Coronavirus #4

Het valt mij ook op dat er echt veel en veel minder recepten zijn vanuit de ggz. Dat klopt ook niet hoor. Normaal hebben we echt veel meer recepten te verwerken vanuit daar.

Ook zijn er echt een stuk minder recepten met wijzigingen voor baxtermedicatie. Vraag mij af of dat goed gaat. Wij hebben echt een paar duizend patiënten met een baxterrol. Mensen zijn nu echt zorg aan het mijden of ze krijgen niet eens de mogelijkheid tot afspraken.

1 like

Ik sprak mijn psycholoog hier dus over en die gaf aan dat ze echt wil willen en het technisch gezien mag, maar ze het totdat de bescherming rond is en ze getest kunnen worden, niet kunnen. (Wat is overigens echt bizar vind)

1 like

@Krabsalade ik word plaatsvervangend kwaad van je berichtje, waar is de empathie… gelukkig hebben ze het afscheid kunnen meemaken!

@Ohappyday ik snap op zich wel dat die lijst uitgebreider wordt… want bij bijv. tandarts kan ik me voorstellen dat dat voor een paar weken ‘niet vitaal’ is (meeste mensen kunnen wel tijdje wachten) maar als deze situatie maanden duurt wordt het op een gegeven moment ‘vitaler’ en kun je niet iedereen vooruit schuiven? weet niet of dat de reden is

6 likes

Hier in de buurt heeft een verzorgingshuis juist een hele constructie in de tuin gemaakt zodat mensen familie kunnen zien. Er staan bouwhekken rond de tuin en dan twee meter verderop ook bouwhekken. Bewoners kunnen dan aan de kant van de tuin en familie aan de andere kant twee meter verder. Moet wel een beetje om de beurt zodat er niet teveel mensen gelijk komen, daar is een soort inschrijflijst voor gemaakt.

16 likes

Mijn opdrachtgever zei vandaag in de standup dat die het kantoor 1,5meter proof gaat maken (das niet zo moeilijk gelukkig) en dat die verwacht dat we snel weer naar kantoor kunnen komen. Terwijl ik dat idee helemaal niet heb, ik denk dat werk thuis waar mogelijk echt nog wel even blijft gelden.
Met als hoofdreden dat zodra die regel vervalt het OV weer ontploft. Leuk als ik in de kantoortuin 1,5 meter afstand houd maar als ik daarvoor in de spits in de trein moet zitten schiet dat niks op.
(nja we gaan het zien en hij houdt zich wel aan het advies hoor, maar ik was gewoon verbaasd).

Trouwens bij mijn schoonoma hebben ze een tablet en je kan facetimen of skypen :). Er is echt nog minder aan dan gewoon bij oma langs gaan maar zij vindt het helemaal geweldig als wij bellen, dus dat doen we 2 x per week een kwartiertje (daarna ben ik echt door stof heen om over te praten, als iemand nog tips heeft. Ik praat altijd veel over het eten en het weer nu.)

3 likes

Brussel is één van de grote steden waar ik me als toerist en vrouw alleen heel veilig voelde 's avonds. Ik vond het daar de 3x dat ik er was heel gemoedelijk en vriendelijk eigenlijk.

1 like

Nog even aanhakend op ouderen in wzc: ook bij thuiswonende ouderen valt nu hun hele informele netwerk weg. Die gaan dus ook sneller hun functionaliteiten verliezen en uiteindelijk eerder dood.
Denk alleen dat het niet zo makkelijk is om te zeggen: geef me maar Corona, dan ga ik wat eerder dood maar ten minste niet in eenzaamheid. Ik bedoel als iemand Corona krijgt en zware klachten heeft moet die persoon geholpen worden, je kunt dan niet zeggen: oké sterf thuis maar een pijnlijke dood, jouw keuze. Dus uiteindelijk gaan de IC’s dan alsnog overbelast raken.

1 like

Ja dus ik hoop maar dat die mensen dan ook de waarde van het RVP in gaan zien!

1 like

1,5 meter afstand houden is ook op kantoor super moeilijk. Je kunt wel ver genoeg uit elkaar zitten, maar je hebt nog steeds smalle gangen, koffiezetapparaten, wc ed. En je ziet dat mensen toch even naar je toe lopen om mee te kijken/overleggen.

3 likes

Ach mijn oma begrijpt het allemaal niet zo goed meer en dat is wel lastig. Ze woont nog zelfstandig maar het is twijfelachtig of dit nog een goed idee is. Nu bellen we regelmatig om te controleren of alles goed is en of ze hulp nodig heeft en krijgen dan een update. Daaruit blijkt wel dat ze het niet helemaal snapt. Ze geeft aan dat ze allerlei mensen binnen uitnodigt op de koffie en denkt dat dat geen kwaad kan. En tegelijkertijd vertelde ze dat ze even in de tuin was geweest en ervan genoten had ondanks dat dit niet mag.

Ze denkt dus dat ze binnen ‘veilig’ is, zelfs als ze allerlei vreemden uitnodigt, en dat het buiten ‘onveilig’ is terwijl ze daar alleen is in haar mega tuin. Maar we krijgen het niet meer uitgelegd en ze begrijpt ook niet waarom de buurvrouw wel koffie komt drinken maar haar eigen kinderen niet. Überhaupt, fuck you buurvrouw. Mijn oma is 88 en heeft allerlei ziektes en dan kom jij even gezellig koffiedrinken terwijl je man thuis ziek ligt met symptomen als hoesten en koorts :mad:.

2 likes

Maar legt dat dan ook niet een groot beslag op de zorg? Misschien niet IC’s maar wel ineens een veel grotere nood aan palliatieve zorg.

Ouderen gaan vaak al niet naar de IC. Sommigen hebben zo’n beleid afgesproken. Is vaak niet haalbaar/geen kans oo genezing. Dus krijgen ze thuis zuurstof en medicatie zodat ze het niet zo merken dat ze benauwd zijn. Ze gaan dus niet aam de beademing. Alsnog heel sneu… maar de IC’s daar gaanze vaak niet heen. Misschien wel een reguliere corona afdeling waar ze niet beademen.

Edit: o sorry was al antwoord op gegeven!!

Verhaaltje over Brussel

Samenvatting

Ik ging ooit eens met vriendinnen eten in Brussel. Vrijdagavond, 19u ongeveer was iedereen daar. 3 van de 4 vriendinnen belden/werden opgebeld door hun vriend om te laten weten dat ze ok waren. 1 iemand zei zelfs: je weet dat ze hier frans praten he!!

Ze vonden het allemaal lief en normaal om met hun vriend te bellen. Omdat ze in Brussel waren??? Uiteraard belde mijn vriend mij niet want we werken allebei in Brussel :broken_heart:

Ik vond dit zo raar. We zijn allemaal opgegroeid in Vlaams-Brabant dus zelfs dicht bij Brussel?

Echt vreselijk hoe mensen denken over Brussel inderdaad door de media. Heb jaren in Mechelen gewoont, maar achteraf gezien had ik liever in Brussel gezeten denk ik.

2 likes

moest ff een traantje wegpinken hoor

21 likes

ja idd, ik ben ook benieuwd. Nu vallen onze smalle gangen wel echt mee, we hebben ook 2 deuren die in de hal uitkomen.
Maar het zou ook kunnen dat de collega’s die met de fiets kunnen (das ongeveer de helft) eerst beginnen en daarna pas de collega’s die met het ov moeten.
(mijn opdrachtgever heeft trouwens wel vaker opgeroepen dat iedereen naar kantoor mag komen, maar gelukkig zeggen mijn collega’s gewoon “goh het advies is thuis te werken, dus dat doen we.”)

1 like

He maar hoezo, vanwege zorgen dat ze gevaar liepen?

Ik heb vroeger veel gereisd op Brussel noord en dat vond ik wel echt een heel naar station, Heel veel immigranten overnachtten daar en het was echt geen fijne sfeer. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het daar nu is.

Omdat Brussel groot en eng is en ze daar nooit komen. Ze zijn een beetje van het kerktorentype: naast de (schoon)ouders huisje bouwen, in het dorp ernaast werken, bijna nooit op nieuwe plekken komen.

We gingen daarna bij een Japans restaurant eten en dat was ook zo’n drama. (Waar is de biefstuk met frieten op de kaart?)

@Pierlala - Ja tuurlijk dat snap ik wel, zeker als het vrij laat en donker is en als je misschien alleen reist. Maar dit was in groep, op een vrijdagavond in een van de populairste wijken van Brussel…

2 likes

Haha oei ja dan snap ik dat het spannend is :sweat_smile:

1 like

Ja mijn post was absoluut niet om jouw post te ontkrachten, maar dat stukje station is een van de weinige plekken waar ik me ooit echt onveilig heb gevoeld, zelfs overdag, als ik moest overstappen ging ik vaak maar even schuilen bij de starbucks.

2 likes