Coronavirus

Ik heb niet genoeg verstand van zaken, laat ik dat voorop stellen. Niks van wat ik doe maakt mij een expert op deze gebieden en ik hoop ook niet dat iemand de keuze bij mij zou leggen en dan mijn adviezen volgt. Het is een ingewikkelde situatie.

Maar mijn idealistische burgerbrein denkt dus: hoezo ingewikkelde kwestie? Mensenlevens zijn belangrijker dan de economie, en die economie redt het wel, daar hebben we allemaal een aandeel in als corona verdwenen is. We kunnen dan van alles doen om de lokale economie te stimuleren (lijkt me toch).
Dus wat is het nut van wachten tot het uiterst noodzakelijk is om het land “te sluiten”? We hebben zo’n mooi gezegde: beter voorkomen dan genezen. Waarom is dat nu niet van toepassing? Waarom hebben we zo’n afwachtende houding?
En dan komen we in mijn ogen terug bij de bovenstaande discussie over individualisering (etc).

2 likes
1 like

In het dorp vanaf gisteren ook de eerste vaststelling van Corona op een middelbare school.

Ik vind het allemaal prima, maar ik begin het merk ik eng te vinden. Ik slaap er slechter door, haal de ergste scenario’s in mijn hoofd. Ben bang mijn ouders en oma te verliezen (allemaal 60+ en mijn moeder rookt… ) ik heb in ieder geval voor mezelf besloten alleen nog maar voor sollicitaties de deur uit te gaan en voor de boodschappen.

Vraag me af wanneer mijn sollicitatieplicht komt te vervallen op dit moment, ik ga namelijk voor geen goud met het openbaar vervoer momenteel, ik heb zelf ook een zwakke gezondheid.

In Griekenland wordt er tot nu toe behoorlijk daadkractig opgetreden tegen het virus. Er zijn tot nu toe minder dan 100 besmettingen, toch heeft de regering een paar dagen terug al besloten alle scholen/opvang etc. voor twee weken te sluiten. Ouders van de kinderen krijgen om en om verlof, om de kinderen niet door opa’s en oma’s op te hoeven laten vangen. De regering communiceert als volgt over hun keuze: door deze sluiting verwachten ze niet dat ze nieuwe besmettingen kunnen voorkomen, maar de verwachting is wel dat door deze sluiting het tempo waarmee het aantal nieuwe besmetting plaatsvindt een stuk lager zal liggen, waardoor op de lange termijn de druk op de zorg en de economie verspreid/beperkt wordt.

8 likes

Een groot probleem is in mijn ogen ook hoe sommige werkgevers hiermee omgaan. Kom maar gewoon werken, pas als je dood neervalt thuisblijven. Ik werk bv. in de gezondheidszorg met veel kwetsbare patiënten met veel Brabantse collega’s en patiënten. Onze zorg is niet essentieel, is meer mentale begeleiding en opvolging van mensen die in het ziekenhuis zorg krijgen. Als je niet dood ziek bent werk je, was altijd al de mentaliteit maar nu ook. Met als gevolg dat mensen zich ook niet ziek durven te melden en hoestend en rillend de dag doorkomen. Daarbij veel mensen zonder vast contract en dat wordt er bij gehaald als je je vaak ziek meld. Ik vind dat de overheid zich meer moet richten op de verantwoordelijkheid van werkgevers.

13 likes

Nog een goed interview met Jaap van Dissel, de baas van het RIVM. Deze man klinkt alsof hij precies weet wat hij doet (en zo ziet hij er ook uit)

11 likes

Van mij mag het ook wat stenger. En veel dingen zijn ook simpel toe te passen bijvoorbeeld houd minimaal 1 meter afstand tot elkaar op het werk of sociaal of in openbare gelegenheden. Ben je verkouden dan thuis blijven 2 weken en werkgevers straffen die toch hun personeel dwingen te komen.(buiten de noodzakelijke zorg) Was elke keer je handen als je in het openbaar of bij een ander iets hebt aangeraakt met je handen, zit niet aan je gezicht etc. Was of douche jezelf met zeep minimaal 1 keer per dag etc. Het gaat vooral om het verspreiden van die druppeltjes toch? Ik snap niet dat ik dan niet met vrienden mag afspreken als ze op 3 meter aan de andere kant van de bank of tafel zitten en fit zijn. Als iedereen zijn eigen verantwoording neemt. Dan maar even geen kus geven aan je bejaarde oma of moeder. Dan maar wat meer Skypen en FaceTime enzo om colleges te kunnen volgen, we leven in 2020 hallo.

1 like

Hier ook vlakbij op de middelbare school. Vraag me nu af of we het over dezelfde school hebben?
Kwc?

Ja ik heb het ook gezien inderdaad. De vluchtelingenkampen zijn sowieso al één grote brandhaard voor verspreiding van ziektes, daar moet niet dit ook nog overheen komen. Zoveel kwetsbaren, het is vreselijk.

2 likes

Ik stond vanochtend met 3 andere mensen in de lift, twee daarvan druk de knop in met hun telefoon. Want ja Corona. Dude, als je iets de hele tijd aanraakt met je handen en langs je hoofd houdt is het je freakin telefooonnnn :tired_face::woman_facepalming::exploding_head:

5 likes

Ik ben op dit moment echt in panic mode. Ik zou vertrekken op 12 april naar NY voor 5 weken voor een taalcursus. AKA mijn droomreis waar ik heel veel voor heb gespaard en al lang naar uitkeek. Precies een dag na het inreisverbod. Maar dus ook nog mega veel onzekerheid nu. Gaan ze het verlengen? Geldt de quarantaine regel dan nog? Van EF heb ik nog niks gehoord, is de campus überhaupt nog open?
Als ik erover nadenk denk ik eigenlijk bijna zeker dat ik niet kan gaan. De kans dat ik 30 dagen in quarantaine moet is heel groot en daarvoor ga ik niet naar de VS vliegen.
Ik hoop zo enorm dat mijn annuleringsverzekering dit dekt, anders ben ik heel erg veel geld kwijt. En nog belangrijker ik hoop dat het lukt om dit te verplaatsen naar de zomer. Dit zou echt mijn droomreis moeten gaan worden en ik kan het niet handelen als dat helemaal niet meer doorgaat. Ik kan het echt niet beseffen nu. :sob:

5 likes

Ik wens hun veel succes vandaag zeg, jeetje :weary:

In het kader van iedereen die nu roept dat Nederland te weinig maatregelen neemt, vond ik dit wel een grappige meme.

47 likes

Ik voel me echt bijna aangevallen als ik zeg dat ik thuis werk. Better safe than sorry people!

Ik spreek net mijn tante (woont in noord Italië). Ze mogen alleen de straat op voor boodschappen, apotheek/dokter en om je ouders te helpen. In sommige gevallen om naar je werk te gaan. Voor elke keer naar buiten moeten ze een formulier invullen en meenemen zodat, als je aangehouden wordt, je kan bewijzen dat je met goede reden op straat bent. De straten zijn helemaal verlaten.
Zo anders als hoe het er hier aan toe gaat…

Zo vervelend dat die vlucht er net na is, dus weet niet of ze die gaan cancelen. Vlucht boeit me op zich niet heel veel.
Maar heb een annuleringsverzekering bij EF voor het collegegeld en dat is heel veel. Heb al contact opgenomen, maar is daar druk nu…

Toch wel vervelend om te horen dit. Als ik je rationeel advies mag geven (lastig lastig, snap ik) zou ik proberen om contact op te nemen met de betrokken organisaties. Misschien niet meteen vandaag met je vliegmaatschappij aangezien er een hoop vluchten zijn die à la minute moeten worden omgeboekt. Maar je zou wel alvast bij EF kunnen polsen of ze de cursus kunnen verzetten. Dan weet je alvast of dat een optie is, misschien brengt dat je wat rust.

Die droomreis komt er wel. :cupid:

Edit: lees nu dat je al contact hebt opgenomen. Ik duim voor je.

1 like

Maar de situatie is daar toch ook heel anders dan hier.
Wel een bizar idee hoor, hoop dat het bij ons niet zo ver komt.

Is zo, maar ik vind het zo bizar dat het daar een paar weken terug nog net zo was als hier.

Ja hier ook win-win qua huishouden haha! Als pauze boodschappen doen, meteen na werk effe snel poetsen, de was tussen door aan.

1 like