Dames met een maatje meer

Moet wel even voor de hm opkomen voor 1x. Want deze broek is echt super, superveel katoen dus zit goed stevig ipv flubby stretch. Ik heb een appelfiguur maar juist dat gaat helemaal goed in deze broek en draag de plusmaat xl met maat 46/48 dus hij loopt denk ik wel tot maat 52. Enige nadeel; ein bisschen skinny. P.s. andere kleuren hebben een andere samenstelling

4 likes

Maar hoe zie je dit van een foto met een lossige spijkerbroek? Ik snap wat je bedoelt want ik herken het gevoel. Tegelijkertijd: ik pas soms in een waanzinnig geluksmoment ook een maat 44 broek ergens. Neemt niet weg dat een broek zoeken meestal een drama is waarin de grootste maar in 9/10 winkels niet past. Mag je hier dan wel of niet posten als je op het gebied van kleding duidelijk ā€˜meer’ bent, maar ook niet heel dik bent.

3 likes

Maar dan is de vraag toch of dit een topic is waar je enkel in mag posten als je (zonder enige twijfel) dik bent óf ook in mag posten als je een maatje meer (let’s say 44+) hebt? Ik verwacht ook niet dat jij hem beantwoord, maar ik vraag me nu wel af of ik hier zou mogen posten of niet. Waarbij relevant is dat ik mezelf dik vind, ik duidelijk te zwaar ben, maar ik denk dat mijn foto dan ook kn de categorie triggerend zou vallen.

7 likes

Een ā€œmaatje meerā€ is ook een hele brede term toch, vanaf mid-size naar plus-size. Ik ben rond de maat 48 nu en ik snap wel dat het kut kan voelen, maar toen ik een stuk slanker was vond ik het ook lastig om een broek te vinden die ik over mijn kont heen kon krijgen en had ik het ook al opgegeven om nog bij de Zara of H&M te shoppen omdat alles daar zo fucking klein valt haha.

8 likes

Ik post hier vooral omdat ik in de meeste winkels in de stad niets in mijn maat kan vinden. Only, costes, sting, pas ik allemaal niet in. En dat maakt het lastiger om te winkelen en dan zoek ik tips hier in het topic.

6 likes

Ik denk dat iedere vrouw struggeld met broeken. Ook maatje 34. Het is gewoon moeilijk om broeken te maken voor zoveel verschillende figuren.

Wat ik dan weer lastig vind is dat er maar een handje vol fisieke plussize winkels zijn en dan misschien nog iets van 30 online winkels. Maar 1000ende winkels die tot maatje 44 gaan. Ookal struggel je dan alsnog met goede broeken vinden. Die struggel is alsnog minder dan wanneer er zoveel minder keus is.

Ik vind verder wel dat iedereen hier gewoon moet posten wat zij wilt. Alleen zou ik het fijner vinden als de tips en linkjes die er worden gedeelt ook minstens tot 52 of meer zouden gaan.

21 likes

Lol herkenbaar, ik heb hele periodes gewoon geen broeken gehad. Had alleen maar jurken en rokken aan.

2 likes

Ik post/lees hier soms mee met maat 44, ik heb zo’n 30 kg overgewicht dus ik schaarde dat zelf wel onder ā€˜een maatje meer.’ Voor mij gaat dit topic ook niet alleen over kleding, maar ook over andere dingen die daarbij komen kijken (ik ben me er wel van bewust dat maat 44 daarin weer heel anders is dan maat 54 of 64).

Maar ik denk dat het inderdaad goed is om kritisch te blijven wanneer je iets beter wel/niet kan posten in dit topic. Dank voor degenen die dat hier hebben aangegeven, voor mij een goede reminder om te blijven opletten hoe dit topic een veilige maar vooral inclusieve plek kan zijn.

14 likes

Zelf ben ik maat 44/46, waardoor ik af en toe nog bij niet-plussize collecties kan slagen. Ondanks dat heb ik door mijn figuur (appel met een flinke buik) toch altijd moeite met het vinden van passende kleding, ook bij plussize collecties. Ik merk dat ook veel curvy merken vooral kleding maken voor vrouwen met een zandloperfiguur. Maat zegt niet altijd alles, maar ik snap zeker dat het voor mensen met maat 54 nog veel lastiger is.

2 likes

Iets heel anders dan de discourse hierboven, maar ik heb hier nu al stress om en baal daar zo van.

De achtergrond: een vriendin van me zou trouwen in 2020, maar dat is uiteindelijk door corona niet doorgegaan. Ze is uiteindelijk in het gemeentehuis met wat familie voor de wet maar wel getrouwd. Er zou ook een bachelorette gehouden worden, die dus ook niet is doorgegaan. Ik ben een losse vriendin van haar, niet in een vriendengroep. Ik heb uiteindelijk haar andere vriendinnen van de bachelorette op haar babyshower ontmoet.

Nu komt het voorstel om alsnog een soort bachelorette light te doen, om toch iets te vieren voor die vriendin. Maar dan komen ze ineens met het plan om een spadagje te doen. En ik heb die vriendinnen nu dus allemaal gezien, die zijn allemaal slank. Ik heb maat 52 op een goede dag. Ik heb dan nu meteen al eigenlijk geen zin meer, ik wil daar niet tussen zitten. Baal daar dan zo van, dat ik dat dan toch zo moeilijk vind en nu al excuses bedenk waarom ik toch die ene dag niet kan.

7 likes

Ik heb de laatste jaren best vrede met mijn dikke lichaam gekregen maar merkte dat toen ik mijn kledingkast ging uitmesten en ik dingen tegenkwam in maat 38/40 ik toch even moest slikken. Ja ik ben nu mentaal zoveel gelukkiger dan toen ik in die kleding 8 jaar geleden paste maar ook wel die ā€˜verdorie het is allemaal wel ā€˜makkelijker’ om in die maten te passen’ gedachte.

En tjesus @Ficus echt die oordelen, wat een vreselijk mens zeg. Ik heb ook altijd dat ik dan thuis pas ineens een hele goede comeback heb bedacht want op het moment zelf komt er niets uit.

7 likes

Wat een vreselijk mens om zoiets te zeggen!

4 likes

Ik snap dat het misschien in t begin wat ongemakkelijk kan zijn. Maar je bent echt een dief van je eigen geluk als je een lekker relax dagje afzegd omdat andere meiden dun zijn. Ze weten dat je dik bent met kleren dus ze kijken er niet gek van op als je ineens naakt of met badkelding bent. Plus dr zijn daar meerdere dikkerds en outjes met geen 16 plus lichaampje meer.

7 likes

Ik vraag me dan af of het dan te maken heeft met het feit dat grote bekende ketens zoals Zara, Mango, Stradivarius, etc. vaak uit het zuiden van Europa komen. Waar de gemiddelde maat misschien wat kleiner ligt? Of dat de focus ligt op jongere leeftijden? Of dat meer stof ā€˜duurder’ is om te maken/verkopen? Of combi van alles.

Maar zoals je zegt, wel raar. Pas het assortiment dan aan, aan het land waar je de kleding verkoopt. Online zie ik het ook gewoon, maten 44 en erboven, die zijn vaak uitverkocht, terwijl de kleinere maten bijna altijd op voorraad zijn, ook met kortingen en acties. Dat zou toch genoeg moeten zeggen.

3 likes

Maar is dat de gemiddelde in NL wel? Als ik mijn omgeving kijk zit het overgrootste deel daar wel 2/3 maten onder

Het overgrote deel van je omgeving heeft maat 36? Lijkt me stug haha

2 likes

Dat het de norm is merk ik persoonlijk ook wel aan diegene die iets inkoopt. Een boetiek hier in de buurt was vroeger van een bekende en die kocht zo groot mogelijk in en nu heeft ze de zaak overgedaan op iemand die megaslank is en die koopt met een beetje geluk in tot 42. Andersom ben ik via via bij een boetiekje terecht gekomen waarvan familie van de eigenaresse een grote maat draagt en zij koopt dus ook veel grote maten in. En de grap is dat beide vaak dezelfde merken verkopen dus je snapt dat ik alleen nog maar naar boetiek 2 ga want bij 1 pas ik niks.

1 like

36/38. (Kijkend naar mijn naaste omgeving)

Prima, maar zo werken gemiddelden niet.

13 likes

Ik vroeg laatst in een reguliere winkel om maat xl en toen gaven ze daar aan dat ze daar meestal maar 2 van inkochten, dus dat die altijd op waren. Maar dan denk ik als ze altijd op zijn, waaaaaarom bestel je er dan niet meer van. (En minder xs die altijd blijft hangen)

10 likes