Coronavirus #4

Dat laatste is niet helemaal waar. Ik ga niet zeggen dat de supermarktbranche het slechter heeft dan normaal maar ook zeker niet beter. De eerste 3 weken inderdaad meer omzet, maar is nu al weer gestabiliseerd naar normale weekomzetten. Hamsteren is wel redelijk gestopt. Klanten geven meer uit omdat ze niet uit eten kunnen, maar daar staat weer tegenover dat je omzet mist doordat men bv. geen grote bbq’s houdt of verjaardagen viert.

Wel extra kosten doordat je net zoals bij elk ander bedrijf aanpassingen moet doen vanwege de 1,5 meter. Schermen plaatsen, extra personeel inzetten voor het schoonmaken, duurdere inkoop van producten omdat grenzen dicht zijn etc.

1 like

Met die winst van eerste weken kunnen ze denk ik wel even vooruit? In ieder geval zullen zij waarschijnlijk niet net als de horecazaken/ lokale ondernemers verliezen gaan draaien. Of nouja, moeten zien hoe lang dit doorgaat. Maar boroschappen/eten heeft men altijd nodig.
Edit: ik moest dus pas naar een andere supermarkt omdat pasta op was. En ook daar allerlei lege schappen terwijl je normaal keuze uit verschillende merken hebt. Ben benieuwd of mensen gestopt zijn met hamsteren. Of kan natuurlijk ook met inkoop/levering te maken hebben hmm

Jouw houding komt over als “alles wat beslist wordt door hogerop is prima voor mij” en dat vind ik gewoon frappant. Dat je zo volgend kunt zijn. Want je kunt als leek ook gewoon een mening hebben over een app die je misschien verplicht moet gaan gebruiken. Het gaat om informatie over jouw lichaam/gezondheid, op jouw telefoon, over jouw leven. Hoezo zou je daar geen mening over hebben?
Maar hoeven er verder ook geen verhitte discussie over te voeren. Conclusie is dat we er beiden anders over denken.

Ben gewoon benieuwd wat kabinet uiteindelijk met de kritiek van de expert op gebied van privacy/data gaat doen. We zullen het wel gaan zien uiteindelijk :woman_shrugging:t4:

4 likes

Dit weekend is er dus een soort, het lijkt wel, wedstrijd waarbij apps worden gepitcht. En voor dat er concreet iets ligt kun je toch wel nadenken over het fenomeen “corona app” überhaupt?

1 like

Ahja jouw reactie kwam op mij over alsof je dacht dat er nu nog helemaal niet gehandeld werd mbt bedenken van een app. Ik wist dus niet dat partijen er echt daadwerkelijk mee bezig waren. Er lijkt volgens het draadje dat
@wonderland deelde wel interessante dingen bij te zitten (zeg ik als leek op gebied van appontwikkeling).
Maar het fenomeen “app die corona bijhoudt” vind ik gewoon al interessant om überhaupt over na te denken.
En waarom zou je dat niet doen, ik denk zoveel na over zulke onderwerpen. Ook als ik Whatsapp gebruik of in het verleden een app die mijn cyclus bijhoudt. Vind het zelf juist heel logisch even stil te staan bij de consequenties van je wat je allemaal gebruikt op je telefoon/laptop en dan daarin een afweging te maken.

1 like

Ja ik las het net. Wilde het eerst ook hackathon noemen door dat snachts doorwerken gedeelte. Heb een keer op zo’n event gewerkt en was wel funny om iedereen de 2e dag te zien :sweat_smile:

3 likes

Ah, mijn moeder zit er doorheen en ik vind het zo lastig. Had haar vanochtend huilend aan de telefoon. Ze is alleen (mijn vader is vorig jaar overleden) en redt zich opzich goed, maar sinds deze week voelt ze zich erg eenzaam en vindt ze het moeilijk om dit nog lang vol te houden. We hebben het er lang over gehad en vandaag is mijn broer toch even bij haar langs. Hopelijk kan ze er dan weer even tegenaan!

2 likes

Ik moest net wat hebben van de Hema dus even snel de binnenstad in gelopen, daar was het bijna net zo druk als een normale zaterdag?? Groepen mensen die op hun dooie gemakje een beetje aan het winkelen waren. Sta echt perplex.

2 likes

Volgens mij is er gister wel in het nieuws geweest dat een aantal experts/partijen die voorstellen hadden gedaan voor apps zich hebben teruggetrokken omdat ze het eens waren met de manier waarop de selectie werd gemaakt voor de zeven? apps die werden getest. Dat er bijvoorbeeld apps door zijn gegaan naar de volgende ronde terwijl veel experts aan hadden gegeven dat die niet geschikt zouden zijn en dat dan geheel tegen de verwachting van de experts in, zonder redelijke onderbouwing, die apps dan nu toch getest gingen worden. Denk dat de zorgen van @ellegirltalk daar ook gebaseerd zijn? Maar goed ik heb er ook geen verstand van dus ik kan ook echt niet inschatten of dit dan gewoon een stelletje experts zijn die gepikeerd zijn omdat hun app niet is gekozen of dat er dan toch weer andere belangen zijn die meespelen. Lastig allemaal, maar ben benieuwd!

Hee das mijn kerk :heart: (niet als in de kerk waar ik heen ga maar ik tril m’n bed uit als de kerkklokken slaan)

6 likes

Sterkte! Je werk is super belangrijk en het klinkt heel heftig. Is er voor jullie ook psychologische hulp? Een vriendin in de zorg zei dat ze een team achter zich had staan waar ze op terug kon vallen als het haar teveel werd

Ik heb helemaal geen zin in een app. Hoop dan ook echt dat het niet verplicht wordt.

4 likes

Er moet wel enige verplichting in zitten, we ruilen wat strenge maatregelen in tegen massaal contactonderzoek via een app, ik denk dat je misschien (zoals in Zuid-Korea) niet naar plekken met meerdere mensen bij elkaar (als bijvoorbeeld de kroegen weer open mogen ofzo) zal mogen als je de app niet hebt.

2 likes

Huhhh ik kreeg een mail van sensitest (van de ovulatie testen en dergelijke…) over een zelftest voor Corona?!

Zag vandaag iemand lopen met een klusmondkapje. Dat zag er zo enorm debiel uit. Dat werkt toch gewoon niet?

De hoop is dus dat deze app besmettingen zal voorkomen.
Toch snap ik dan niet helemaal hoe dat werkt, want de app vertelt toch alleen maar achteraf de informatie. Of ik snap wel dat het doorbesmetten minder wordt dan. Maar ook met die app zou ik nu niet graag in een vol cafe komen geloof ik.

Het moet verspreiding tegen gaan door specifiek mensen die risico gelopen hebben in quarantaine te plaatsen. Als ik morgen positief test en dat in een app aangeef kunnen alle mensen die de afgelopen dagen dicht bij mij zijn geweest in quarantaine gedurende een aantal dagen tot ze weten of ze klachten krijgen. Mensen die niet bij mij in de buurt zijn geweest hoeven niet binnen te blijven.
Het gaat de eerste verspreiding niet tegen, maar hopelijk wel de tweede stap van de mensen die ik geïnfecteerd heb naar anderen.

8 likes

Maar dan moet toch iedereen waarvan ze vermoeden hebben dat ze Corona hebben getest worden? Of zou je bij alle griep-klachten dan die app kunnen invullen voor de zekerheid.

Ik vind dit ook zo typisch overheid:
‘Het ministerie had wel een lijst met eisen opgesteld waar de apps aan moeten voldoen, maar vroeg de deskundigen niet om die lijst daadwerkelijk te gebruiken. Dat gebeurde dus ook niet…’

Dat gebeurt op mijn werk ook zo vaak en dan zijn ze verbaasd dat het project weer niet echt goed lukt :joy:

2 likes

Iemand in de familie waarmee het al erg slecht ging heeft corona, ik weet niet of dat goed gaat komen.

1 like

Dus dan wel officieel testen? Want anders weet je het toch nog niet? Bij mij dacht de huisarts ook gewoon aan griep. Maar bij de partner van degene waarvan ik het waarschijnlijk heb gekregen werd opeens wel Corona genoemd. Ook niet officieel getest maar wel groot vermoeden.

1 like