Elke woensdagochtend moesten wij fluoridespoelen voor een gezond gebit. Je kreeg dan een klein laagje van dat spul in een plastic bekertje en dan moest je een minuutje spoelen en weer uitspugen. Maar dit was rond 1999-2006. Geen idee of het ondertussen dus afgeschaft is of een bepaalde periode populair was of misschien per school?
Wat grappig! Ik zat ook in die periode op de basisschool, maar dit was bij ons in ieder geval geen ding. Misschien is het wel iets per regio of per school, ik had sowieso maar een hele kleine katholieke basisschool, dus bij ons waren ze niet zo vooruitstrevend haha.
Echt nog nooit van gehoord. Hoorde dit bij een bepaald soort onderwijs?
Jup. VRESELIJK SMERIG
Ik zat in het Noorden op de basisschool vanaf 2000.
@Vaiana @DikkeKip Ik ook in het Noorden dus wellicht dat het daar mee te maken heeft ? Ik zat gewoon op een openbare basisschool.
Wel geniaal dat ik dus nu pas besef dat dat niet ânormaalâ was.
Wij deden dit ook vroeger! Ik zat op een kleine (<100) R.K. basisschool in Zeeland, dus met vooruitstrevendheid had het niets te maken.
Ik inderdaad ook op een openbare basisschool.
Dacht ook dat iedereen dat moest âdoorstaanâ Van schoolmelk heb ik echter nooit gehoord, maar misschien ben ik daar te jong voor (bijna 23).
Schoolmelk ken ik inderdaad niet, maar fluoride spoelen wel. Gadverdamme dat vond ik zo vies!
En hadden jullie dan ook een collectebakje?
Ik op een openbare basisschool in het noorden. Vond het ook echt vreselijk altijd! En ik weet nog dat de juf had gezegd dat je het absoluut niet mocht doorslikken, dus als er een druppeltje achterbleef of ik per ongeluk toch een slokje binnenkreeg, was ik altijd helemaal panisch dat mijn maag zou verruĂŻneren haha
Ik heb van fluoride spoelen op school juist nog nooit gehoord. Bij de tandarts hoefde ik dat ook nooit te doen, dus ik ken alleen de verhalen van alle kinderen die dat vreselijk smerig vonden. Schoolmelk hadden wij wel (openbare basisschool), halfvolle, volle of chocolademelk. De kinderen die chocolademelk kregen waren vaak heel verwend dus die was zeker fancy En in de laatste week voor de zomervakantie ging de conciërge altijd alle klassen rond met de overgebleven melk die op moest!
Ik (25) zat op een openbare basisschool in het noorden en ken het fluoride spoelen en schoolmelk beide niet.
Ik vond het echt super fancy als mensen mochten overblijven en op school mochten lunchen. Dat gebeurde bij ons amper.
Ik moest alleen bij de tandarts altijd na de halfjaarlijkse controle fluoride spoelen. Kon dan ook altijd uit heel veel smaken kiezen maar fluoride met cola- of aardbeiensmaak leek me echt goor dus ik ging gewoon altijd voor munt ofzo.
Ik heb dat trouwens ook echt tot mijn 18e moeten doen terwijl vriendinnen enzo dat sowieso na de basisschool al niet meer hoefden Achja, ik heb nog nooit wat gehad met mijn gebit dus t zal wel goed zijn geweest haha
Ik zat ook op een mini R.K. basisschool en wij moesten iedere ochtend spoelen met fluoride in groep 2, maar het was met pepermuntsmaak dus dat vond ik niet erg. Ik kreeg thuis ook elke dag een fluortabletje toen ik klein was, uit zoân roze pot, kent iemand dat? Geen idee of kinderen dat nu nog steeds krijgen.
Toen ik een jaar of 13 was kregen we bij de tandarts ook 2x per jaar een fluorbehandeling, met van die gel in piepschuim mondbakjes. Je kon kiezen tussen cola en aardbei, wat een smerige hel was dat zeg, wie bedenkt dat? Als het gewoon een neutrale of pepermuntsmaak was geweest was het veel minder erg geweest.
Brrr en maar kwijlen in dat bakje, en dan mocht je daarna ook je tanden niet poetsen. Echt zo goor.
Ik voel die piepschuime gebakjes gewoon weer met die gel Brrr. Ik moest het ook tot 18 ofzo.
Hier ook alleen cola en aardbei, munt was inderdaad beter geweest.
Ik ook tot 18!
Bij ons werd het ook gedaan Zuiden katholieke basisschool.
Hahaha wel een andere dan @Amarens
Die tabletje ken ik nog van thuis van vroeger, vond die echt vet lekker haha
De fluorhap bij de tandarts was altijd wel extreem smerig
Oooh dat had me echt lekker geleken. Mijn tandarts gebruikte fluor in een spuit. Zo saai.
Geloof me, het was NIET lekker haha.
Echt extreem goor, en het smaakte trouwens ook helemaal niet echt naar cola.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand het zelfs maar mild ok vond. Iemand hier?
Piepschuim fluorbitjes bij de tandarts met cola of aardbeiensmaak:
- Waren extreem goor
- Waren ok
- Waren lekker
- Wij hadden alleen andere smaken/behandelingen en die waren goor
- Wij hadden alleen andere smaken/behandelingen en die waren niet goor
- Nooit een fluorbehandeling gehad
0 stemmers
Ik was zo blij dat ik eerder mocht stoppen van de tandarts, krijg nog steeds kotsneigingen als ik aan die marteling denk.