Dingen die je als kind fancy vond maar het eigenlijk niet zijn

Maar wel meer glitters dan een labjas :sparkles:

4 likes

Wauw, het klinkt wel heel glam . Professioneel of als hobby?

Glam :sweat_smile: mijn mobiel maakt er blijkbaar vlak van.

2 likes

Wat erg dat dat nog steeds zo gaat. Moeten deze moeders tegenwoordig wel iets van een cursus doen ofzo? Of kan je gewoon overblijfmoeder worden als je moeder bent?
Vind het nogal een verantwoordelijkheid namelijk, over zo een grote groep jonge kinderen. Bij een kinderdagverblijf moet je bijvoorbeeld ook papieren hebben om er te kunnen werken.

Ik weet zeker dat de overblijfmoeders uit mijn jeugd geen scholing hadden gehad om met kinderen te werken.

2 likes

Ik heb echt een trauma aan een overblijfmoeder op mijn basisschool. Ik was buiten aan het spelen en tijdens het rennen struikelde ik. Vanuit een reflex greep ik de jas van die moeder vast. Dat verwachtte ze niet dus zij viel ook. Ik moest drie dagen nablijven :sob:

12 likes

Hier was overblijven altijd een feest & je was altijd al een van de eersten weer op het schoolplein om de schommels te claimen. Mijn moeder ook wel eens overblijfmoeder en dan nam ze tosti apparaten mee :joy:

Maar was ook altijd jaloers op de kids die naar huis mochten!

3 likes

Overblijfmoeders

en

Zwembadmeesters.

:-1:

Totaal geen pedagogische vaardigheden.

19 likes

Bij mijn weten in er hier in België niet zoiets als overblijfmoeders. Bijna iedereen bleef eten op school en dan was er toezicht door de directeur/directrice en de leraren/leraressen, zou me niet kunnen voorstellen dat ouders dat moeten doen haha. Worden die dan gekozen op één of andere manier en hoe gaat dat met afwisseling of hoe gaat dat precies in z’n werk? :sweat_smile:

In principe kan elke moeder/oma/zus (mannelijk kan ook I guess) gewoon overblijf’moeder’ worden. Zolang je maar een VOG hebt.
Ze krijgen er nog voor betaald ook meestal, niet veel maar toch.

Slaat inderdaad eigenlijk nergens op dat dat zomaar kan. Heb dit jaar ook verschillende ouders gehad die een officiële klacht hebben ingediend omdat ze twijfelde aan de veiligheid van hun kind tijdens de overblijf. Kan ik me helemaal in vinden, maar dat mag je natuurlijk niet hardop uitspreken…

1 like

Tegenwoordig zijn er vaak twee opties.

1. Continu rooster. Iedereen blijft eten op school, terwijl juf/meester gaat eten is er een overblijfmoeder die met de kinderen eet in de klas óf met de kinderen naar buiten gaat.
  2. Rooster met pauze. Sommige kinderen gaan naar huis tijdens de pauze, leerkrachten hebben dan ook pauze. Kinderen die niet naar huis gaan gaan naar de overblijf, worden dan meestal paar klassen samengevoegd. Die eten én gaan naar buiten met overblijfmoeder.

Meestal is het gewoon welke ouder zich aanmeld, is vaak niet heel veel animo voor.

Oh een VOG was bij ons niet eens nodig :sweat_smile:. Je kreeg als kind gewoon een briefje mee naar huis en dan kon je moeder aangeven of ze dat wilde doen.

1 like

Behalve meester Kees die ons aan het einde van de les in het water gooide

2 likes

Mijn moeder was overblijfmoeder, echt verschrikkelijk. Maar ze was als enige in de klas een thuisblijfmoeder. Ze was overigens niet populair onder de kinderen, lol. Maar dat begrijp ik helemaal :joy:
Normaal moest je altijd betalen als je wou overblijven maar als je moeder overblijfmoeder was dan hoefde dat niet.

Wow ik las eerst “als mijn moeder…dan hoefde dat niet” ipv je
Dacht wow dat was ook gemeen was het zo erg dan haha

8 likes

Bij ons moest je ook betalen inderdaad. Maar wel zelf eten en drinken etc meenemen.

Die moeders bij ons waren ook raar. En ze ging mijn vriendinnetje belachelijk maken omdat die gekookt ei mee kreeg. Dat vriendinnetje vond het juist heerlijk.

3 likes

Ik ga stuk

4 likes

Wij moesten ook betalen voor overblijven inderdaad. Echt heel raar dat er enkel (of niet eens) een VOG nodig is en dat ouders dan ook nog voor deze dienst moeten betalen.

Onze overblijfmoeders waren beiden echt tokkies, zwaar rookverslaafd en maakten ook vaak kinderen belachelijk. Het zoontje van 1 van hen was ook de grootste pestkop van de school. Walgelijk ventje en hij kwam overal mee weg (vooral tijdens de overblijf).

1 like

Kan dit nog als je 30 bent? Ik wil het nu.

1 like

Ik wilde heel graag overblijven, want daar gingen ze altijd knutselen in de pauzes. Uiteindelijk mocht ik een paar keer overblijven en ik vond het altijd heel leuk! Wij hadden leuke moeders.

Hahahaha nee zo erg was het nog net niet :joy:
Maar ze viel wel in het rijtje wat hier al geschetst is: kettingrokende tokkie, en ze probeerden ‘the cool mom’ te zijn. Maar dat was vooral irritant omdat ze dat thuis helemaal niet was en mijn broertje en ik wel de hele tijd moesten aanzien hoe ze ineens leuk deed.

Ik weet eigenlijk niet of ze wel een VOG nodig hadden bij ons op school? Mijn moeder had die wel want komt uit de zorg maar er waren er vast wel een aantal die dat niet hadden. Meestal was er ook niet heel veel toezicht door leraren, er kwam af en toe wel eentje gluren maar dat was het dan? Ik zou mijn eigen (hypothetische) kind niet eens meegeven aan mijn eigen moeder laat staan dat soort dingen, lol.

2 likes