CrossFit

Zit nu ook lekker te kijken hoor! Vind het zo leuk om die ontwikkeling van Haley Adams te zien. En hoopte eigenlijk dat Tia eens een keer niet topfit zou zijn toen ik haar eerste ronde bij 400m zag, zoveel rust tussen de shoulder to overhead nam ze. Maar dat haalde ze later dus weer keihard in.

1 like

Heb vandaag pull ups gedaan, wel met elastiek en ik kom niet zo ver naar boven zoals eigenlijk moet, maar ben blij dat dit al lukte. Ik vond dat altijd dooooood en doodeng, want hoog, wiebelig, lanceer mezelf dadelijk nog met een elastiek. Was tijdens een proefles en deze sportschool hangt die elastieken dan heel anders op dan op m’n vorige sportschool en dat voelt al een stuk stabieler, dus heb het geprobeerd en ben niet van t rek gepleurd :muscle:t2: En ben ook meteen lid geworden bij ze want het beviel me wel daar

4 likes

Haha hoi ben ik weer. Iedereen had afgezegd, dus had net PT ipv groepsles. HELS was het, echt hels, poh wat was dat zwaar :joy::joy: er stonden duo amraps op t programma en dan steeds 1 oefening x herhalingen en de ander (de instructeur in dit geval) deed de andere oefening tot je klaar was en dan wisselen. Die arme man heeft 3 jaar van zijn leven de deadhang gedaan omdat ik niet zo snel ben :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: maargoed ik leef nog, hoop dat ik morgen nog zelfstandig uit bed kan hahaha

6 likes

Ik weet niet of je hiervoor iets van sport hebt gedaan, maar ik merkte echt pas na een maand of 9 duidelijke opbouw in gewicht. Tot die tijd was het vooral opbouwen van techniek. Wil je niet demotiveren maar het duurde best wel lang bij mij voordat ik verschil merkte. Het is wel super leuk, dus ook als je nog niet alles kunt is het fijn om te doen.

En nog kan ik heel veel dingen alleen de scaled down versie en moet ik me ook niet te veel vergelijken met anderen.

1 like

Wat leuk dat het zo goed beviel! Zijn de onramp trainingen een soort eerste lessen die je doet als je begint?

Ik ben aan het overwegen om mn L1 te gaan halen want het lijkt me super leuk om naast mn gewone werk als CF coach te werken. Maar vind het wel duur pff.

Misschien niet helemaal het goede topic, maar goed. Zijn er ook mensen die hebben gecrossfit en nu iets anders zijn gaan doen? Ik ben niet helemaal tevreden meer over mijn gym (maar weinig lessen op tijdstippen die ik kan bijvoorbeeld) en er is geen andere locatie in de buurt, maar weet ook nog niet echt een alternatief. Vind fitness toch… iets missen ofzo of niet helemaal voldoen

3 likes

Ik ben onlangs begonnen met crossfitten op een andere plek en ik verbaas me er heel erg over hoe bepaalde dingen gaan. Maar ik heb natuurlijk maar een klein referentiekader, alleen mijn vorige box. Dus ben even benieuwd hoe dingen bij jullie gaan.

Technische bewegingen die wat oefening vergen (snatch, clean etc. )

• Wordt heel streng naar gekeken. Eerst de techniek goed, daarna mag je zwaarder pakken
  • Je moet wel een beetje op techniek letten, maar iedereen pakt gewicht waar hij/zij zich lekker bij voelt
  • Mensen pakken meteen gewicht, ook al ziet het er niet uit. Wordt weinig van gezegd.

0 stemmers

Kipping pull ups met elastiek

• Ja doet iedereen. Meer reps = meer ego toch.
  • Mag soms, maar daarnaast moet je wel ook strict oefenen voor kracht
  • Kippen mag alleen zonder elastiek

0 stemmers

Push ups zonder je lijf recht te houden, dus eerst je borst, daarna je billen.

• Lekker doen, hoe meer reps hoe beter
  • Wordt af en toe wat van gezegd, maar in de heat of the moment doen mensen het wel
  • Is gewoon no rep

0 stemmers

Krijgen jullie vaak opties om te schalen?

• Ja, er worden pro-actief meerdere opties per WOD gegeven, wanneer nodig
  • Heel soms, alleen met de echt moeilijke oefeningen
  • Alleen als je er naar vraagt
  • Nooit

0 stemmers

Welke van de volgende crossfit onderdelen komen bij jou weleens in de les voor (vaker dan eens per drie maanden) Mogen ook progressies hier van zijn, maar RX of RX+ is dan dus een van deze onderdelen.

• 1 RM / 2 RM van krachtonderdeel opzoeken
  • Dubbel Unders
  • Handstand push ups
  • Handstand walk
  • Rennen (buiten)
  • Bar muscle ups
  • Ring muscle ups
  • Pistol squats
  • Overhead squats
  • Turkish get-up
  • Farmers carry
  • Touwklimmen
  • Geen van deze

0 stemmers

@paraplu Sorry 1 poll klopte niet, dus daar is je stem weg.

@Branko Haha geen probleem! Wel benieuwd naar waar je tegen aan loopt nu.

Hahaha nou kijk naar mijn stemmen. Ik trainde hiervoor bij een box waar trainers echt pietje precies waren dus dit is echt heel raar. Iedereen kipt met elastiek??? WTF? :sob:

En mensen die zo snatchen all day everyday, en de coach roept dan zelfs nog: “DOORGAAN!!!”
https://www.youtube.com/shorts/JcH9ft4kJ1I

1 like

Ohja ik zie het nu, wat heftig. Lijkt me echt heel frustrerend! Dit is wel 1 van de redenen dat ik nooit bij een andere box durf te gaan trainen :sweat_smile:

1 like

Ja het bederft mijn plezier in de sport ook wel een beetje moet ik zeggen. Als ik nu tijdens de WOD om me heen kijk denk ik altijd, oja, dit is dus precies waar dat slechte imago van crossfit vandaan komt. :sweat_smile:

Ik vraag me ook af wat jullie wel doen in een wod als ik die laatste poll zie? :stuck_out_tongue:

1 like

:joy:

Ja maar dus alleen met de saaie dingen. Snatch, Clean, Ski, Roeien, burpees, pull-ups, push-ups. Nou dan heb je hel wel voor 90% van de tijd.

@Branko Ik ben inmiddels gestopt maar heb wel zo’n drie jaar crossfit gedaan. Er waren áltijd opties om te scalen voor echt elk niveau, en ik heb zelf bijvoorbeeld heel lang met een knieblessure gelopen waardoor soms de hele wod voor me werd aangepast om er maar voor te zorgen dat ik mijn knie zou ontzien. Iedere coach wist ook van iedereens blessures af (en ze hadden heel veel leden). Alles werd dus wel serieus en professioneel aangepakt. Zeker bij het bouwen naar bijv. een 1RM werd er echt streng gecheckt of je techniek goed was. Zo niet, dan kilo’s eraf om weer de juiste techniek onder de knie te krijgen.
Is het een officiële box waar je zit? Want het niveau klinkt echt heel slecht.
En geen van die onderdelen komen in de les voor? Wat doen jullie dan wel? Ik verbaas me hier echt over en zou zsm daar weggaan.

Nee het is een grote sportschool. Wel met een redelijke focus op crossfit, maar ze doen volgens mij ook dans en judo enzo. Denk dat daar ook de crux zit. Je kunt nooit al die dingen goed doen natuurlijk.

Ik train hier omdat het dichtbij is. De andere optie in de stad is een kwartier verder fietsen en maandelijks 60 euro duurder, vandaar dat ik het een beetje door de vingers zie. Ook omdat ik zelf genoeg ervaring heb om zelf gewoon terug te schalen als ik doorheb wanneer het niet helemaal goed gaat.
Ze bieden volgens mij nog niet zo heel lang crossfit aan, dus ik heb nog een beetje de hoop dat ze zich gaan ontwikkelen.

Edit: @Sax Ja hoe jij het beschrijft, zo ben ik het in principe bij mijn vorige box ook gewend. Blij om te zien dat het op de meeste plekken dus wel zo gaat!

Dit klinkt echt vreselijk haha. Snap wel dat je zo alle plezier in de sport verkiest. Ben tot nu toe gelukkig alleen maar boxen tegengekomen waar wel veel aandacht is. Bij de ene wat meer dan de ander, maar overal was het prettig trainen.

De eerste box waar ik kwam ging zelfs iedere les dat we gingen deadliften tot in detail alle posities doornemen. Fijn voor een beginner hoor, maar inmiddels zou ik dat wel zat zijn. Waar ik nu zit kijkt de coach naar de samenstelling van de groep en beslist dan of er meer basis nodig is, of dat hij gewoon on the go kan corrigeren.

1 like

Thanks allemaal. Voelde me al een beetje een zeikerd maar dat is dus niet zo.

In onze box zijn de trainers ook best streng, als er iemand ‘nieuw’ komt, blijven ze bijna de hele les bij die persoon om te helpen (als de rest zich gewoon redt natuurlijk). Als beginner, begin je altijd met een introductie bij alle lessen en wordt sterk aangeraden om ook een aantal keer deel te nemen in een fundamentals les. Ook helpt iedereen elkaar echt heel erg met ( soms ongevraagde) tips & tricks. Lessen zijn altijd met maximaal 12 personen, maar vaak zit het niet helemaal vol, ondanks dat ze volgens mij 400(!) leden hebben.

Elke WOD is anders, ik zit er nu denk ik 1,5 jaar en ik heb max 1 of 2 keer een dubbele wod gedaan. Onze trainers verzinnen ook graag nieuwe dingen en proberen nieuwe dingen uit met o.a. stretchen/foamrollen e.d. Ook zijn ze bijna allemaal goed didactisch (een aantal VO leraren bijvoorbeeld, de 3 eigenaren werken allemaal ook op de sportacademie).

Het rooster is enorm uitgebreid (elke dag zeker 9 uur aan WOD, maar ook dubbele lessen met Endurance, Weightlifting, Powerliften en Yoga), de openingstijden zijn ruim (zijn van 6.30-12.00 en van 15.00-22.00 open). Er is een open platform en open gym waar je skills kunt oefenen. Er wordt veel georganiseerd voor de leden, zoals DUO games, throwdowns, kampioenschappen, battle of the boxes, bbq’s enz enz. GEEN machocultuur, shirtjes moeten aanblijven anders word je aangesproken haha. Tarieven zijn ook top, ik betaal 65 euro voor 13 credits per maand + 5 gratis open gym/platform credits.

Ik hoop dat ik nog heel lang hier kan blijven trainen!

6 likes

Ik ben anderhalf jaar geleden geswitcht van box omdat het aanbod bij mijn huidige box veel beter was tijdens Corona (veel buiten lessen) en omdat het gewoon veel dichterbij is. De box waar ik nu train is kleiner en bestaat ook nog niet zo lang. Ik heb ook best wel moeten wennen aan de kwaliteit, manier van lesgeven. Zo waren er tot voor kort geen fundamentels-lessen. Newbies stroomden dus gewoon in bij de reguliere-lessen, wat ik bij Crossfit echt niet handig vindt. Ook zie ik hier soms technieken waarvan ik denk :face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes:. Maar het went. En ze zijn ook wel geprofessionaliseerd in die anderhalf jaar. Dus wellicht is er hoop :sweat_smile:

1 like

Wow dit klinkt echt als een leuke box, ook heel veel lessen per dag! Is dit in een grote stad?