Ik zie in dit bericht alleen vrij weinig verschil met overige sectoren zoals de zorg, welzijn en ggz. Ook dat doen velen vanuit een passie, en ook daar is elke cliënt anders en moet overal op afgestemd worden en heb je te maken met familieleden.
“Maar je vindt het toch ook leuk als je met de kinderen werkt.”
- boosdoener nummer 1.
Ja en dat maakt het dus even erg dat daar ook bezuinigd wordt etc. Maar daar gaat het nu toch niet om. Dat het in een andere sector net zo erg is maakt dit niet ok.
Ja dit dus. Snap nu beter waarom leraren niet het makkelijkste beroep hebben, maar inderdaad het grote verschil is me nog niet duidelijk.
Behalve dan inderdaad waarom we meer van leraren horen, bedankt Dragoste!
Maar de leraren die ik ken, VO, verdienen echt niet slecht. Zelfs al vanaf begin veel meer dan mij in commerciële sector. Nu iets meer gelijk maar mijn salaris stijgt ook alleen als ik van bedrijf zou gaan wisselen.
Dacht dat PO ook niet heel slecht verdient? Ma aar hier weet ik het niet exact.
Buikie lekker insmeren, haren doen, make-uppie op, thee’tje erbij, chocola. Hmmmm. Perfect verlof-uitje toch!
Hebben jullie dat ook dat je tegenstrijdige berichten een hartje geeft? Off-topic maar ik like dan iets en zodra ik dan het argument eronder lees denk ik hmm ja je hebt een punt en dan like ik dat ook weer.
Ja totaal onboeiend maar dat besef ik me net.
Ja dat is dan weer een hele andere situatie en daar zijn er helaas vast ook veel van. Dat is wel heel triest. Hopelijk kun je de ‘schade’ nog wel wat beperken.
En wat een mooi vrijwilligerswerk!
Het probleem is dat er genoeg collega’s zijn die het helemaal niet echt nodig hebben, maar het gewoon wel lekker vinden dat ze in het onderwijs zoveel vakantie hebben (even voor de duidelijkheid: dit is totaal geen aanval op @Howth, want ik weet dat dit niet de reden van haar post was). Het zal een uitzondering zijn die die weken echt nodig heeft om net niet in een burn-out te belanden. Dus nee, ik steun niet al mijn collega’s die dit een slecht plan vinden, omdat ik weet dat een deel daarvan gewoon laks is en het allemaal wel lekker vindt. Lang niet iedereen praat zo passievol over het onderwijs als hier gedaan wordt. Ik vind wel dat er gekeken moet worden naar collega’s die echt aangeven dit niet te trekken en dat daar rekening mee gehouden moet worden (hoe je dat dan precies beoordeelt weet ik ook niet, maar dat is gelukkig niet aan mij).
Over alternatieven ben ik het met je eens, dat heb ik eerder ook al aangegeven. Als er andere opties zijn, hoor ik die graag.
Normaal ben ik trouwens ook echt niet van de vergelijking tussen onderwijs er zorg. Tijdens het staken zie ik ook vaak voorbij komen dat leerkrachten niet moeten gaan staken, want in de zorg kan er ook niet gestaakt worden. Ja ok, dus omdat het in de ene sector niet kan, mag het in de andere sector niet? Vind ik onzin. Maar dit is een crisis die niemand verwacht had en dit moeten we met z’n allen oplossen. Natuurlijk zijn er mensen die dat op een bepaald moment echt niet trekken en daar wat minder aan bijdragen, maar in principe vind ik dat je dan niet mag klagen over één keer iets minder vakantie.
Dat is ook even erg en ik ben zeker van mening dat hierna wat moet veranderen. Ik vind het alleen opvallend dat je nu dan weer alleen docenten hoort klagen over de vakanties en je alle andere sectoren hier niet over hoort.
Mijn mening is dat het nu absoluut niet de tijd is om te gaan klagen over een vakantie. Het is crisis en er gaan mensen dood. Die vakanties kunnen mij gestolen worden.
Edit: ik ben wel van mening dat wij met elkaar moeten kijken hoe wij dit draagbaar voor een ieder kunnen maken, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen hier aan onder door gaan. Persoonlijk is dit iets waar bij mij vooral binnen het team zelf naar gekeken wordt.
Ja! En ook soms mensen die op mij reageren waar ik het niet mee eens ben maar dat ik denk: leuk dat je de moeite neemt om te reageren.
@Pepernoot
Ik denk dat twee dagen nadat dit voorbij is iedereen op het terras zit en iedereen vergeet dat we wat aan het onderwijs en de zorg moeten doen.
Ja, iedereen weer lekker op de vvd stemmen omdat Mark het nu zo goed doet en wij nog meer kunnen bezuinigen. Echt om te janken.
Mijn handen jeuken echt als mensen zich hardop afvragen wat er zo zwaar is aan leerkracht zijn. Het is dé sector waar iedereen een mening over heeft omdat iedereen op school gezeten heeft en/of zit. Het is de sector met “de vele vakanties”, “de vele stakingen”, “de prima salarissen, niet zo zeiken!”.
Ik wil jullie met liefde vertellen waarom ik, na twee jaar onderwijs, een baan heb gezocht in het bedrijfsleven waarin ik inderdaad €1000 bruto minder ben gaan verdienen en véél minder vakantie heb.
Dat ik op 21-jarige leeftijd onderwijsprogramma’s ontwikkelden, 27 uur les gaf in meer dan 5 verschillende vakken, mentor was van 20 18-jarigen, voorlichtingen gaf, hoofd examinator was en nog veel meer.
Avond na avond, weekend na weekend, zat ik aan mijn laptop.
Ik werk nu 40 uur en in het onderwijs “32 uur” (op papier), echter heb ik nu meer vrije tijd dan ooit. De eerste weken wist ik gewoon niet wat ik met mezelf aan moest om 19:00. Omdat ik zó gewend was om lessen voor te moeten bereiden, bezig te gaan met verslaglegging, mails te beantwoorden, gesprekken in te plannen enzovoorts.
En ja, het is een passie, want ik mis het ontzettend. Ik twijfel erover om weer terug het onderwijs in te gaan. Ik lees regelmatig lieve berichtjes van oudstudenten terug. Maar als ik na die twee jaar niet was gestopt, was ik nog 10 kilometer verder van huis nu.
Ik vergelijk het onderwijs niet met de zorg. Ik heb geen ervaring in de zorg maar ik geloof METEEN dat het potverdomme zwaar is.
Helaas worden leraren vaak NIET meteen geloofd als ze claimen dat het werk zwaar is en dat is bijzonder frustrerend.
Gelukkig beslis ik in deze crisis niet wat er gebeurt. Ik geloof dat de adviesorganen de meest passende adviezen geven en dat de experts de meest juiste beslissingen nemen. Het kan in deze tijd nooit voor iedere partij meevallen.
Hele rant die eigenlijk niet passend is in dit topic maar ik kon mezelf niet meer bedwingen :).
Laat ook maar.
Waarschijnlijk kan de discussie over onderwijs vs andere sectoren nog eeuwen doorgaan zonder einde. Als je er niet werkt, weet je niet wat docenten bedoelen en eigenlijk heeft dit in de kern ook niets te maken met de coronacrisis, maar gewoon met onderwijs in het algemeen. Ondanks alles wat er ooit is gezegd, blijft het toch altijd terugkomen dat mensen zeggen dat het niet kan zijn, want … (vul in wat iemand heeft meegemaakt vroeger op school / in de omgeving / het eigen werkveld etc etc).
We moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Voor alle sectoren is het allemaal kut en voor de ene meer dan de andere. Ik vind dat iedereen het beter kan houden bij zijn eigen sector, dus niet hoeft te gaan bedenken waarom een andere sector iets niet mag vinden/willen als je er eigenlijk niets van weet.
@Pepernoot de reden dat je het overal hoort is omdat vakantie nu door de regering landelijk wordt besproken/besloten en daarom dus overal in de media komt. Dat geldt voor andere sectoren niet. Daar wordt natuurlijk door media lekker gebruik van gemaakt om ook overal mensen aan het woord te laten.
Maar de drang om te vertellen/ bewijzen hoe zwaar het werk in het onderwijs is. Why?
De woorden frontlinie, vijand, verliezen, winnen en strijden en weet ik veel wat er nog meer wordt gebruikt zou echt verboden moeten worden. Zoveel ergernis.
Er is hier vanalles geplaatst over het “gezeur” en dat het wel “meevalt” etc etc. Dan is het niet gek dat mensen zichzelf gaan verdedigen natuurlijk.
Omdat iedereen altijd wat te zeggen heeft over het onderwijs, mogen we er zelf ook even wat over zeggen dan.