Bij mij is ook alles flink gezakt, alleen ADA valt nog wel mee. Zit ook te twijfelen om bij te kopen, maar ben nog een beetje aan het bijkomen van m’n DOGE fiasco van dit weekend waar ik (voor mijn studentenportemonnee) nogal wat ben verloren haha.
Vooralsnog vallen de retraces mee t.o.v. De vorige bullrun. Toen zakte BTC wel eens 40%, nu is dat telkens 20-25% geweest.
Zijn er hier ook mensen die in crypto sparen en niet perse voor (fiat) winst gaan?
Hersenspinsel
Ik heb me de laatste tijd verdiept in macro economie en ben vrees dat er de komende jaren flink inflatie gaat optreden. De rente staat al jaren historisch laag staat i.v.m. de financiële crash in 2008 (voor $ en €). De rentes zijn nooit meer naar boven gekomen en toen kwam de pandemie langs waardoor er weer een nieuwe crisis dreigt. Normaal is renteverlaging er om de economie te stimuleren, maar deze knop is al maximaal aangedraaid. Om nu een economische crisis te ‘voorkomen’ printen centrale banken juist heel veel geld extra uit (meende ergens gelezen te hebben dat de federal reserve in 2020 20% van de totale $-cashflow bijgeprint heeft).
In mijn ogen duw je het probleem alleen maar vooruit? Indien al dat extra geld alleen stroomt naar grote bedrijven/aandelen, merken wij (als in normale consument) er minder van: de rijken worden weer rijken. Maar indien dit extra geld constant in en markt gepompt wordt, kan je spaargeld in kortere tijd ook ineens 20% minder waard worden . Of kan het eten, vaste lasten etc. ineens veel duurder zijn. Er zijn al signalen dat veel grondstoffen steeds duurder worden, dit wordt uiteindelijk toch weer doorberekend aan de consument.
Eerlijk gezegd vind ik het hele geld systeem een partij vaag. Eigenlijk wordt er al sinds 1971 continue nieuw geld ‘gemaakt’ (toen koppelde de $ los van goud - geld was toen een bewijs voor de hoeveelheid goud dat in de bank lag). Vandaar dat onze opa’s en oma’s huizen van 5000gulden konden kopen en wij nu makkelijk 300.000€ moeten neertellen.
Mee eens. En eigenlijk toch een gek idee dat er al 50 jaar dus continue geld erbij wordt ‘geprint’. Ik heb het hier ook vaak over met mijn vriend. En dit is dus precies de reden waarom ik sinds kort ben begonnen met crypto (en hij ook).
Wij sparen ook in crypto, beleggen en goud/zilver. En natuurlijk geld achter de hand. Om de redenen die je geeft, geld wordt steeds minder waard. Nu de rente al een hele tijd zo laag staat, kan nooit lang goed gaan.
Heb vanochtend in de dip op meerdere punten weer btc bij gekocht, voelt toch als of je met korting koopt.
De alt coins doen het tegen over btc best goed. Staan zelfs een aantal in het groen. Las dat daarna het altseason vaak echt goed begint.
Hebben meer nano in hun wallet? Die steeg ineens super hard en heeft toen mooi wat sell orders gehit. Staan nu weer orders uit om lager in te kopen.
Wie is er al in paniek?
- Ik
- Ik niet
- BUY THE DIP
0 stemmers
Jammer dat ik iets te hoog heb ingekocht vanochtend, maar de dip wordt echt razendsnel opgekocht. Dat vind ik het ergst, dat ik als nog te hoog heb ingekocht over een week/weken staan er weer dik in de plus.
Haha als ik maar niet de schuld krijg straks heb al vaak gepleit dat het niet te voorspellen is, maar ik denk wel dat met de meeste coins het zo is dat als je maar lang genoeg vasthoudt dan gaat ie wel weer. In 2017 vergde dat vrij veel geduld (jaren
).
Ja snap ik! Het is soms wel pittig hoor. Goed dat je zelf je onderzoek doet nu
Hebben jullie ook pancakeswap? Hij koppelt niet met mijn Binance account, zo vervelend.
Nooit in paniek zijn en altijd hodl till we get rich
Ik moet zeggen… ik twijfel of ik wat btc ga verkopen. Ik verwacht nog wel een daling eigenlijk en de enige reden dat ik twijfel is dat ik dan weer moet zenuwen om het bij te kopen ik haat dat zo, dat continue gecheck.
Ik heb wel wat btc verkocht en dat in een andere coin gestopt (ADA). Als btc nog wat gaat zakken koop ik misschien wel weer wat bij
Haha ik weet het ook niet, ik zou zeggen hodl maar er zijn geen garanties
Ik vrees dat het niet zomaar inflatie, maar stagflatie is. Stagflatie is echt slecht nieuws, niet meer zomaar te keren ook. Dat is al in de VS al begonnen, hoewel Biden en de centrale banken van de daken schreeuwen dat het niet zo is en dat alles prima gaat. Er zijn de afgelopen paar jaar vele duizenden miljarden bijgeprint, en de voornemens voor dit jaar nog bijprinten zijn ongekend. Het duurt enige jaren voordat dat geld in de markt komt.
De werkelijke inflatie bedroeg vorig jaar al zo’n 13-14%. Dat zal alleen maar harder gaan. En precies wat jij zegt, wie zich verdiept in de grondstofprijzen ziet wat er werkelijk gaande is. En als je bedenkt dat voedsel een belangrijke grondstof is voor het arbeidsproces! Hou de benzineprijzen ook maar in de gaten.
De kans is groot dat de levensstandaard aardig gaat veranderen, laten we hopen dat voedsel betaalbaar blijft voor iedereen.
Het is ook niet te vergelijken met de vorige periode van stagflatie in de jaren na het afschaffen van de goudstandaard. De verschillen met nu zijn immens groot, demografisch, technologisch, consumptie, lidmaatschappen van unies en politieke situaties.
Ik spaar inderdaad ook in crypto, voor de langere termijn. Ook in (fysiek) zilver en goud beleg ik al enkele jaren. Met wat er komen gaat zou ik me erg onrustig voelen met enkel geld op een bankrekening.
Ja, wij zijn daarom ook begonnen met crypto, aandelen en hebben ook goud gekocht. We hebben wel een klein deel op de spaarrekening staan voor onvoorziene kosten maar verder schuiven sinds een kleine 2 jaar verdere extra’s door.
In Griekenland werd met de economische crisis toen ook ineens geld ‘afgenomen’ indien je een bepaald bedrag op de spaarrekening had staan.
@Applepie precies zo doen wij het ook. Heel veel mazzel gehad ook omdat we jaren geleden al zijn ingestapt met bitcoin.
Dat met Griekenland herinner ik me ook, net als de IJslandse banken…
@Ophelia
Welke crypto’s te kopen is nog niet zo simpel nee. Met bitcoin zit je wel goed, maar is wel meer voor lange termijn. Er zijn veel experts die via hun kanalen goede uitleg geven, en op basis van technische analyses echt handvatten geven. Madelon Vos vind ik heel goed. Ook volg ik (eigenlijk mijn man veel meer, het kost veel tijd) PlanB, Dan Held en Anthony Pompliano.
Om goed inzicht te krijgen in financiële systemen en economische ontwikkelingen zijn Willem Middelkoop en Marc Friedrich (wel in het Duits) heel goed.
Vooral die laatste twee gaan je niet vrolijk maken hoor, het ziet er somber uit. De schulden, het geld creëren, het gaat zorgen voor ongekende ongelijkheid. En dat is al begonnen. Ga maar na, wie kan nu nog met een gemiddeld salaris een huis kopen? Het gaat nog veel gekker worden.
Omdat ETH zo schommelt heb ik gister in een dipje voor $500 aan ETH gekocht en zojuist weer verkocht, $60 winst gemaakt in een dagje. Vond het best spannend. Heb ook wel echt veilig gespeeld ipv te wachten tot het weer $4200 raakte. *edit: $60 is voor sommigen hier niks maar ik vind het erg leuk haha!
Verder ben ik blij met het bericht hier over Doge op Coinbase, heb daar nog wat coins in dus hopelijk stijgt dat weer!
Overigens ben ik voor de rest te schijterig om te kopen, heb alleen wat ADA dat ik voor long term heb ingekocht
Moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje klaar ben met de marktmanipulatie van Elon Musk. Een of twee keer oké, maar het begint nu irritant te worden.
Heeft hij weer iets getweet??