Ik denk om eerlijk te zijn dat “misgaan” en “hoe iets voelt” in deze wel twee andere dingen zijn. Ik denk dat een date sowieso niet mis kan gaan. Maar het klinkt ook alsof een date op zich ook heel leuk kan zijn maar jij er alsnog een slecht gevoel aan over houdt doordat je onzeker bent erover? Ik denk dat het inderdaad beter zou zijn als het je lukt los te laten of je wel leuk overkomt etc - alleen… dat is misschien ook wat veel gevraagd?
Als jij in de kern een beetje onzeker bent en nieuwe mensen of in elk geval dates ontmoeten heel spannend vind bijvoorbeeld, ja allicht is een eerste date dan moeilijk en een beetje ongemakkelijk? Ik bedoel te zeggen, als sommigen zeggen dat een eerste date voor hen vlekkeloos moet verlopen/makkelijk wegpraten/jezelf kan zijn betekent, hoeft dat voor jou niet hetzelfde te zijn/voelen. Neemt niet weg dat ik wel denk dat het heel erg oplucht en fijn is als het je lukt los te laten dat jij een date tot een “succes” moet maken - wees jezelf hoe dat ook is en kijk of JIJ het leuk vindt, en dan of die andere het leuk vond met jou.
Mijn eigen ervaring: ik vond eerste dates via datingapps niet super spannend omdat ik er niet zo veel van verwachtte, en de luxe had dat ik überhaupt nog niet echt een relatie zocht (was nog niet zo lang vrijgezel) en er dus allemaal niet zo veel van af hing. Meestal was het sowieso wel leuk en ontspannen daardoor. Toen ik met m’n huidige partner op date ging was ik HEEL zenuwachtig, want ik kende hem een klein beetje van een avond toen ik nog een relatie had, toen hadden we echt een heel goede klik, maar het is daar toen geëindigd omdat ik dus een partner had. Twee jaar later heb ik hem geappt en toen ik met hem op date ging was ik HEEL nerveus omdat ik dacht dat het misschien wel weer zo bijzonder kon zijn als die avond en ik hoopte heel erg op diezelfde klik. Toen stond er voor mijn gevoel dus veel meer op het spel (wat verder natuurlijk niet waar is want als het niet had geklikt was er ook niets aan de hand). Nouja, het was echt ontzettend leuk, maar op die date was ik juist meer bezig met “m’n best” doen en leuk overkomen dan op eerdere dates
wel gewoon als mijzelf en ook wel ontspannen, maar zette wel m’n beste beentje voor zeg maar.