Coronavirus #4

Verschrikkelijk zeg! Veel van onze cliënten zitten ook bij het FACT, gelukkig is het een wat mildere doelgroep waardoor suïcide pogingen vrijwel niet voorkomen. Hier is er vooral veel ruzie met de jongeren onderling wat continu uit de hand dreigt te lopen, toenemend drugsgebruik en het onttrekken aan enige begeleiding. Time out plaatsen zijn er ook niet omdat dat toch weer extra risico geeft. Wij zijn ook de hele dag alleen maar brandjes aan het blussen en komen amper toe aan begeleiden. Het is echt zo schrijnend hoe het er aan toe gaat. Wat een hel om iedereen zo achteruit te zien gaan.

2 likes

Vraag me wel af hoe vaak mensen dan gaan die nu 2x gaan. Ik dacht dat 2x in de week al best gangbaar was in normale tijden.

Dat geloof ik wel idd, deel van onze jongeren zit godzijdank nog enigszins veilig op BWs, maar ze onttrekken zich idd aan de begeleiding daar, wij hebben een andere band, dus soms helpt dat om in contact te blijven. Maak me ook echt zorgen om t drugsgebruik, de eenzaamheid die toeneemt. Ik had deze week een borderline dame die overdosis medicatie had ingenomen, daarop in het ziekenhuis terecht kwam waar ze, door verwarring en angst, agressief reageerde. Ze hebben haar gesedeerd, vastgebonden, katheter ingebracht. Bij een dame met fors misbruik verleden. Ze was ook alles kwijt… elke week gebeurd nu wel zoiets heftigs en ze gaan allemaal fors achteruit

Ik had gewoon niet stilgestaan bij die corona-apps. Kom er nu even achter dat het kabinet er serieus mee aan de slag is en wow. Dit had je toch niet verwacht een paar maanden geleden. Een app om in de gaten te houden of iedereen gezond is. Echt vergaand.
Ben zo benieuwd hoe dat dan in de praktijk gaat werken. Kun je verplicht worden die app te hebben? Wat als je zonder telefoon de straat op wil?
Alsof we in China leven wel, de overheid die zich dan zo inmengt in je privéleven.

Een huisarts let er vooral op dat iemand benauwd is. Volgens mij gebeurt er verder niet zoveel en moet je vooral binnenblijven en je symptomen in de gaten houden en aan de bel trekken als het ernstiger wordt.

1 like

Een app die data opslaat en die informatie mogelijk later kan gebruiken is wel wat anders.
Lees nu dat veel experts kritiek hebben gegeven op de apps, en het is maar de vraag of het kabinet dus iets met die kritiek gaat doen. Ze kunnen dat naast zich neerleggen, zijn nergens toe verlicht. Dus tot zover “experts weten wat ze doen”.

Edit: het is niet dat experts de beslissingen mogen nemen hè, dat doet het kabinet. Dus dan kun je wel vertrouwen op experts maar daar heb je dan niet zoveel aan als zij de uiteindelijke beslissing niet maken.

Vind het gewoon een gek idee. Waar gaat dit nog meer toe leiden? Gebruik van apps+ data die gegenereerd wordt levert ideeën voor nieuwe apps op.

3 likes

Even een klein lichtpuntje in alle schrijnende GGZ-verhalen. Goede vrienden van mijn ouders hebben een verstandelijk beperkte zoon van 25, die ze nog steeds om de week een weekend naar huis haalden. Sinds de Corona uitbraak kan dat niet meer en nu blijkt hun zoon zoveel rustiger en blijer te zijn doordat hij nu gewoon 24/7 daar woont en niet meer om de week uit zijn vertrouwde omgeving en ritme gehaald wordt. Ik hoop dan ook dat ze inzien dat dit beter voor hem is en hem wanneer dit voorbij is ook permanent daar laten wonen en hem gewoon daar bezoeken en meenemen voor dagjes uit, maar niet meer om de week een heel weekend thuis laten logeren.

30 likes

Ja en je lijkt niks te bevragen.
Misschien voelt dat wel chiller, een volger zijn en alles maar vertrouwen.
Door al die nieuwe ideeën, uitroepen van overheid en beslissingen qua maatregelen, en landen die het heel anders doen word ik juist veel wantrouwender :’) Niet dat ik als burger iets kan doen verder, maar hoop maar dat mensen met verstand van zaken wel genoeg invloed kunnen uitoefenen.
(Edit: en ik ben blij dat ik in NL leef hoor, maar de overheid heeft nou niet echt een goede indruk achtergelaten de laatste jaren. Als ik denk aan Groningen (aardgas), multinationals die al jaren zijn geholpen zoveel mogelijk winst te maken, en burgers die hard worden aangepakt als ze voor €15 in de week frauderen met hun bijstand).

11 likes

Omdat je niet zomaar iets wil aannemen enkel omdat iemand zegt “expert” te zijn en/of macht te hebben?
Maar dat zal wel een verschil in type mens zijn denk ik. Mijn hoofd staat nooit stil. Daarom lees ik liever ook niet te veel artikelen of kijk het nieuws. Ik word er alleen maar onrustig van.
En belangrijkste; omdat die beslissingen uiteindelijk wel over jou als burger gaan. Het heeft directe invloed op jouw leven. Waarom zou je je maatregelen van hogerop dan niet bevragen?

18 likes

Dat laatste is niet helemaal waar. Ik ga niet zeggen dat de supermarktbranche het slechter heeft dan normaal maar ook zeker niet beter. De eerste 3 weken inderdaad meer omzet, maar is nu al weer gestabiliseerd naar normale weekomzetten. Hamsteren is wel redelijk gestopt. Klanten geven meer uit omdat ze niet uit eten kunnen, maar daar staat weer tegenover dat je omzet mist doordat men bv. geen grote bbq’s houdt of verjaardagen viert.

Wel extra kosten doordat je net zoals bij elk ander bedrijf aanpassingen moet doen vanwege de 1,5 meter. Schermen plaatsen, extra personeel inzetten voor het schoonmaken, duurdere inkoop van producten omdat grenzen dicht zijn etc.

1 like

Met die winst van eerste weken kunnen ze denk ik wel even vooruit? In ieder geval zullen zij waarschijnlijk niet net als de horecazaken/ lokale ondernemers verliezen gaan draaien. Of nouja, moeten zien hoe lang dit doorgaat. Maar boroschappen/eten heeft men altijd nodig.
Edit: ik moest dus pas naar een andere supermarkt omdat pasta op was. En ook daar allerlei lege schappen terwijl je normaal keuze uit verschillende merken hebt. Ben benieuwd of mensen gestopt zijn met hamsteren. Of kan natuurlijk ook met inkoop/levering te maken hebben hmm

Jouw houding komt over als “alles wat beslist wordt door hogerop is prima voor mij” en dat vind ik gewoon frappant. Dat je zo volgend kunt zijn. Want je kunt als leek ook gewoon een mening hebben over een app die je misschien verplicht moet gaan gebruiken. Het gaat om informatie over jouw lichaam/gezondheid, op jouw telefoon, over jouw leven. Hoezo zou je daar geen mening over hebben?
Maar hoeven er verder ook geen verhitte discussie over te voeren. Conclusie is dat we er beiden anders over denken.

Ben gewoon benieuwd wat kabinet uiteindelijk met de kritiek van de expert op gebied van privacy/data gaat doen. We zullen het wel gaan zien uiteindelijk :woman_shrugging:t4:

4 likes

Dit weekend is er dus een soort, het lijkt wel, wedstrijd waarbij apps worden gepitcht. En voor dat er concreet iets ligt kun je toch wel nadenken over het fenomeen “corona app” überhaupt?

1 like

Ahja jouw reactie kwam op mij over alsof je dacht dat er nu nog helemaal niet gehandeld werd mbt bedenken van een app. Ik wist dus niet dat partijen er echt daadwerkelijk mee bezig waren. Er lijkt volgens het draadje dat
@wonderland deelde wel interessante dingen bij te zitten (zeg ik als leek op gebied van appontwikkeling).
Maar het fenomeen “app die corona bijhoudt” vind ik gewoon al interessant om überhaupt over na te denken.
En waarom zou je dat niet doen, ik denk zoveel na over zulke onderwerpen. Ook als ik Whatsapp gebruik of in het verleden een app die mijn cyclus bijhoudt. Vind het zelf juist heel logisch even stil te staan bij de consequenties van je wat je allemaal gebruikt op je telefoon/laptop en dan daarin een afweging te maken.

1 like

Ja ik las het net. Wilde het eerst ook hackathon noemen door dat snachts doorwerken gedeelte. Heb een keer op zo’n event gewerkt en was wel funny om iedereen de 2e dag te zien :sweat_smile:

3 likes

Ah, mijn moeder zit er doorheen en ik vind het zo lastig. Had haar vanochtend huilend aan de telefoon. Ze is alleen (mijn vader is vorig jaar overleden) en redt zich opzich goed, maar sinds deze week voelt ze zich erg eenzaam en vindt ze het moeilijk om dit nog lang vol te houden. We hebben het er lang over gehad en vandaag is mijn broer toch even bij haar langs. Hopelijk kan ze er dan weer even tegenaan!

2 likes

Ik moest net wat hebben van de Hema dus even snel de binnenstad in gelopen, daar was het bijna net zo druk als een normale zaterdag?? Groepen mensen die op hun dooie gemakje een beetje aan het winkelen waren. Sta echt perplex.

2 likes

Volgens mij is er gister wel in het nieuws geweest dat een aantal experts/partijen die voorstellen hadden gedaan voor apps zich hebben teruggetrokken omdat ze het eens waren met de manier waarop de selectie werd gemaakt voor de zeven? apps die werden getest. Dat er bijvoorbeeld apps door zijn gegaan naar de volgende ronde terwijl veel experts aan hadden gegeven dat die niet geschikt zouden zijn en dat dan geheel tegen de verwachting van de experts in, zonder redelijke onderbouwing, die apps dan nu toch getest gingen worden. Denk dat de zorgen van @ellegirltalk daar ook gebaseerd zijn? Maar goed ik heb er ook geen verstand van dus ik kan ook echt niet inschatten of dit dan gewoon een stelletje experts zijn die gepikeerd zijn omdat hun app niet is gekozen of dat er dan toch weer andere belangen zijn die meespelen. Lastig allemaal, maar ben benieuwd!

Hee das mijn kerk :heart: (niet als in de kerk waar ik heen ga maar ik tril m’n bed uit als de kerkklokken slaan)

6 likes

Sterkte! Je werk is super belangrijk en het klinkt heel heftig. Is er voor jullie ook psychologische hulp? Een vriendin in de zorg zei dat ze een team achter zich had staan waar ze op terug kon vallen als het haar teveel werd