Trust Nobody heeft al een extra (nazorg)aflevering gemaakt, met Gilles himself met toelichting!
Ik baal wel echt dat ik die spoiler al in de ochtend had gelezen. Alsnog een leuke aflevering maar ik had graag de verrassing gehad. Zooo benieuwd wel wie het nu is geworden
Aah echt sneu voor Philippe dat hij er zo erg mee zat. Je zag ook gewoon dat hij zich steeds slechter ging voelen. Wel knap dat hij het gewoon durft uit te spreken. Vond hem sowieso een sympathieke gast.
Ben heeeel benieuwd naar de nieuwe mol. Ik verdenk Sven, alleen op het feit dat hij zo’n deadpan gezicht heeft, haha.
Een vriendin vroeg of ik het nieuws al had gehoord, maar had nog niks gehoord maar halverwege dacht ik wel aan Philippe. Hoe hij zo niet op zijn gemak was tijdens dat decor maken. En de vorige aflevering dat je die vervormde stem hoorde zeggen dat hij zijn spel niet kon spelen en onzeker was.
En ik praat dus in mijn slaap en vooral in tijden van stress en je kunt niks verbergen. Ik vertel niet letterlijk mijn zorgen, maar je kunt het er wel uit halen. Slaap dus ook nooit fijn in gezelschap. Toen Bert dat over Philippe zei dacht ik het al. Wel sneu voor hem.
En voor de productie toch ook wel balen? Zoveel kosten gaan ermee gemoeid dit te maken. Gezondheid gaat voor hoor, maar lijkt me toch dat ze balen. En een nieuwe mol volgende jaren nog meer zullen testen of ze de druk aan kunnen.
Ik denk nu op basis van gezicht Uma. Opeens super serieus hoofd.
Zouden ze nu uit voorzorg iedereen alleen laten slapen :’)
Ik had ook verwacht dat daar wel scenario’s voor klaar lagen, maar Gilles zei dat dat niet het geval is. Hij vond het te cynisch om voor de reis al rekening te houden met die optie, ze hebben blijkbaar vol vertrouwen. De ommezwaai van zondag hebben ze daar op het moment zelf bedacht, toen ze merkten dat het te zwaar werd voor Philippe. Er is wel een opdracht voor gesneuveld.
Aah okee!
Elisabeth is ook op 1 dag gekozen als mol, zij werd 's avonds op de kamer gebrieft door de productie, en zij heeft dat super goed gedaan zonder enige voorbereiding. Zij ‘speelde’ toen het naïeve onschuldige meisje, maar zij wist goed genoeg waar ze mee bezig was.
Als ik zo terug denk aan de mollen vanuit het verleden (Gilles, Pieter,…) en dan nu ook Philippe, dan zijn dit vaak de personen die heel goed in de groep liggen, erg lief en onschuldig zijn, en zich absoluut niet verdacht maken door opvallende dingen te doen.
Om die reden lijkt het mij straf dat bijvoorbeeld Manu nu mol zou worden, die heel erg opvallend dwarsligt, maar iemand die eerder op de achtergrond blijft zoals misschien Sven
Jammer dat de Mol eruit is gestapt, ben het er helemaal mee eens dat mentale gezondheid het belangrijkst is maar ben ook wel lichtelijk verbaasd dat ze hem gekozen hebben als Mol. Bij de Vlaamse Mol is de voorbereiding en screening zooo uitgebreid dus ik zou verwachten dat hier ook wel een stevige psychologische screening aan vooraf gaat. Je ziet in de mol biechten eigenlijk vanaf aflevering 1 al dat hij heel onzeker is in zijn rol en heel veel bevestiging zoekt. Als ik dat zie ben ik niet verbaasd dat hij uiteindelijk de druk niet aan kon. Het lijkt me overigens echt super moeilijk om nu ineens de Mol te worden, omdat de andere kandidaten je al heel goed kennen en je dus niet ineens van tactiek kan wisselen. Ik zou me best voor kunnen stellen dat als je als Mol aan een spel begint je ook meteen een soort rol aanneemt waarbij je niet helemaal jezelf bent, dus je bijvoorbeeld onhandiger, banger, dommer etc. voordoet dan je echt bent.
Ik vind het een beetje flauw om nu te zeggen dat ze een verkeerde mol gekozen hebben. Achteraf is het makkelijk praten. Je zegt zelf al dat ze uitgebreid screenen, dus dat zal hij vast heel goed gedaan hebben allemaal.
Hij zei zelf dat zijn leven tot nu toe heel succesvol was, zonder tegenslag. Dus ik denk dat hij in het gewone leven niet zo onzeker is.
Het grootste probleem was denk ik dat hij zich direct al versproken heeft in zijn slaap en zijn kamergenoot dat ook nog gehoord heeft (en hem er mee geconfronteerd heeft). Dat verzin je toch niet van tevoren? Sindsdien dacht hij waarschijnlijk dat het op zijn voorhoofd geschreven stond. Kan me voorstellen dat je dan niet meer kunt presteren hoe je wil. En je beland zo in een neerwaartse spiraal.
Volgens mij dacht hij dat hij zich versproken had en dat ging in zijn hoofd zitten, maar volgens de productie zat Bert op iemand anders
Bert had hem wel wakker gemaakt en gevraagd ‘je weet wat je net gezegd hebt hé’? Of zoiets.
En later met de groep erbij nog een keer laten vallen dat Philippe praat in zijn slaap.
Maar volgens de productie had Bert daarna inderdaad niet meer op hem ingezet.
Ik ben gewoon verbaasd dat dit er met zo’n strenge psychologische screening niet uit is gekomen, terwijl ik vind dat je vanaf aflevering 1 al heel duidelijk ziet dat hij heel onzeker en zenuwachtig is. En natuurlijk kan je dit allemaal niet van tevoren bedenken maar die screening lijkt me juist bedoelt om te checken hoe iemand omgaat met zo’n onwijs spannende en eenzame rol in een groep en hoe iemand dealt met tegenslagen. Als ik dan uitspraken van Philippe hoorde zoals ‘iedereen is tegen de Mol’, dan deed mij dat enigszins twijfelen aan de screening/voorbereiding, want het lijkt me dat dat toch niet als een verrassing kan komen. Net als dat je Molacties niet altijd zullen lukken.
Ik wil overigens wel duidelijk benadrukken dat ik het alleen maar heel goed vind dat hij eruit is gestapt ten behoeve van zijn mentale gezondheid, dus dat mijn bericht puur gaat over de verbazing die ik heb dat hij door de screening is gekomen.
Maar het kan natuurlijk ook dat hij tijdens de screening gewoon goed in z’n vel zat maar bij de opnames minder. Misschien had hij dat zelf ook niet door, tot het spel begon en dat beel intens bleek te zijn.
En op zo’n moment kun je ineens een stuk minder hebben. Vond het wel echt sneu om te zien dat hij zo onzeker was en aan zichzelf twijfelde.
Ik vermoed ook dat niemand kan voorzien hoe heftig zoiets is van tevoren en hoe je daarmee om moet gaan.
Ik denk dat ze de beelden van de mol ook zo geframed hebben dat dit eruit naar voren kwam, zodat het voor kijkers ook logischer is. Dus dat ze normaal die onzekerheden niet uitzenden maar ze er wel zijn. Ik vond het nu ook best duidelijk dat Philippe de mol was en ik denk dat ze dat ook expres meer hebben laten zien.
Ik begrijp je reactie en dat was ook mijn eerste reactie. En toen ging ik er over nadenken en vroeg me af wat ze er dan uit zouden moeten halen met een psychologische screening. Maar wat ze nooit hadden kunnen screenen is dat hij zich in zijn slaap heeft versproken en daar zo onzeker van is geworden. Wel vraag ik me af of in deze groep met heftige personen je een lief persoon mol moet laten zijn. Hij kon daardoor wel “onder de radar” werken, maar als hij zich niet in de juiste positie kon zetten, dan wordt mollen moeilijk. Maar geen slaap, dat houdt niemand vol, ook al ben je door 3 screenings heen gekomen.
Maar denk je dan echt dat de programmamakers zo’n risico zouden nemen, als er tijdens de selectie tekenen waren dat hij niet geschikt was?
De eerste aflevering deed hij ook prima toch? Met de roosjes van de taart en het brengen van de ingrediënten.
Denk inderdaad ook wat @Kusjessoldaat zegt, dat ze bewust bepaalde dingen hebben laten zien. Misschien dat andere mollen ook wel tegen Gilles zeiden dat ze bang waren dat ze het niet goed deden of iedereen ze door had.
Sorry maar ik vind het gewoon irritant dat sommige mensen er achteraf zo makkelijk over praten. Als je ziet hoe dit programma gemaakt wordt, dan kiezen ze echt niet zomaar iemand.
Precies! In cafe de Mol wordt ook telkens herhaald hoe goed Philippe het deed, maar dat ze hem gewoon niet meer konden overtuigen op dat moment. Zo fijn hoe serieus ze dit hebben genomen dan!
Ik denk ook dat er niet onderschat moet worden wat slapeloosheid met een mens kan doen. Philippe durfde door de verspreking nauwelijks te slapen, alleen soms een dutje op het toilet. Dat kan emoties en bijv. onzekerheid heel erg versterken.
Ik had echt met hem te doen toen ik de beelden zag en denk dat dit de beste keuze was. Heel blij dat het programma dit zo serieus nam.
Ja dat was ook mijn indruk. Toen ik hem hoorde vertellen dat hij eigenlijk niet meer geslapen had… dan ben je gewoon klaar. Na 2 nachten zonder slaap functioneer je nauwelijks meer.