Het probleem is dat er genoeg collega’s zijn die het helemaal niet echt nodig hebben, maar het gewoon wel lekker vinden dat ze in het onderwijs zoveel vakantie hebben (even voor de duidelijkheid: dit is totaal geen aanval op @Howth, want ik weet dat dit niet de reden van haar post was). Het zal een uitzondering zijn die die weken echt nodig heeft om net niet in een burn-out te belanden. Dus nee, ik steun niet al mijn collega’s die dit een slecht plan vinden, omdat ik weet dat een deel daarvan gewoon laks is en het allemaal wel lekker vindt. Lang niet iedereen praat zo passievol over het onderwijs als hier gedaan wordt. Ik vind wel dat er gekeken moet worden naar collega’s die echt aangeven dit niet te trekken en dat daar rekening mee gehouden moet worden (hoe je dat dan precies beoordeelt weet ik ook niet, maar dat is gelukkig niet aan mij).
Over alternatieven ben ik het met je eens, dat heb ik eerder ook al aangegeven. Als er andere opties zijn, hoor ik die graag.
Normaal ben ik trouwens ook echt niet van de vergelijking tussen onderwijs er zorg. Tijdens het staken zie ik ook vaak voorbij komen dat leerkrachten niet moeten gaan staken, want in de zorg kan er ook niet gestaakt worden. Ja ok, dus omdat het in de ene sector niet kan, mag het in de andere sector niet? Vind ik onzin. Maar dit is een crisis die niemand verwacht had en dit moeten we met z’n allen oplossen. Natuurlijk zijn er mensen die dat op een bepaald moment echt niet trekken en daar wat minder aan bijdragen, maar in principe vind ik dat je dan niet mag klagen over één keer iets minder vakantie.