Coronavirus #4

Om ontopic te blijven: ik ben wel benieuwd wat de coronacrisis voor invloed gaat hebben op de beroepskeuzes die gemaakt gaan worden. Ik kan mij voorstellen dat de huidige situatie en werkdruk afschrikt om een opleiding in de zorg/ggz/pabo etc te gaan volgen.
Al zie je ook veel mensen die nu juist vrijwilligerswerk doen en graag in deze sectoren willen helpen.

1 like

Ik denk dat die invloed niet heel groot zal zijn? Weet niet hoe erg dit bij jongere speelt natuurlijk maar als het al invloed heeft zal het denk ik alleen dit jaar zijn.

Bij de vorige crisis zag je wel dat meer jongeren voor wen meer ‘baanzekere’ opleiding kozen. (Of dat dan aan het eind van je opleiding nog klopt is natuurlijk maar de vraag.)

1 like

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die bijv echt niet graag met mensen (of kinderen specifieker) werkt dat nu ineens wel zou gaan doen.
Of andersom, denk ik dat veel mensen in de zorg, dood ongelukkig worden van cijfertjes analyseren of code schrijven van 9-17 haha.

Dus ik verwacht dat de invloed best klein is…

1 like

Nou als de vakanties worden ingekort zullen er wel minder aanmeldingen voor de pabo zijn hoor. We doen het tenslotte alleen voor de vakanties.

8 likes

Oke.

1 like

Waarom wordt er met dit soort posten altijd gesuggereerd dat docenten heel veel klagen om niks? Er wordt echt gedaan alsof het onderwijs luizenbaantjes zijn. Erg flauw hoor.

2 likes

Huh, maar niemand zegt dat het niet zwaar is? Er wordt alleen gezegd dat leerkrachten soms eens moeten stoppen met alleen maar zeuren en klagen en zeker op een moment dat dat niet helemaal gepast is (daar begon de hele discussie mee). Maar niemand beweert hier dat het makkelijk is om leerkracht te zijn.

3 likes

Ah oke, ja ik weet alleen dat ik op mijn zestiende/zeventiende eigenlijk totaal niet nadacht over of ik later makkelijk een baan zou vinden haha. Maar goed ik ben dan ook geswitcht van opleiding.

2 likes

Niet? :joy:
Ik vind dit altijd zulke bijzondere posts op het forum.
‘Niemand zegt toch dit en dat.’
Terwijl het dan de hele tijd gezegd werd en het is een forum dat staat gewoon ‘zwart op wit’… niet zoals bij een gesprek dat je het eventueel vergeten zou kunnen zijn.

7 likes

Als ik bepaalde wetenschappelijke artikelen moet geloven (en dat doe ik graag) valt die ‘achterstand’ die leerlingen opbouwen wel mee. En achterstand is dan eigenlijk niet eens het goede woord, maar kinderen van ouders met een hoge SES gaan in tegenstelling tot kinderen van ouders met een lagere SES er meer op vooruit.

Ik had eigenlijk gewoon educatieve influencer moeten worden tijdens de coronacrisis. Dan had ik spon kunnen stoppen in mijn digitale presentatie en misschien een gratis shampoo en verzorgingsproducten gekregen, want ik zie er nu echt niet meer uit.

4 likes

Nee, er wordt gezegd dat er minder over geklaagd moet worden. Niet dat het niet zwaar is.

1 like

Na alles wat er gezegd is, kan ik denk ik niet veel meer antwoorden zonder de discussie nog meer te laten doorgaan. Op alles wat je zegt is ergens in dit topic al een reactie geweest. Niemand is hier aan het klagen en zeuren, maar aan het uitleggen. Ik noemde in de post die je citeert een voorbeeld van iets wat ik zeker heb gelezen hier en in de media. Het kan ook een andere willekeurige opmerking zijn en dat was mijn punt.

Misschien laten ze het wel met opzet uitlekken zodat mensen alvast aan het idee kunnen wennen en de toespraak niet zo’n grote schok is.

3 likes

Ik zou het heel erg vinden voor de kinderen, maar ik hoop soms dat iedereen die het zwaar vindt dat inderdaad maar doet. Gewoon het werk neerleggen (en dan niet half, maar wel opvang bieden, voorbereiden etc) en dan voor een behoorlijke periode. Gewoon eens radicaal laten voelen hoe erg het is dat we bepaalde beroepsgroepen volledig uitkleden en dan zeggen: maar waar zeik je over, ik zeik toch ook niet/het is toch je passie/je hebt het toch niet nodig. Denk dat de impact in het onderwijs groter is dan die van een coronacrisis.

@JonSnow Ik vermoed zelf ook dat het lek ergens binnen de ministeries zit. Soortvan ‘wie is de mol’ dit.

7 likes

Hier sluit ik me bij aan.

@Shaaar Ja gek, iedere keer is op de dag van de persco in de ochtend eigenlijk al bekend wat er gezegd gaat worden (ongeveer dan) … Net of er inderdaad een ‘bewust’ lek is.

3 likes

hihi, ik dacht ineens, als dit een slechte film zou zijn. Zou het echt ge-wel-dige ontknoping zijn als de gebarentolk het lek is.
Wat een plottwist.

11 likes

Eens, maar ik snap ook niet goed waarom er argumenten gegeven worden, alsof dat ontkent wordt. Volgens mij heeft ook niemand gezegd (in het algemeen hoor, dit is niet tegen jou) dat de zorg het niet zwaar heeft. Op de een of andere manier wordt het onderwijs vaak vergeleken daarmee en in de grond getrapt. Ik begrijp dan niet goed waarom het niet als twee losstaande sectoren naast elkaar kan staan, dat je waardering kan hebben voor beide sectoren. Net als dat heel veel mensen woest waren dat er geklapt moest worden voor het onderwijs, want ‘leraren hebben het easy’. Ik geloof dat bijna geen enkele docent zat te wachten op dat applaus. Dus waarom verdienen ze dan de opmerkingen “Ze hebben heeeel veel vakantie” “Ze hebben een luizenbaantje” “Ze hebben er zelf voor gekozen” “Ze zeiken altijd”

3 likes

Ik vind ook niet dat het invloed moet hebben op elkaar, maar ik vind wel dat je er rekening mee kunt houden of dit het juiste moment is om aan te geven hoe zwaar je het hebt in het onderwijs (en ja, het is vaak zwaar, dat is wat mij betreft dus niet het discussiepunt). Dat vind ik ongepast, zeker in dit topic. Maar dat is al wel meerdere keren gebeurd de afgelopen weken.

4 likes

& @JonSnow Ik zei gisteravond tegen mn vriend dat we sochtends ws al weten wat de maatregelen worden omdat het iedere x al lekt. Het zou me ook niet verbazen dat het is om de mensen alvast wat te laten wennen.

2 likes