Coronavirus #4

Wat bizar eigenlijk dat dat zomaar kan. Je raakt kwetsbare mensen/mensen met inkomensverlies zo alleen nog maar harder, terwijl die t.o.v mensen met geld nu sowieso al in een nare positie zitten vanwege het hamsteren en de lagere aanvoer naar voedselbanken.

Oh dat ja! Vind het toch een gek iets terwijl zorgpersoneel zo blootgesteld wordt.

Oh wel weinig zeg!
Hoe is het verder in Kopenhagen, of woon je daar niet? Gaan mensen niet massaal shoppen/op restaurant in Zweden? Of zijn de grenzen daar ook afgesloten?

1 like

Fijn dat er ook in tijden van nood, mensen zijn die de yuppen voorzien van een hippere variant.

1 like

Inderdaad wat je zegt, gedrag van Pasen zie je pas binnen paar weken. Wat gek dat alles dan best snel dan weer dat alles open gaat. Misschien dat Zweden, waar alles al open is, toch een invloed heeft? Ben echt benieuwd wat voor impact dat gaat hebben voor de verspreiding…

1 like

Oh :pensive: Wat verdrietig, en je keek er net zo naar uit om nog eens bij je vader op bezoek te mogen. Heel veel :heart:

1 like

Ik word echt al benauwd als ik denk aan een masker van vegan leer op mijn neus en mond. Dat ademt toch niet.

@Krabsalade aha! Bedankt voor de toelichting. Maakt het wel bijzonder dat de ggz niet alweer aan het draaien is, voor patiënten die vrij zijn van symptomen.

2 likes

Ik was zelf ook verbaasd ja, je hebt als instelling toch ook een zorgplicht naar cliënten toe? (die je niet alleen kunt invullen door videobellen imo)

Ik hoor nu wel dat instellingen langzaamaan gaan kijken hoe ze weer face2face kunnen gaan behandelen (door doorzichtige schermen te plaatsen etc.)

2 likes

Snap je frustratie wel. Vind het absurd dat mensen die bijvoorbeeld twee jaar op wachtlijsten hebben gestaan voor specifieke therapieën voor onbepaalde tijd gewoon zijn weggestuurd. Geeft ook weer de boodschap af dat psychisch leed geen serieus leed is.

4 likes

Ja ik snap het helemaal hoor en ben het ook met je eens!

Ikzelf en mijn collega’s hebben de afgelopen periode gewoon f2f doorbehandeld met inachtneming van die regels.

1 like

En wat denk dat de wachtlijsten nu gaan doen in de volwassen en jeugd ggz. Het ligt veelal helemaal op zijn gat. Verwachting is dat de vraag naar ggz waarschijnlijk toeneemt door corona.

2 likes

Ongelooflijk dit. Zo schadelijk voor de cliënt + jullie zijn hier nog zo veel tijd mee kwijt. Ik had overigens begrepen dat opname gewoon wel doorliep, maar uit dit verhaal lees ik dus dat dat ook niet overal zo is gegaan :unamused:

1 like

Hier een soort stille ruzie in de familie. Mijn vader is tóch naar mijn oma gegaan ondanks dat mijn broertje en ik hadden aangegeven dat hij dat niet moest doen. Oma zit niet in een verpleegtehuis maar in een flat eraan vast. Ze is oud (90+) maar kan nog gewoon bellen. Krijgt meerdere malen per week bezoek van thuiszorg en van mijn tante en gaat ook nog gewoon koffie drinken met mensen op de gang. Dus niet bepaald eenzaam en loopt zo behoorlijk veel risico. Mijn vader is bijna 70 en behoorlijk overgewicht, dus risicogroep. En dan tóch gaan. Dus daar is wat van gezegd en dan komt er als reactie: ja, in Twente is het allemaal anders, daar doet iedereen nog gewoon! Plus de band tussen moeder en kind is nu eenmaal belangrijk. (Dit kwam van mijn moeder af.) Alsof de band die wij met mijn vader hebben er niet toe doet. Dit is zo volstrekt overbodig. Ja het is sneu voor oma dat ze even minder bezoek krijgt maar pech voor haar. En mijn ouders begrijpen dus niet waarom ik en broertje zo reageren.
(Moest even m’n verhaal kwijt)

3 likes

Mijn vader kwam net op de scootmobiel naar mijn werk?!?! Waaaaarom?!?! Omg ik kon er met mijn hoofd niet bij gewoon. Blijkbaar heeft hij in het park met allemaal mensen staan praten en hij had geen mondkapje op of iets helemaal niks. En hij zit in een extreme risicogroep en mijn moeder ook. Zo gevaarlijk. Ik was eigenlijk heel boos, maar ja je gaat hem ook niet staan verrot schelden als je hem al zo lang niet meer fatsoenlijk hebt gezien haha, maar toch. Ik ga zodadelijk bellen weer of hij goed thuis is aangekomen, want hij reed nog heel eng wankelig in dat ding ook.

Gaan bij jouw de gewone spreekuren wel gewoon door? Of stellen jullie ook veel uit tot na 28 april? En is daar advies over gekomen vanuit een organisatie? (Mijn huisarts stelt dus alle niet noodzakelijke zorg uit. Las hier ergens op het forum over afspraak over acne, daar hoef je bij mijn huisarts niet mee aan te komen nu).

Ben zo benieuwd hoe het gaat met de wachttijden straks. Bij huisarts, tandarts en in het ziekenhuis. Veel afspreken worden nu uitgesteld maar als straks iedereen weer mag, dat is toch niet te doen dan qua wachttijd. Ben echt benieuwd (en een beetje bang) hoe het met de zorgkosten gaat volgend jaar. Sowieso zal zorgverzekering wel omhoog gaan, maar door langere wachttijden -> meer vraag -> zullen kosten bij tandarts ed misschien ook wel gaan stijgen.

In het ziekenhuis in Brabant waar ik werk is de reguliere zorg sinds deze week herstart met 25%. Operaties worden weer uitgevoerd en ondertussen worden veel telefonische consulten gedaan door bv de internisten en longartsen. Plan is om volgende week of daarop verder op te schalen naar 50%. Scenario is dat de achterstand, met name de geplande operatie, in de aankomende weken/maanden ook in de avonden en weekenden uitgevoerd moeten worden. Zelfde geldt voor de chemotherapieën, daar volgt ook een belangrijke inhaalslag. De extra belasting op artsen en verpleging zal helaas nog maanden blijven bestaan.

1 like

@Broodrooster @Krabsalade goed te horen dat het weer op gang komt. Nu vraag ik me wel af: komt het weer op gang doordat de nieuwe besmettingen dalen. Of door het besef dat dit nog wel even gaat duren en de zorg niet ook nog al die tijd uitgesteld kan gaan worden. (En dus een beetje de vraag: had alle zorg een paar weken geleden wel helemaal stil moeten komen te liggen?)

Mijn huisarts stelt dus wel alles dat geen spoed is uit, en ik word gewoon elke keer weer kwaad als ik er over nadenk :’) Ze willen geen onnodig fysiek contact, maar dan moet ik wel zelf mijn spullen ophalen in een huisartsenpraktijk én apotheek en het laten zetten door iemand die ook andere patiënten ziet en dan loop ik dus via haar, en zij via mij risico. Vraag me niet af of het niet gewoon slimmer is als een assistent me gewoon helpt, maargoed.

En iets anders maar waarbij ik ook dacht; kosten zullen toch enorm toenemen. Nu ben ik niet arm, maar lonen zullen denk ik niet zoveel meegroeien als alle kosten van het dagelijkse leven.

De plaskaart is wel funny though.

1 like

Ik las nou die tekst over de anderhalvemetersamenleving voor concerten/bioscoop bezoeken etc en ik denk dat ik dan gewoon net zo lang weg blijf tot dat alles weer terug bij het oude is. Kan mij niet voorstellen dat ik in die situatie nog ergens plezier aan kan beleven.

10 likes

Het verschilt heel erg per bedrijf hoe er word omgegaan met de persoonlijke bescherming. De ene hulpverlener moet bij iedereen volledig ingepakt en de ander alleen bij bepaalde voorwaarden. Het is ook erg lastig inschatten omdat mensen soms gewoon niet eerlijk zijn. Geen thermometer in huis betekend voor sommigen dus dat ze geen koorts hebben (want niet kunnen meten). Of op de vraag hoest u? Nee antwoorden want ja die hoest heb ik al zo lang dat is normaal.

7 likes

In onze regio hebben ze ‘vieze’ praktijken en ‘schone’ praktijken. Je belt voor een afspraak, heb je absoluut geen luchtwegklachten of koorts of iets dergelijks, dan kom je naar de praktijk van je eigen huisarts zonder beschermingsmaatregelen. Heb je wel iets wat kan passen bij covid dan ga je naar zo’n centrale ‘vieze’ praktijk waar de huisartsen bij toerbeurt werken in een volledig beschermingspak.

10 likes