DIY / knutselen

Wow dat heeft je veel tijd gekost

4 likes

Wauw wat een toewijding! :clap: Echt leuk dat je dit zo hebt gemaakt. Spreekt wat meer tot de verbeelding dan een grid map.

1 like

Omg wat vet! Heel tof gemaakt.

2 likes

Ik weet welke campaign je speelt, die speel ik nu ook. Ga je ook alle andere locaties maken? Vind het echt super gaaf, mag ik het aan onze DM laten zien?

1 like

Ja op beide haha

@Schaakmat ja dik twee maanden!

2 likes

Hoi! Zijn er hier ook mensen die pottenbakken? Ik heb een keer een cursus gedaan en ga vanavond weer beginnen! Ben er wel heel slecht in maar vroeg me af of er meerdere mensen hier zijn die dit ook doen :slight_smile: Ben wel nieuwsgierig naar jullie baksels!

4 likes

Ik niet maar het lijkt me wel megaleuk en vind het ook altijd leuk om te zien van anderen, dus post je foto’s? :grin:

4 likes

Ik post alvast iets van mijn vorige cursus. We mochten hier niet zelf glazuur uitkiezen (of ja restjes) dus sommige kleuren zijn echt blehhh. Ik krijg het ook NOOIT recht dus maak gewoon alles scheef :laughing: Ben benieuwd of dat nog beter gaat dit keer! Heb absoluut geen natuurtalent of geduld haha.

Samenvatting

Het is trouwens echt leuk om te doen! En zo gek dat je dan iets maakt waar je ook echt koffie uit kan drinken. Maar ik hoop eigenlijk wel beter te worden zodat ik ook dingen als cadeau kan geven. Nu vind ik maar 1 kopje mooi en die houd ik zelf :laughing:

24 likes

Ohh ik vind het heel tof allemaal hoor! En heel mooi die tweede met het blauwe glazuur boven en het donkere onder. Hoe lang duurde die vorige cursus, en was dat je eerste keer?

3 likes

Ik heb dat ooit op school een keer gedaan, maar ik had er geen talent voor… ik was meer van het gieten, beschilderen en glazuren :slight_smile:

3 likes

Wat heb je veel gemaakt, wat leuk! Ik vind de kleuren ook mooi.
Ik heb net een cursus afgerond en ga over een tijdje door met de volgende cursus. Vind het heel leuk (en moeilijk haha) om te doen, maar idd dat je daadwerkelijk iets maakt waar je ook wat aan hebt is heel tof. Bij mijn cursus mogen we alleen niet zoveel bewaren, ik geloof dat ik 14 weken les had en 6 kommetjes heb gemaakt. Dus dat vind ik wel jammer.

2 likes

Mijn eerste cursus was volgens mij een les of 15? Nu ook weer zoiets, dat was mijn eerste keer inderdaad! Het draaien is stiekem best moeilijk, en wat ik het lastigst vind is de klei centreren. Dan worden ze dus zo scheef. Dat heeft ook wel wat vind ik, maar tot een bepaalde hoogte haha. En deze kopjes zijn ook allemaal wel vrij dik!

@Desalnietteplus Oh dat is zeker jammer ja! Bij ons mocht je alles bakken, want je moest de klei los kopen en daar zaten stookkosten bij in berekend. Waar ik nu zit zit de klei er juist bij in maar betaal je apart voor de stook en glazuur, maar ik heb niks gehoord over een limiet. Ik heb vandaag alleen maar gedraaid en niks echts gemaakt en dat vond ik al frustrerend, dus kan me voorstellen dat dat voor jou ook niet leuk was!

Had ook een drukke dag vandaag dus op een gegeven moment heb ik gewoon naar die draaischijf en homp klei lopen staren alsof het een bezwerende slang was, hahaha, wel zen nu! (bezwerende slang klopt niet hahaha ik ben echt te moe jullie snappen me wel, zo met zo’n fluit uit een tekenfilm haha) (edit: hypnotiserende slang hahaha ok naar bed)

1 like

Volgens mij @Shaaar ook. Ziet er leuk uit wat je hebt gemaakt!

3 likes

Klopt! Ik doe het nu wel een tijdje wat minder, maar heb vanalles gemaakt (vazen, kopjes, borden, theepotten). Zoals

@ciselering recht krijgen is echt kwestie van oefenen. Periodes dezelfde techniek (cilenders, kommen, groot, klein) oefenen tot je voelt wat je moet doen en daarnaast een goede basis kunnen opzetten (strak centreren, niet uit zijn verband trekken, netjes afdraaien). Daarom vind ik keramiek zo leuk, als je er tijd in stopt ga je echt grote vooruitgang zien. Kan het sowieso aanraden om ook veel bij anderen te kijken bijv via youtube

21 likes

Heel mooi dat schaaltje! Heb je de glazuur met een kwast gedaan (of afgetaped o.i.d.?)

En ja het stomme is, de rest lukt me eigenlijk wel aardig, maar omdat ik het maar niet gecentreerd krijg wordt het natuurlijk wel scheef… wat zo jammer is want ik denk dat ik anders best mooie dingen had gemaakt hahaha. Zelfs als mijn lerares het voor me recht zette had ik met 10 seconden gewoon alweer scheef getrokken! En daardoor kon ik het ook nooit afdraaien, want ik kreeg het niet op z’n kop op die plaat.

Yes had me al voorgenomen om weer veel video’s te gaan kijken idd! Vorige keer ook gedaan en nogmaals, ben een beetje bang dat dat centreren gewoon niet in me zit, maar ik hoop heel erg dat het kwartje binnenkort toch een keer gaat vallen (na 20 lessen ofzo :sweat_smile:) en het dan ineens vanzelf gaat :pray:

Dankje! Is een pastabord! Glazuur is gedipt. Uit mijn hoofd eerst binnenkant vullen (bijv met maatbeker), uitlekken, druppels wegvegen, dan buitenkant (zwarte deel) tot hoogte die je wilt, en dan ondersteboven op gelijke hoogte in het glazuur van de binnenkant.

En qua centreren: ik heb denk ik een jaar elke vrijdag middag gedraaid tot ik er een beetje consistentie in kreeg en daarna nog wel 1 tot ik ook werkelijk kon maken wat ik wilde maken. Dus het zit denk ik wel in je, maar je moet uren maken. Wat voor mij ook helpt, niet kijken wat je doet maar voelen, verschillende groten proberen, verschillende docentinstructies

1 like

Heel tof!
Oh ja zo deden wij dat ook inderdaad, maar bij mij kwamen er dan toch nog vaak wel van die druppels (wat ik overigens ook juist tof vind, maar het zal misschien ook aan het glazuur en de reactie liggen o.i.d.)
Ik wil ook nog graag iets maken met tekeningen, planten ofzo er op, met glazuur. Ben ik ook wel benieuwd naar!

1 like

Kan je goed doen met engobes. Dus op nog ongebakken klei, veel ateliers hebben die wel en als je ook zelf meegenomen glazuur mag gebruiken kan ik mayco engobes/underglazes aanraden. Die hebben heel veel kleuren en kunnen zowel op ongebakken als op gebakken klei. Niet heel duur. Ik vind het altijd leuk om te zien, maar ben zelf niet zo’n gedetailleerde tekenaar

8 likes

Ja daar sprak ik toevallig iemand over in de cursus vandaag! Die had het daar ook over, maar ze zei wel dat het dan zwart werd. Zijn die spikkels bij jou het glazuur of de klei? :slight_smile: Vind ik ook heel mooi! Leuk zo met die blaadjes!

2 likes

De spikkels zijn de klei. Is steengoed van Vingerling. Het zwart worden snap ik niet helemaal?

1 like