In Frankrijk heeft de eerste minister net gesproken over de déconfinement. Vanaf 11 mei gaat Frankrijk langzaam uit de lockdown, maar ik vind al die regels en versoepelingen heel verwarrend. Het parlement moet ook nog stemmen (maar is niet bindend, geloof ik).
Winkels en markten mogen weer open vanaf 11 mei. Je mag dan ook weer vrij bewegen tot 100 km van je huis (zonder attestation dus). Cafés, restaurants, cinema’s e.d. blijven gesloten tot minstens 2 juni. En voor 2 juni zal dan nog geëvalueerd worden wat er daarna zal gebeuren. Ook zullen de departementen een groene of een rode code krijgen, naargelang hoe zwaar ze getroffen zijn, maar ik begrijp niet wat dat in de praktijk betekent
.
Edit: Ik heb wel het idee dat het beter in elkaar zit dan wat er in België is beslist. Ik vind de versoepelingen in België heel snel op elkaar volgen, aangezien je pas 1 à 2 weken later de effecten ziet. In Frankrijk gaan de maatregelen nu over de periode tussen 11 mei en 2 juni. Vanaf 2 juni gaat dan een 2e fase in, opnieuw voor 3 weken, afhankelijk van hoe de situatie dan is.