Jij bent nu nog vrij jong, dacht ik, toch? Misschien vergis ik me. Maar no offence, natuurlijk is dit waar, genoeg mensen die rond hun 25e of 28e met hun wens aan een fertiliteitstraject moeten beginnen omdat het niet makkelijk blijkt. Tuurlijk.
Maar ik vind het wel flauw altijd om dat tegen (single) mensen van midden 30 te zeggen. Leeftijd speelt nou eenmaal ook een grote rol. Nee, je weet niet of het 5 jaar eerder gelukt zou zijn, maar je weet wel dat je kansen aanzienlijk beperkter zijn als je midden of eind 30 bent en dan, als dat is wat je wilt, in je resterende vruchtbare periode moet: 1) partner vinden 2) elkaar goed leren kennen, veel met elkaar meemaken, wat tijd kost (ervan uitgaande dat ie ook niet op je eerste date bij elkaar wilt intrekken en voor een kind wilt gaan
) 3) een tijd lang zelf proberen 4) eventueel medisch traject met alle wachttijden en behandelingen die daarbij komen kijken 5) en dan is een zwangerschap zelf ook nog 9 maanden. Als je aan deze stap 1 begint als je 26 bent is het gemiddeld genomen gewoon een heel ander verhaal dan als je daar met 36 bent.
Ja je weet nooit iets zeker en het leven kan altijd anders lopen dan je denkt maar ik vind het ook een heel reële zorg die niet gebagatelliseerd hoeft te worden.