Coronavirus

Over het testen geeft dit misschien wat meer informatie.

https://nos.nl/artikel/2326748-waarom-niet-bekend-is-hoeveel-nederlanders-er-besmet-zijn-met-het-coronavirus.html

Ik vind het ook allemaal enigzins blurry worden nu.

Ben voor de honderste keer verkouden dit seizoen, nu ook weer hoesten. (Werk met kids).
Een vestiging waar ik incidenteel werk heeft te maken gehad met een besmette ouder.
Wanneer beslis je nou echt om thuis te blijven?

Verkoudheid is bij ons op het werk nog steeds echt niet ziek.

Die tests idd. Veel mensen hebben na alle waarschijnlijk wel Corona maar worden gewoon weg niet getest. Want moeten zuinig doen met de test.

Ik vind dit zo laks. Wij gaan het hier in nl echt nooit onder controle houden zo.

Maar het is vooral de nuchtere mentaliteit die wij als Nederlands hebben.

3 likes

Ik heb al sinds een paar dagen keelpijn (wat ik een paar dagen eerder ookal had), ben ongesteld en heb sinds vandaag koorts: 38.43.
Nou mijn ouders zijn helemaal in paniek en denken dat ik het coronavirus heb…
Heb verder geen andere klachten overigens

Maar er kunnen niet zomaar duizenden tests tevoorschijn getoverd worden en ook niet duizenden extra mensen die die test af kunnen nemen.

13 likes

Het stelt me wel wat gerust dat ze bij 42 huisartsen dus iedereen met griepklachten testen en daar maar 1 Corona is uitgekomen.

Nee ik snap de beweegredenen ook.
Maar momenteel wordt er wel heel laconiek getest. Waardoor de cijfers gewoonweg niet kloppen. En virus zich sneller verspreid dan nodig.

ingewikkeld inderdaad! RIVM zegt wel iets over hoesten: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

1 like

Net als mensen op Facebook in de reacties op nieuwssites helemaal los gaan over waarom er nog geen geneesmiddel is tegen Corona. Eeehhh, het is een nieuw virus. Een geneesmiddel of vaccin tover je ook niet zomaar even uit de lucht. Als dat zo zou zijn zouden er geen ziektes meer bestaan…

3 likes

Maar je weet toch helemaal niet of er heel laconiek wordt getest? Tenzij je zelf ergens werkt waardoor je hier concreet zich op hebt, kan je daar helemaal niet over oordelen.
En zoals in dat artikel staat wat een paar post eerder is geplaatst hoeven die cijfers ook niet 100% te kloppen.

1 like

De WHO heeft hier wel een duidelijk document over. Het is alleen aan NL te bepalen volgens mij wanneer zij vinden dat we in de volgende fase zitten?

https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1271989/retrieve

En

https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1271993/retrieve

1 like

Nope. Want als er bevestigd is dat het Corona is, doen (veel) mensen het af als een griep.

En niet iedereen met griep blijft uit voorzorg in quarantaine.

Kwam dit net nog tegen op het internet en had hier zelf nog niet aan gedacht. Screenshot mag toch? Persoon heeft zelf openbaar geplaatst. Ik ben en ken die persoon niet. Gewoon een site.

Ze hebben toch zelf bekend gemaakt dat als je in isolatie zit met iemand die bevestigd Corona heeft, en klachten krijgt, je ip niet getest wordt. Dan gaan ze er gewoon vanuit dat je het hebt, en dat scheelt dan 4 testen. Maar of die 4 mensen dan bij dat aantal worden opgeteld elke dag was mij niet duidelijk…

1 like

Ja maar dat is toch niet laconiek omgaan met testen?

Indirect concreet zicht op. Ik vertel geen onzin. Helaas.

Waarom testen ze niet alleen zorgpersoneel (en nog wat andere doelgroepen?). De overige mensen die ziek zijn hoeven toch niet per se getest te worden als iedereen standaard 2 weken in quarantaine gaat?
Ik snap dat dat ook weer problemen oplevert, bijv. Als scholen moeten sluiten ivm personeelstekort, maar de zorg lijkt me absolute prioriteit hebben.

1 like

Naja als je de precieze aantallen (en daarmee de verspreiding) wilt weten wel toch?

Niet laconiek met DE testen (als in dat ze er mee strooien) maar wel met “het” testen (als werkwoord). Zo had ik m gelezen haha.
Want hierdoor wordt het sterfte percentage bijv ook onnodig hoger toch?

Oh ja ik las het dus anders dan hoe jij het las haha. Precieze aantallen weet je zo niet nee maar dat is volgens het RIVM ook niet nodig.

Nee en ik begrijp de beweegredenen van het RIVM wel. Maar denk ook dat door de scheve cijfers het moeilijk is om er voor de burger / media realistisch naar te blijven kijken. Omdat we dus niet zo goed meer weten straks wat het percentage is, en wie er beter is (%) etc.
Maar idd wat zij zeggen dat het voor de volksgezondheid geen reden heeft, dat zal natuurlijk zo zijn. Geloof heus dat ze daar over nagedacht hebben haha

Voetballer Rugani, van Juventus ( ploeggenoot van Mathijs de Ligt), is besmet. Hij heeft nog dagen lang meegetraind terwijl hij al klachten had.
De man heeft in de tussentijd direct contact gehad met al z’n medespelers, medewerkers van Juventus en fans.

Op die manier is natuurlijk geen houden meer aan in Italië.

Ik vind echt dat alle sportwedstrijden hier per direct uitgesteld moeten worden. Aanstaande zondag zitten er verdorie gewoon weer 50.000 mensen in de arena.

7 likes