Ik vind het ook zo ingewikkeld dat je niet langs mag gaan bij ouderen. Mijn oma hangt elke dag huilend aan de telefoon vanuit het verzorgingstehuis. En het enige wat je kan doen is zeggen dat we het heel graag anders zouden zien en dat ze het echt nog even moet volhouden en we dan allemaal weer gezellig komen. Maar het is gewoon zo triest. En nu mijn opa ziek geworden is (gelukkig geen corona is gebleken zodat mijn oma hem kan blijven zien, ze wonen samen op een afdeling) en er een grote kans is dat hij het niet heel lang meer gaat volhouden, weet je gewoon dat als hij echt dood gaat zijn kinderen niet allemaal afscheid mogen nemen van hem en mijn oma dus helemaal geen bezoek mag ontvangen de komende periode. Dat kan ik me echt niet voorstellen, dat je man na 70 jaar getrouwd zijn dood gaat en je niet eens steun kan zoeken bij je familie. En ik begrijp het allemaal heel goed waarom het wordt gedaan, maar het is gewoon zo fucked up en zielig.
En de oma van mijn vriend die woont nog thuis met hulp van thuiszorg. Maar daar kan ook niemand langskomen, maar die zegt elke dag: ja kom gewoon, ik ga liever dood aan corona dan dat ik alleen thuis weg aan het zakken ben van ellende en eenzaamheid. Echt pff. Wat moet je daar nou mee.