Zo leuk gedaan!!
Van het weekend in België op een crea beurs geweest. Ik ben ook voor een miniatuur huisje /book nook gevallen. Ik had er 2 van de action, maar was ik nog niet aan begonnen want al dat knipwerk, oef! Maar deze was wat duurder en tja dat merk je ook wel in kwaliteit. Alles is mooi gestanst, ook het papier of het zijn stickers. Zo leuk! Wil eigenlijk door maar mag vanzelf maar paar dingen per keer maken.
Heel leuk!
Ik blaas dit topic weer leven in!
Kan iemand me misschien helpen met een fijne kleisoort te vinden voor mijn projectjes? Ik maak kleine tot middelgrote sculpturen e.d. Tot nu toe werkte ik met fimo maar ik vind het niet altijd zo fijn werken plus voor grotere werken lopen de kosten toch wat op. Dus nu zou ik graag wat anders proberen. Ik ben al aan het experimenteren met DIY papierklei (wie daarvoor nog goeie recepten heeft, kom maar op!). Luchtdrogende klei heb ik ook geprobeerd maar daar kwamen vaak scheuren in na het drogen (of ligt dit aan mijn techniek of zo?). Hebben jullie nog andere klei-aanraders? Mag uiteraard ook een kleisoort zijn die je zelf ‘maakt’ zoals de papierklei. Wat voor mij belangrijk is, is dus:
- goeie prijs-kwaliteitverhouding
- makkelijk om mee te werken (geen barsten achteraf, makkelijk vormbare massa, geen stofmagneet, makkelijk om te beschilderen/betekenen achteraf, makkelijk thuis te gebruiken zonder speciale tools o.i.d.)
- makkelijk te vinden in de winkel of online
Ik heb papierklei gemaakt van heel veel krantensnippers, weken in warm water en behanglijm en dan pureren met een (oude) staafmixer. Vond het heel leuk om te doen! Je maakt eigenlijk gewoon papier maché maar dan veel fijner. Ik vond het tijdens het verwerken wel enorm plakken en dat vind ik zelf niet prettig.
Rivierklei? Weet niet precies of je zo iets zoekt. Heb ik vroeger mee gedaan. Kom je bij ons bij de plaatselijke hobbywinkel kopen, maar zie ook dat het online goed te krijgen is.
Kon je het wel een beetje vormen en bleef het dan ook zo of was het echt een papperige massa? Je vindt online wel oneindig veel recepten (o.a. met maizena, bloem, gips, …) dus ga nu een beetje experimenteren wat het beste is. Zag er ook al enkele waarbij het eindresultaat totaal niet plakkerig leek dus hopelijk lukt dat!
@Zomerjas Wauw, daar had ik nog nooit van gehoord! Maar dit moet wel aan hele hoge temperatuur gebakken worden, denk ik? Ik zoek iets dat ik gewoon volledig thuis kan doen (eventueel met een gewone oven).
Nee kun je ook aan de lucht laten drogen. Heb het zelf in het verleden nooit afgebakken
Je kon het op zich wel goed vormen maar bleef wel vrij korrelig aan de buitenkant, veel minder glad natuurlijk dan ‘normale’ klei
Voor de luchtdrogende klei (en alle klei) is het belangrijk dat het langzaam droogt om scheuren te voorkomen. Afdekken met plastic en de tijd geven
Oh dat wist ik niet, liet het altijd zomaar aan de lucht drogen. Moet het dan behoorlijk strak bedekt zijn of is een plastic doos erover of zo ook goed?
Ja dat gaat te snel! Een plastic bak/emmereroverheen zetten werkt prima, je hoeft het niet strak in te pakken. Emmer evt elke dag even afdrogen, als je niet te grote dingen maakt kan je het na een paar dagen wel verplaatsen naar en kast bijvoorbeeld. Duurt wel vet veel langer voor het droog is, maar als je nog klei over hebt zou ik dat eerst proberen
Thanks voor de tips! Ik test het zsm eens uit
Zijn er hier nog andere die zelf kerstkaarten maken
Wat een leuk idee. Nog nooit eerder gezien
Hoe maak jij je kerstkaarten? Het is van mij niet echt knutselen (of helemaal niet) natuurlijk.
Best wisselend zoas je kan zien
Wel doe ik veel met oude kaarten, zoals de woezel en pip kaart, maar ik heb ook wat kerstpapieren en patroontjes van de action
Yep ik!