Coronavirus

Inderdaad bizar.

Mijn universiteit stuurde net een mail met de mededeling dat alle colleges met meer dan 50 studenten online/via afstand zullen gegeven worden en dat de lessen met minder dan 50 studenten in de grote aula’s doorgaan (“zodat studenten voldoende afstand kunnen houden van elkaar”, dit vind ik tegelijk een goed en een bizar idee). En nog een hele waslijst aan maatregelen (zoals zoveel mogelijk telewerk, uitbreiding op glijdende werkuren i.v.m. spitsuren van het OV e.d.). Ben ik wel blij om. De hogeschool waar ik les heb, laat de lessen vanaf 150 studenten niet meer doorgaan. Maar daar volg ik sowieso al afstandsonderwijs.

Op m’n werk is de richtlijn nu dat de verschillende afdelingen zo min mogelijk contact met elkaar mogen hebben. Alle interactie die niet dringend is, moet worden uitgesteld (normaal is er best veel wisselwerking).

Ben ik ff blij dat ik zelf zeep maak en nog genoeg in huis heb liggen.

1 like

Ik werk samen met heel wat Brabanders ze blijven allemaal naar het werk komen. De kinderen van mijn manager zitten thuis omdat meerdere leerkrachten Corona hebben - leuk als over 14 dagen blijkt dat de kinderen het virus doorgegeven hebben aan mijn manager.

En daarnaast wordt constant rondgemaild dat ons bedrijf ‘de richtlijnen van het RIVM volgt’. Blijf dan thuiswerken en al helemaal indien je een voorbeeldfunctie hebt.

Ik vrees ook dat we in een recessie krijgen - in ieder geval liggen bepaalde productielijnen bij ons al 3 weken plat omdat we niets aangeleverd krijgen uit China.

2 likes

Landelijk:

Denk niet dat er op dit moment economisch gezien meer maatregelen kunnen worden genomen.

Persoonlijk:

Duidelijke communicatie vanuit werkplek: er is geen duidelijk noodscenario behalve de welbekende standaard regels omtrent ziek zijn en risico gebieden. Maar stel er blijkt iemand besmet op kantoor, wat gebeurd er dan? Wij kunnen deels niet vanuit huis werken, worden we doorbetaald? Ik zit zelf ziek thuis maar omdat ik niet ben getest is niet duidelijk hoe lang en hoe of wat Etc etc

1 like

Omdat de situatie in elk land anders is

Hier ben ik ook heel benieuwd naar in het geval dat mijn werk besluit dicht te gaan…

1 like

Deze vraag dus… Ik kan me voorstellen dat er een limiet zit aan het aantal bedrijven en omstandigheden waarvoor die bedrijven werktijdverkorting kunnen aanvragen.

Wat ik zelf merk binnen het bedrijf waar ik werk, is dat we al voordat de eerste besmetting in NL bevestigd was. Hebben gevraagd om duidelijkheid over specifiek dit onderwerp en niemand tot nog toe hier een besluit over heeft genomen/duidelijkheid over kan verschaffen. Wat ik zeer beangstigend vind.

Ik denk dat er volgende week ook bij ons zulke maatregelen afgekondigd gaan worden. De overheid is niet blind voor wat er in de rest van Europa gebeurt. Hooguit een beetje voorzichtig met een slecht communicatiebeleid

1 like

Waarom zoveel doden in Italië? Ik begrijp het niet en wordt er angstig van

woww staat dat al ergens op een nieuwspagina?

Mijn hogeschool laat vanaf maandag alle hoorcolleges via afstandsonderwijs doorgaan. Ik ben echt benieuwd hoe ze het gaan doen voor onze stages. Ik zou normaal gezien 4 weken stage moeten lopen in een woonzorgcentrum, maar het is net in het nieuws (BE) geweest dat WZC’s externe bezoekers weigeren.

ah sterkte, lijkt me extra spannend als je hoogzwanger bent!

Ben benieuwd of het aantal besmettingen in Denemarken sneller minder gaat worden dan hier in NL en hoe snel dat gaat. Ik denk gewoon niet dat hier alle scholen e.d. gesloten gaan worden, maar misschien ben ik nog steeds in denial.

4 likes

Hoe zit het trouwens met supermarkten in Brabant?

Zelfde hier. Nu scheelt het wel dat mijn werk buiten is en ik weinig contact heb met collega’s, maar het is er wel en zeker wanneer de post net op het depot is. Dan is het er superdruk.

1 like

Collega vertelde mij dat een directe collega van hem (dus niet van mij) uit Brabant gewoon nog naar werk gaat buiten Brabant. Ik vind dat zo dom, maar we kregen net vanmiddag bericht dat alle mensen uit Brabant thuis moeten werken en als dat niet kan, je bijzonder verlof krijgt. Ik werk bij de overheid, dus zij moeten natuurlijk ook wel het goede voorbeeld geven. Ben heel benieuwd hoe ze dat straks gaan doen als meer provincies strengere maatregelen krijgen!

1 like

Van die snaps/stories van mensen die in Brabant zijn winkelen met teksten “heeeerlijk rustig” kunnen van mij ook een quarantaine krijgen.

8 likes

Wc papier dat ik altijd koop is op, waren nog wel kleine verpakkingen. En 't brood leek eerder op, of ik was toch later dan ik dacht

1 like

Ik ben stiekem best opgelucht. Ik moest over 1,5 week optreden in België tijdens carnaval, maar het is afgelast.

1 like

Hing hier ook. Heb ook maar voorzichtig gevraagd of ik m’n tas uit andere supermarkt nog wel achter de servicebalie mocht zetten