Dingen die je als kind fancy vond maar het eigenlijk niet zijn

Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is neurotoxische? Ik heb namelijk van mijn tandarts nieuwe tandpasta gekregen met fluoride en flosdraad met fluoride.

Oh oke! Maar elke dag poetsen met fluoride lijkt me dan niet zo schadelijk. Denk ik?

Ik vond die fluoride altijd lekker en leuk om te doen :see_no_evil: Ik kon er ook echt naar uitkijken. Dan moest je naar zo’n zandloper kijken totdat de tijd voorbij was. Vond het ook oprecht jammer dat ik het op mijn 18de voor de laatste keer kreeg.

Als ze het me nu zouden aanbieden zou ik het ook zo weer doen. :joy:

Sowieso heb ik goede herinneringen aan de tandarts, was altijd gezellig met het hele gezin er naartoe en je kreeg even vrij van school. Was echt een uitje.

5 likes

Oke morgen naar het Kruidvat dus!

1 like

Ik lees bij iedereen dat ze de fluoride in een piepschuimen bitje kregen, maar ik kan me alleen het nare gevoel van een rubberen bitje herinneren. Zo’n piepend squeaky gevoel over mijn tanden en de twee helften tegen elkaar aan kwamen. Brrrrr. En dan die gore fluoride in aardbeiensmaak. Altijd blij mij het speeltje achteraf wel.

6 likes

Ik heb nooit die fluorhap gehad en ik heb heeeel snel gaatjes. Vraag me af of dat in verband staat met elkaar

2 likes

Volgens mij zijn er wel meer dingen die daarvoor kunnen zorgen, zoals hoeveel speeksel je aanmaakt (waar je dus volgens mij ook niet zoveel aan kunt doen) en wat je eet/drinkt

1 like

Ik heb het wel jaren gehad en heb ook heel snel gaatjes. Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken.

Ik kon altijd alleen kiezen uit cola of aardbeien en nam altijd aardbeien. Ik had zo graag iets van mint gehad :frowning:

1 like

Ik heb nog nooit fluor gehapt of die bekertjes op school gehad oid en heb nooit gaatjes.

1 like

Misschien is het al ter sprake gekomen, maar ik ben benieuwd of jullie ook bepaalde kleding wel/niet mochten dragen vanwege bepaalde associaties van je ouders en je het daarom fancy vond. Ik wilde bijvoorbeeld dolgraag lakschoenen, maar die mocht ik niet, want mijn moeder vond dat ordinair. Idem met gympen, gympen waren voor gymles en verder droeg je die niet. Ik wilde dus per se lakschoenen en zat altijd te gluren naar kinderen met lakschoenen. Bij gympen ging ik er wel in mee, en het was op latere leeftijd echt een openbaring voor me hoe lekker dat zat en dat je er ook voor kon kiezen om die gewoon elke dag te dragen.

5 likes

Ook ik mocht vroeger geen lakschoenen met rouche sokken. Elke keer maar weer proberen bij de oude Schoenenreus destijds. Nooit gelukt.

4 likes

Ik mocht ook geen lakschoenen. Nu ik terugkijk begrijp ik mijn ouders wel. Ik ging altijd naar buiten op mij fiets en remde vaak met de voorkant van m’n schoenen over de grond :joy:

3 likes

Ik kan me hier ook niets van herinneren! Wel van dat happen voor zo’n afruk van je gebit voor een beugel, dat vond ik ook zo naar. Ben alleen ooit eens in m’n volwassen leven bij een orthodontist geweest die een soort scannertje had om een digitale afdruk van je gebit te maken, kostte achterraf €200😭 Sindsdien zou ik met liefde zo’n bitje in m’n mond hebben

3 likes

ja slippers met plateauzolen a la de spicegirls maar dat mocht niet van mijn vader, slippers zijn voor onder de douche :tired_face:

1 like

Ik had van die slippers met gigantische plateauzolen en die droeg ik toen op de camping en toen het slecht weer werd gleed ik steeds uit die slippers en zwikte steeds mn enkels… Maar niet toegeven dat het voor geen meter loopt natuurlijk. :smiley:

3 likes

Ja die afdrukken dat dat spul er aan de achterkant uitkwam tegen je huig aan. Lekker kokhalzen en kwijlen.

2 likes

Even wat nostalgie. Wij gingen wel eens naar de IKE.A en dan kreeg ik een kindermenu. Je had van die kipnuggets in speciale vormen, en je kreeg dit speeltje er dan bij. Ik kan mij nog vaag herinneren dat de nuggets ook in de vorm van het poppetje was soms…

5 likes

Heel herkenbaar! Wij mochten ook nooit sportschoenen kopen voor buiten. Vorig jaar heb ik voor het eerst Nike air max gekocht en ik was in de zevende hemel.

2 likes

Waar baseer je dit op? En dan niet dat fluorgas in pure vorm giftig is, want dat weet ik, maar dat fluoride behandelingen schadelijk zouden zijn? Ik kan hier namelijk nergens een wetenschappelijke onderbouwing voor vinden als ik even snel zoek en ik vind het nog al een bewering om te doen.

5 likes

Ik was ongeveer 6 toen de spice Girls mijn leven overnamen, waar vriendinnetjes naveltruitjes en plateau schoenen mochten dragen mocht ik dat dus niet. Wilde heeeel graag zo’n tattoo achtige choker die je nu ook weer veel ziet, mocht ook niet. En nagellak mocht ik ook nooit toen ik heel jong was.

Kan ik nu allemaal wel begrijpen, vind het ook best heftig om klassenfoto’s te zien waar allemaal 6 jarigen spijkerrokjes, naveltruitjes, plateau sneakers en zo’n choker om hebben. Klopt gewoon niet echt met kinderen van die leeftijd, dus achteraf gezien hadden ze daarin wel een punt haha.

Nagellak zou ik mijn 6 jarige dochter dan wel weer laten dragen, is gewoon leuk vind ik en snap wel dat een meisje dat helemaal fancy vindt.

Oh en mijn ouders vonden shirts en truien met cartoon figuren erop dus ordinair (???). Terwijl dat volgens mij juist echt hƩt jaren 90 tenue was, legging met een oversizede tweety Sweater en sneakers eronder. Vond ik ook heel cool maar mocht ik niet.

Vind mijn schoonmoeder daarin heel leuk, mijn vriend wilde Als 3-4 jarige altijd een maillot aan met een sportbroekje eroverheen. Witte adidasjes eronder en dan een staartje bovenop zijn hoofd en dat vond ze helemaal prima. Zou mijn kind ook lekker zijn eigen ding laten doen wat dat betreft en beetje schijt hebben aan wat andere ouders daar dan van zouden vinden.

4 likes