De Mol België

Maar ook niet iedereen houdt van hoogtes of vieze dingen eten (citroen met schil bijv). Is dat dan anders?

Ik denk wel dat het goed is dat er gecheckt is of iedereen alcohol mag drinken vanwege bijv gezondheid (of verslavingsverleden). Maar als dat voor iedereen correct is, is het misschien net zo’n uitdaging als bungeejumpen?
Waarsch mag je bijv ook niet meedoen aan De Mol als je een zwak hart hebt.

2 likes

Ik drink zelf geen alcohol en ben het helemaal met je eens hoor. Van mij hoeft dat ook absoluut niet zo aanwezig te zijn in het spel en het valt me ook elk jaar op.
Ik ben NL die in Be woont en ik denk niet dat ook maar één van de vrienden/collega’s hier dat zo ziet.
Zoals ruim 15 jaar geleden (?) er in Nederland nog gerookt mocht worden in cafés en restaurants en wij ons dat nu totaal niet meer kunnen voorstellen. Zo normaal is alcohol hier nog.

Er was ook eens een seizoen waar ze geiten (of kippen?) moesten vangen en dat vond ik ook zo zielig. Laat die beestjes met rust.
En dat je met een pannekoek vliegen dood moest slaan. Gebruik gewoon geen dieren in je opdrachten alshet ze stress oplevert

3 likes

Kan je “zo normaal is alcohol hier nog.” even verduidelijken want ik snap het niet helemaal.
Drinken mensen in NL minder alcohol dan in BE denk jij?
Zoals ik het nu opvat zeg je dat er in NL meer gedronken wordt dan in BE, op wat baseer je je om dit te zeggen?

1 like

Alcohol is een drugs. Een hoge berg niet.

Poeh persoonlijk kijk ik helemaal niet zo angstig naar alcohol, misschien dat ik er daarom anders over denk @Eddie en @Nox. Alcohol is dan in de definitie inderdaad een drug, maar het is wel gewoon legaal en in de Belgische (en/of Nederlandse) maatschappij heel normaal. En je wordt echt niet slechter van 1 glaasje alcohol in je leven voor een tvspel (mits dus de voorwaarden zoals beschreven in mijn vorige post).

Ik weet dat niet iedereen alcohol drinkt, maar als je er echt principieel tegen bent als deelnemer, had je tijdens deze opdracht ook gewoon kunnen afhaken. De mensen op de bomstoelen hadden water, dus de opdracht zou niet direct mislukken daardoor.
Al ben ik het er wel mee eens dat ze dit bijv ook met azijnwater hadden kunnen doen ofzo.

Edit: ik kan me ook voorstellen dat de productie op voorhand (bij bijv selectie of erna) aan de deelnemers heeft gevraagd of ze bezwaar hebben tegen een proef met alcohol. Als er iemand ‘ja’ op zou antwoorden, dan zouden ze wellicht gewoon een ander vies drankje gemaakt hebben. Maar misschien heeft Katrien hier ook gewoon ‘nee’ op geantwoord? Ik heb niet goed genoeg opgelet of zij echt principieel tegen alcohol is, of gewoon tijdens deze avonden voor frisjes ging omdat ze niet graag drinkt.

1 like

Dit was meer een reactie op @Nox ‘alcohol is een drug’ alsof dit echt heeeeeeel erg is.
Sorry, beetje rare woordkeus van mij in dit gesprek omdat jij het ook over angst had.

Dit staat volledig los van De Mol. Maar hier ben ik het zeker niet mee eens. Dat alcohol zo normaal is in een maatschappij.

Alcohol hoort naar mijn inziens geen onderdeel te zijn van een opdracht. Dat je mensen (vrijwillig!) erna met een glas wijn oid ziet vind ik geen probleem, dat is dan een eigen keuze.

Ja mensen hadden bij deze opdracht niet hoeven te dringen, maar dan kunnen we het gaan analyseren volgens human factors (groepsdruk - bla bla). Maar het basis principe blijft bij mij staan. Net zoals vorig seizoen, toen was er een soort van truth or dear waarbij er flink veel alcohol is gedronken en waar ze erna over een balkje moesten lopen. Ook toen was alcohol een hoofddeel van een opdracht.
Ik vind dat De Mol hier zeker nog van kan (moet!) leren.

1 like

Ik verschil volgens mij helemaal niet zo sterk van mening met jullie, behalve dat ik er wat minder heftig op tegen ben.

Ik snap heus wel dat mensen niet bang zijn voor alcohol, dat bedoelde ik ook helemaal niet. Maar als je gewoon ‘liever geen alcohol drinkt’ (zonder heel zware reden zoals medisch, principe, etc) dan is dat mijn inziens wel een beetje van dezelfde ‘zwaarte’ als iets eng vinden, iets niet lusten, etc. Daar is het soms ook een proef voor, om je uit je comfort zone te halen.

Maar om even te stoppen met de advocaat van de duivel, ik ben het volledig met jullie eens dat de alcohol in deze opdracht niet nodig was. En de opdracht van vorig seizoen (met de truth or dare) vond ik inderdaad ook discutabeler, omdat het daar om best veel alcohol ging. En sowieso is alcohol niet nodig voor een leuke opdracht, dus waarom zit het er überhaupt in :stuck_out_tongue:

Echter weten we ook een heleboel niet. Misschien heeft de productie hier echt wel rekening mee gehouden en dit vooraf gevraagd. Niet eens zozeer om je dan een deelname te ontzeggen (hoop het niet) maar dan hadden ze misschien de proeven wel aangepast. Ik kan de voorkeur van de productie voor alcohol ook niet verklaren, maar ik til er zelf niet zo zwaar aan dat de keuze is gemaakt.

We blijven het met elkaar oneens op deze punten. Alcohol is een drug eten niet.

Op de website Goplay.be staat nu een ‘achter de schermen’ aflevering online, heel tof om te zien!

3 likes

Ik denk dat ik er persoonlijk meer aan zou overhouden of mee te lijden heb (qua gezondheid en mentaal) om te bungeejumpen of in zo’n stuntvliegtuigje zou stappen, dan een slok alcohol te nemen. Kan me voorstellen dat iemand hier anders over denkt maar je mag toch altijd nee zeggen of ergens op tegen zijn, iedereen heeft andere principes wat dat betreft.

2 likes

Ik denk dat er in BE anders met alcohol wordt omgegaan dan in NL. Of ze echt meer drinken in liters, geen idee. Maar wel dat het in BE afwijkender is in bepaalde situaties niet te drinken dan in NL.
Ik zie hier bv heel veel situaties waar mensen met de auto heen komen, zeker meer dan 1 glaasje drinken, zelf naar huis gaan rijden en mij dan bijzonder vinden dat ik niet drink.
Ook bv en wandeling maken of een stuk fietsen, is voor veel van mijn collega’s minder aantrekkelijk nu met covid, omdat ze niet op een terras alcohol kunnen nuttigen tijdens deze activiteit.
Ik heb mij hier weleens verbaasd dat je bv bij een Kruidvat actie bij aankoop van een x aantal producten en fles drank gratis kreeg.
Zulke dingen vallen mij gewoon op. Maar misschien dat dit in Nederland ook wel zo is en mijn kennissen/familie in Nederland gewoon minder met alcohol bezig zijn dan gemiddeld.

2 likes

En de memes zijn er ook weer :cowboy_hat_face: https://www.instagram.com/p/CNktG92I9lJ/

14 likes

Ik denk echt wel dat dit overal is en niet alleen in België.
Ik vind het een beetje zwart wit om te zeggen dat dit een cultuur ding is in België.
Als ik het in mijn omgeving bekijk ken ik niemand die achter het stuur kruipt als hij/zij gedronken heeft maar bon dat gaat niet rechtstreeks meer over de mol.

2 likes

Ik zeg ook niet dat iedereen in België zo is en in Nederland niemand. En dat denk ik ook absoluut niet. Ik reageerde in eerste instantie gewoon op een reactie dat alcohol zo duidelijk in de Belgische mol verweven zit.
Verder heeft dit inderdaad ook totaal niets meer met het programma te maken, dus wat mij betreft hoeven we er ook niet op verder te gaan.

Vond dat wormentaartje 10x zo erg :woozy_face: sowieso iets eten waarvan je niet zeker weet of er vlees in zit, brrr. Maar misschien moesten ze dat van tevoren aangeven

4 likes

Stom he! Vond dat ook teleurstellend.

Lijkt me echt een leuk maar ik ben daar echt alles behalve creatief genoeg voor.

Bedankt om dit te delen, ben ook aan het kijken :smiley: Dat is inderdaad wel is interessant om te zien.
Mij lijkt het ook wel leuk om deel uit te maken van die crew en alles te bedenken en regelen enzo :slight_smile: