Coronavirus

Rutte zegt net dat er geen economische belangen zijn bij de gegeven maatregelen. Dat kan toch eigenlijk niet? Het is toch een hele afweging van maatschappelijke belangen en daar horen ook economische bij?

4 likes

Dit klopt wel volgens mij

1 like

Shit, mijn moeder zit in Madrid :confused:

1 like

Ik had straks ook zo’n vermoeiende discussie met mijn moeder aan de telefoon die het ook allemaal maar ‘overdreven’ vond. Ik heb haar gezegd dat door mensen zoals zij het virus dus zo snel verspreid.
Haar enige tegen argument was telkens dat het hier “toch nog niet zo erg was als in Italie” en wanneer ik haar probeerde uit te leggen dat dat JUIST de reden van alle maatregelen is, om juist dàt te voorkomen, maar ik kreeg het er gewoon niet bij haar in. Zo intens vermoeiend.
Ben echt beetje boos op haar geworden en we hebben ook niet super gezellig het telefoongesprek afgesloten. Gelukkig is ze daarna toch gaan nadenken en komt ze er nu toch op terug “omdat ze mijn argumenten nu ook op tv had gezien.” Zucht.

6 likes

Is het eigenlijk zo dat als je corona hebt gehad dat je dan antistoffen hebt aangemaakt? En het dus niet meer kan krijgen daarna?

Hoop echt dat dat hier niet gebeurt. Hopelijk zijn we beter voorbereid. Dit zijn toch echt keuzes die ik niet wil gaan maken :frowning:

Alleen in het weekend dicht begreep ik? Of heb ik dat verkeerd begrepen

1 like

Ja klopt

1 like

Supermarkten en apotheken altijd open, andere winkels door de weeks open maar in het weekend dicht.

1 like

Alle noodzakelijke winkels (supermarkten, apotheek) blijven open. Andere winkels enkel in de week open, in het weekend toe.

1 like

Maar waarom worden universiteiten en hoge scholen gesloten maar mbo scholen niet?
Ik heb dat gemist volgens mij.

Edit: in Nederland

Omdat die volgens Rutte niet alleen thuis kunnen blijven

8 likes

Maar… dat zijn studenten van 15/16 en ouder…
okay.

8 likes

Het wordt volgens mij nergens expliciet uitgelegd maar hier een ‘gokje’:

• Hogescholen en uni’s bieden vaak hoorcolleges aan = veel mensen bij elkaar = risico en kan op afstand
  • Veel mbo’ers zijn minderjarig, leerplichtig en kwalificatieplichtig
  • Meer diversiteit en internationaliteit op hogescholen en uni’s

Allemaal domme redenen, mijns inziens, maar wel opties … het mbo wordt vaker in onderwijs wereld samen met po/vo gezien, en dan hbo en uni’s los.

5 likes

Ja ik snap die beweegredenen ook niet helemaal, hij zei ook dat ‘jongeren’ minder vatbaar zijn voor het virus, of iig minder klachten kregen. Correct me if i’m wrong. Al denk ik dat ook die scholen binnenkort dicht gaan.

1 like

En volgens mij omdat universiteiten en hoge scholen al vaker met online college’s werken.

Ahhh jaa… dat van minderjarig zijn en leerplicht had ik geen rekening mee gehouden. Helder rijtje en ik denk dat je daar inderdaad gelijk mee hebt. Ben het er ook niet mee eens…

@Ruby ja minder vatbaar heb ik geloof ik ook ergens gelezen, maar stel je voor dat je ziek wordt en je ouders en/of opa en oma aansteekt… hoop dat je gelijk krijgt!

Weet iemand een goede kaart waar per land staat hoeveel Corona er nu is zeg maar? Kan niks vinden maar is er wel dacht ik

Ja dat werd ook telkens benoemd in het debat vanavond, of stel dat een van die kinderen het virus meeneemt naar huis waar zijn/haar ouders werkt in de zorg die we nu zo intens hard nodig hebben.