Coronavirus #4

Ah, jij woont in België toch? Merk je daar een verschil met hoe we het hier in Nederland ervaren? Voor zover je dat kunt inschatten natuurlijk. Wat rot dat je niet zeker weet of je in de toekomst gewoon op elk moment naar Nederland zou kunnen

Edit: ik lees best wel heftige cijfers over België, maar ik weet niet of dat gewoon komt door de manier waarop we zelf de cijfers interpreteren. Dus bijvoorbeeld, dat in Nederland een hoop overledenen niet worden meegeteld omdat ze niet zijn getest. Heb echt geen flauw idee hoor

1 like

Ja, het is echt intens! België is echt prima hoor en waarschijnlijk was ik in deze tijd anders hoogstens een weekendje naar NL gegaan, maar ik wil gewoon terug kunnen naar mijn thuisland. Het idee dat het niet kan, is gewoon rot.
Hoop trouwens dat het ook voor het OV geldt en niet alleen voor de auto

2 likes

Ik lees het idd! Dat klinkt al beter haha :crazy_face::ok_hand:t2:

Ja, in België is het wel echt anders hoor! We mogen ook buiten niet meer op bankjes zitten bijvoorbeeld. En echt alleen de supermarkten en apotheken zijn open. Je ziet echt weinig mensen op straat. Het is hier echt veel meer lock down dan in NL

2 likes

Het hangt wel heel erg af van welke regio in België. Waar ik ben geweest waren veel mensen buiten en kan je gewoon prima op bankjes zitten en ook gewoon de grens over naar Nederland.

1 like

De kinderopvang en het speciaal basisonderwijs zouden zonder beperkingen na de meivakantie open kunnen.
Bron NOS

Waarom hier geen kleinere groepen of iets vraag ik me af

Sbo snap ik daarin wel, lijkt me heel moeilijk om daar veel maatregelen te handhaven (nog moeilijker dan op alle reguliere scholen). Kinderopvang begrijp ik niet waarom die dan open zouden moeten eigenlijk. Kinderen van ouders in vitale beroepen worden toch al opgevangen, waarom zouden alle andere kinderen dan nu moeten komen. Ik snap het maatschappelijke belang hier niet goed in

@tuula Ja ik woon ook vlakbij de grens, ongeveer in het midden. En er zijn inderdaad wel een paar wegen afgesloten, maar ik heb zelf nog geen grenscontroles gezien. Maar zo veel mensen werken hier in BE en wonen in NL of omgekeerd of familie in het andere land enzo.
Mijn ouders waren dit weekend aan het fietsen en staken meerdere keren de grens over. 1 keer kwamen ze agenten tegen en toen vroegen ze of dat eigenlijk wel mocht en die zeiden natuurlijk mag je gewoon hier fietsen (dus ook de grens over). Maar met OV is wel moeilijker ja!

1 like

Nee ja ik snap wel dat ze ergens moeten beginnen met de maatregelen versoepelen en omdat blijkt dat kinderen de kleinste risiscogroep zijn ze daarmee beginnen. Maar het is niet echt nuttig inderdaad. Zeker omdat ouders nog wel thuis werken. En als je alle kinderen gewoon laat komen heb je op breng/haal momenten soms wel 5 ouders in één ruimte. De gang is nog kleiner dus daar kan je ze ook niet laten wachten. Of je moet die momenten gaan indelen: “Jij mag je kind om 9 uur brengen en jij om 9:15” ??

En hoe ga je een baby ook aanpakken met die 1,5 meter maatregel: “Leg maar even daar neer hoor!” Of een peuter die gaat huilen (zeker nu na al die weken thuis) en zich vastklampt aan mama en je eigenlijk moet overpakken.

2 likes

Hoewel we een redelijk homogeen clubje zijn, vind ik het wel altijd fijn om ook te lezen hoe de coronacrisis in België etc. verloopt.

3 likes

Ja het is inderdaad nogal verwarrend nu. Daarom vroegen mijn ouders het ook voor de zekerheid. Wel gek dat je oom dan wel wordt tegengehouden.
Maar de grens loopt bijvoorbeeld ook door de straat van mijn ouders, en andere kant bos. Dus als ze die zouden afsluiten zouden ze echt opgesloten zitten haha.
Wel fijn voor die vriend en hopelijk openen ze dan voor iedereen de grenzen weer!

Is het zo dat als je iets aan je hart hebt je extra risico loopt qua corona? Vind t nl best spannend als ik na de vakantie weer moet werken na al die weken isolatie. Kan ik dan tegen mijn werkgever zeggen, ik durf het nog niet aan?
Ben er nerveus van, ben erg benieuwd wat ze vanavond gaan zeggen.

1 like

Gewoon doen. Zorg voor jezelf staat op 1 he.

1 like

Er is een grote verscheidenheid aan hartziekten, af en toe een overslag is een heel andere zaak dan een harttransplantatie. We kunnen hier niet voor jou bepalen of je een groter risico loopt, daarvoor kun je beter met je huisarts of cardioloog overleggen.

2 likes

Is zo. Maar cardiologie krijg ik hier niet te pakken en verwijzen ze door naar een landelijk nr. Ik denk dat ik mijn huisarts nog probeer. Het is ook lastig opzoeken vanwege de individuele situaties idd. Wilde vooral mn innerlijke strijd even delen denk ik. Dank iig.

@CTFxC :kissing_heart::kissing_heart:

4 likes

Ik vind het best eng hoor, dat de kinderopvang misschien weer open gaat. Ben een beetje bang dat men dan op andere gebieden ook weer laxer wordt, terwijl je denk ik als ouder van een kind dat naar de kinderopvang gaat nog strenger de thuisquarantaine regels moet naleven. Hopelijk staat daar dan tegenover dat ze nu ook echt duidelijk gaan uitspreken dat mensen niet met andere mensen mogen afspreken om op bezoek te gaan/samen te gaan wandelen o.i.d.

Als ik Zwitserland zie icm maatregelen denk ik gelijk dat ze er een referendum over gehouden hebben. Maar is niet zo haha heb het even opgezocht. Zou wel interessant zijn maar is denk ik maar beter dat daar niet over gestemd wordt.

1 like

Ja dit gaat nu zo!
Wij kregen een mail over hoe de 1.5m zoveel mogelijk gehandhaafd wordt bij ons kdv. En daar stond idd dat ouders een baby bijv in de box leggen en dat de leidster de baby dan oppakt als moeder weg is (indien nodig). Dat kinderen die zelfstandig fles kunnen drinken dat nu doen in de wipstoel of hangwieg.

En dat kinderen die kunnen lopen/kruipen bij de deur afzet en dan door de leidster (1.5m verderop) uitgenodigd worden naar hen toe te lopen/kruipen…

Ik vraag me ook af, als ik nou ervoor kies om mijn kind niet te willen brengen, moet ik zeker wel gewoon dokken voor het kdv?:cold_face:

1 like

Ligt er idd echt aan wat je hebt, zou je huisarts bellen! Misschien kan die je nog wel doorverwijzen oid. Ik kreeg mijn cardioloog ook niet te pakken maar die heeft uiteindelijk via videobellen een conferentie met 80 man gedaan en al onze vragen beantwoord (ik heb een redelijk zeldzame hartritmestoornis). Vond het ook heel spannend, maar bij mij kwam eruit dat ik niet een groter risico loop, alleen dat ik op moet letten met welke medicijnen ik krijg (die mijn ritmestoornis zouden kunnen verergeren).

Verschilt dus heel erg maar idd jezelf even op één zetten, ze hebben er op werk ook niks aan als je wel heel ziek wordt oid. Hoop dat je huisarts kan helpen!

2 likes

Maar je krijg je eigen bijdrage nu terug toch? Of daar zijn ze mee bezig in ieder geval. Dat zal wel niet zo zijn als het weer toegankelijk is. Maar anders gaat de opvang er ook aan onderdoor ben ik bang.