineens makkelijker is voor ziekenhuizen.

5 likes

Mijn moeder heeft misschien corona, terwijl ze in een risicogroep zit (zware longproblemen). En zelfs nu is ze verontwaardigd dat ze niet naar de apotheek mag. 🤦

• @Suikerklontje of iemand anders die het weet.
    Kan je op latere leeftijd je kind nog in laten enten voor het rvp? Dus die kennis van je met haar kind van 3 nu.

Men wordt ook niet verteld hoe het moet.

Zoals ik schreef: Ik begrijp dat je er niet aan kan beginnen als er een tekort is voor zorgpersoneel.

3 likes

Wij in de zorg doen het al met de grootst mogelijke moeite goed, en we weten dat we alsnog door foutjes onszelf ziek maken. Elke handeling die je normaal op je ruggengraat uitvoert (aan je neus krabben, de deur openen, je haar achter je oren strijken, de tijd checken op je telefoon, etc, etc, etc) moet nu met aandacht en zorgvuldigheid gebeuren, je moet je bij alles wat je aanraakt en elke beweging die je maakt bedenken of je nu iets aan hebt geraakt dat besmet is, en hoe je vervolgens je uit die situatie gaat redden zonder andere dingen/jezelf te besmetten.
Ik sta 10 seconden te twijfelen hoe ik m’n vieze stethoscoop, die ik normaal achteloos in m’n zak steek, mee de kamer uit kan nemen zonder daarbij weer allerlei oppervlakken of mn eigen hand te besmetten. Het is niet zo makkelijk als ‘zet een mondkapje op en alles komt goed’, het is een heel scala aan dingen die je bij die mondkapjes moet doen om te zorgen dat het ook maar enig nut heeft. Als ik me veilig waan achter een mondkapje en me in m’n gezicht laat hoesten doordat ik denk wel wat dichterbij dan 1.5m te kunnen staan loop ik Corona op via m’n oogslijmvliezen. Als ik de rest veilig acht door mijn hoestdruppels achter mijn mondkapje te houden krab ik aan m’n wang en verspreid ik met m’n hand virusdeeltjes over elke avocado in de supermarkt. En ga zo maar door.

Waarom andere landen denken dat het wel zin heeft is mij een raadsel, maar daar ga ik gelukkig niet over.

40 likes

Ik ook niet, die wetenschappers zijn misschien er niet helemaal bij.

Belangrijke nuance is wel: andere landen weten het niet te regelen. België raadt nu aan om mondkapjes te dragen, maar het is niet zo dat daar nu een grote hoeveelheid kapjes is die hier niet is. Kortom: je hebt een praktisch onuitvoerbaar advies. Ik vind dat Nederland zich momenteel best sterk laat zien door niet achteloos te volgen wat andere landen doen, maar een zorgvuldige eigen afweging te maken. Het adviseren van iets dat je bevolking eigenlijk niet goed en makkelijk kan opvolgen vind ik echt best stupide.

10 likes

Ik vind Arib in het kamerdebat echt on fire. Je komt bij haar niet weg met onzin of zelfbevlekking.

7 likes

Ik vind het wel bijzonder hoe veel verschil hier in zit! Ik had na jaren niet op controle te zijn geweest eindelijk weer een afspraak staan eind Maart, maar mijn tandarts heeft alle ingrepen die geen spoed zijn tot nadere orde uitgesteld. Achja, nog wat maandjes wachten kan er wel bij na 4 jaar.

Ik heb ook in jouw situatie gezeten maar dan in ‘normale’ tijd en ik kon soms wel janken om hoe lief het zorgpersoneel voor ons was. Fijn dat ze zo met jullie meedenken. Heel veel sterkte ik hoop op een goede uitkomst :heart:

1 like

Dit idd, want mijn vriend zat nog een tijdje in die app om te kijken wat hij te vertellen had. Maar omdat de meesten al snel eruit gingen, ging de kapper ervan uit dat bijna niemand dat bericht had gelezen en kon hij wat anders verzinnen :joy:

1 like

De problemen die veel mensen ervaren zijn goed omschreven, maar het artikel is al verouderd. Abuja, Lagos en Ogun State zitten sinds 30 maart in volledige lockdown. Mensen mogen naar buiten voor eten, medicijnen maar er mogen nergens meer dan 25 mensen tegelijkertijd zijn. De maatregelen zijn een paar dagen geleden verlengd met 14 dagen.

Mijn moeder zegt over de situatie in het land dat sommige mensen gewoon naar buiten moeten, want anders gaan ze dood. Het is echt de vraag op welke manier meer mensen doodgaan. Niet super strikt handhaven maar dan wel meer verspreiding van het virus of strikt handhaven waardoor heel veel mensen totaal geen inkomen hebben maar ook geen reserves waardoor ze sterven aan de honger. Mijn moeder zit niet in Lagos op dit moment. Op de andere plekken in het land is alles eigenlijk dicht behalve de voedselmarkten en de bank + alle mensen die illegaal nog inkomen proberen te werven.

Goede zorg in eigen land is ook echt alleen maar voor de rijken beschikbaar. Het gene wat het nog meer fucked up maakt is dat leden van de regering zich niet eens in eigen land laten behandelen. Nu niet maar normaal ook niet. Die gaan naar het buitenland als het mogelijk is.

4 likes

Helemaal mee eens!!!

Echt hartverscheurend. Ook dat je de afweging moet maken tussen sterven door tekort aan eten of het risico op een virus. Waarvoor verblijft je moeder daar?