Ik moet zeggen dat de manier waarop je antwoord was verwoord niet echt uitnodigde om het gesprek aan te gaan, komt nogal kleinerend op me over.
Maargoed, ik ben even pubmed ingedoken over vitamine K en er lijkt inderdaad geen relatie te zijn tussen vitamine K en een verhoogd risico op stolling. Dus dat had ik mis blijkbaar. Patiƫnten die ik vanwege een trombose of LE behandel met een VKA zou ik ondanks dat niet zomaar gaan supplementeren met vitamine K.
Maar toch blijf ik erbij dat op basis van 1 onderzoek, waarin maar 123 covid patiĆ«nten (uit 1 ziekenhuis) en maar 184 controles (die ook nog eens uit een ouder onderzoek zijn, dus eigenlijk een hele slechte controle groep wat mij betreft) worden geĆÆncludeerd, je niet zoān harde conclusies kunt en mag trekken (het is zelfs nog niet eens peer-reviewed). Ze benoemen daarnaast ook nergens wat ze als power nodig hadden en of ze die hebben bereikt.
Ik heb het artikel ook doorgelezen nu en het viel me op dat ze voor weinig comorbiditeiten corrigeren, sterker nog, ze benoemen zelfs in hun eigen conclusie dat vitamine K deficiƫntie bij veel comorbiditeiten voorkomt, die correleren met een slechte uitkomst van covid. Als je dat terugkoppelt naar wat ik eerder zei over de slecht gekozen controle groep, haalt dat mijn inziens een hele hoop van het onderzoek onderuit.
Het idee is zeker leuk, en het zou mooi zijn als we 1 stofje/vitamine kunnen aanwijzen als ārisicofactorā. Maar daar heb ik helaas een hard hoofd in.
Edit; ik zie dat @Ovenschaal ook eea heeft getypt over correlatie en causatie. Daar ben ik het mee eens.