Coronavirus #4

Ik zag een vriendin op IG iets posten over Rashid Buttar. Een of andere kwakzalver met een anti Bill Gates en media conspiracy theorie.Ik spreek die vriendin al meer dan een jaar niet meer omdat ze mij ‘zo negatief vond en onze meningen te ver van elkaar liggen’… maar wow wat een hoop poep zeg. Ik wist wel dat dit meisje vaak voor dit soort bs valt, maar ik kan bijna niet stoppen met het lezen van die comments, en die site, wat kunnen sommige mensen toch dom zijn.
Ik was behoorlijk van slag, toen ze onze vriendschap beëindigde, maar nu ik dit zie denk ik

11 likes

Even een vraagje, de maatregelen die nu bekend zijn gelden t/m 19 mei. Weten jullie of er dan weer een week voor 19 mei een persconferentie wordt gehouden? Of is dat nog niet bekend?

onderscheid maken wordt zo wel erg makkelijk gemaakt

De aanvullende coronaregels kunnen door de gemeente zijn geregeld in de APV. Als de APV niet toereikend is kunnen ze het regelen in een noodverordening. Bij overtreding kan er zowel gekozen worden voor strafrechtelijke maatregelen als bestuurlijke maatregelen. Een strafbeschikking is een strafrechtelijke maatregel en wordt ook wel supersnelrecht genoemd omdat er geen rechter aan te pas komt. Er zijn wel grenzen aan, zo kun je bijv. geen gevangenisstraf opleggen op deze manier. Onder veel rechtswetenschappers en advocaten wordt dit echter toch nog steeds als ‘niet eerlijk’ gezien.
Een strafbeschikking is sneller dan andere strafrechtelijke maatregelen, maar waarom er niet voor bestuursrechtelijke maatregelen (boetes, last onder dwangsom, etc.) gekozen wordt weet ik eigenlijk niet. Daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van en misschien is het ook meer een politieke beslissing.

6 likes

Late reactie, maar waar ik woon is nu een compete lock down. En tijdens de lockdown mag je niet verhuizen. Niemand mag ook zijn huis uitgezet worden, als je bv de huur niet kan betalen/je huis al hebt opgezegd. Als je, je nieuwe huis nog niet in kan door de lockdown hoef je ook pas huur te gaan betalen zodra je er wel in kan.

3 likes

Die vriendin waar ik het laatst over had mbt vaccineren deelt nu dit op FB (ze had het er gisteren ook al over toen ik haar telefonisch sprak):

Ik lees daar oa “Handhavers mogen uw huis binnendringen, zij mogen straffen, zij mogen verplicht vaccineren, zij mogen u opsluiten enz als u zich niet aan de regels houdt die gelden voor deze enorme dreiging van dit dodelijke virus voor de volksgezondheid!” Lijkt mij weer een hoop paniekzaaierij.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat die noodwet precies in houdt, want ik heb nu bijvoorbeeld niks terug te zeggen tegen haar omdat ik het gewoon niet weet. Weet iemand waar ik daar meer info over kan vinden? Via Google kom ik vooral op nieuwssites die het erover hebben en die informatie kan ook gekleurd zijn of uit zijn verband gerukt. Maar die website van de rijksoverheid vind ik zo’n gedrocht wat betreft zoeken… dus help want ik krijg het er ff niet gevonden. Waar vind ik inhoudelijke informatie over wat er écht in deze noodwet staat, zonder mening er door of uit zijn verband gerukt?

(Edit: het enige waar ik haar dus een beetje op kon “pakken” waren haar uitspraken als dit is minder dodelijk dan de griep en we worden opgesloten! Even los van de cijfers zorgt de griep namelijk niet voor zó’n druk op ons gezondheidszorgsysteem en dat is volgens mij toch echt een belangrijke reden dat we allerlei maatregelen hebben).

1 like

Er is al medicatie voor €3 ook.
:joy:

dit had ik echt totaal gemist, awkward

6 likes

Ik weet dat je in Spanje wel mag verhuizen. Je mag niet uit je huis worden gezet maar als je zelf wilt verhuizen kan dat. Moet je wel je contract kunnen laten zien aan de politie. IKEA is wel dicht daar natuurlijk maar bestellen kan wel.

De laatste Zondag met Lubach ging hierover.
Kan je misschien nog terugkijken

1 like

Het is eigenlijk niet oké om te hopen op faillisement maar het dolfinarium mag van mij gewoon lekker voor altijd dicht… ik vind het altijd zo sneu voor die dolfijnen en die walrussen :broken_heart:
image

22 likes

Hun halve inkomen komt uit China. Tsja.

Jaa, echt met kromme tenen gekeken. Echt de baas van de thuiswerk ‘sorry, ik ga nu door een tunnel heen’ smoes.

1 like

Ook op de IC enzo zo’n druk al nu?

Ik lach ook vooral heel hard om dat ze erin geloofd. Dan zegt ze ja we moeten niet allemaal als makke schaapjes Rutte volgen. Prima, kritisch zijn mag zeker en vragen stellen ook. Maar jij bent zelf net zo mak want je volgt zonder eigen onderzoek het tegengeluid. En welk onderzoek verwijzen hun naar? Precies… geen idee he want dat linken ze niet.

Alleen als ik dan iemand erop afkap kom ik graag met onderbouwde argumenten. Dus bv nee dat klopt noet in die noodwet staat X en Y en niet Z😝

Edit: vraag me ook wel af in hoeverre er dus echt bekend is wat er in die noodwet komt en hoeverre het gewoon een hoop geblaag is.

In de ‘horrorwinter van 2018’ zoals dat griepseizoen onder mijn collega’s genoemd werd werden er per week in Nederland naar schatting 200 meer mensen dan normaal opgenomen op de IC. Het verschil tussen influenza en covid is dat je met influenza met een dag of 7 al een heel eind op weg bent naar herstel en het grootste deel van de IC-behoeftige mensen weer terug is richting de normale afdeling, mensen met covid liggen nu soms al 30 dagen op de IC en zijn echt nog niet op weg naar de afdeling.
Een beetje druk ‘hoort erbij’, maar dit is wel echt een totaal ander niveau van druk dan toen bij de ergste griepepidemie die we in jaren gezien hebben.

10 likes

Pff ondertussen bouwen ze flink door aan het nieuwe parkeerterrein hoor :cold_face:

1 like

Dit is die noodwet! https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-124.html

Nee dit is niet de spoedwet die de noodverordeningen moet gaan vervangen, jij linkt naar tijdelijke wetgeving voor Justitie en Veiligheid thema’s

1 like

Goed om te weten dat mensen die aan het verbouwen zijn en een Billly boekenkast nodig hebben, van Rutte naar de Ikea mogen. Funshoppen mag niet. Net als funslapen in hotels om te kunnen funeten.

6 likes

Ja persconferentie gezien? Ik ben echt benieuwd naar de cijfers over twee weken…