Documentaires

Oh ik bedoelde het totaal niet zoals je opschrijft, zat verder ook geen waardeoordeel in mijn reactie. Ik had gisteravond 2 afleveringen gekeken en vond het gewoon heel heftig. Vooral het derde gezin met het meisje met autisme, herken veel van mijn eigen gezin (mijn broertje met bepaalde problematiek)

Ah ik lees nu je reactie nog een x maar ik bedoelde er verder echt totaal niks mee, was letterlijk mijn eerste reactie over de heftigheid van de doc an sich zonder een verder oordeel over wie er schuld heeft ofzo

5 likes

Je hoeft je ook niet te verantwoorden hoor, was niet specifiek op alleen jou, maar vooral ook op de algemene sfeer.

1 like

Vind t ook een heftige serie. En vind echt dat sommige mensen echt beter geen kinderen kunnen krijgen. Vind ik eigenlijk wel in 2 van de drie gezinnen het geval. Maar ze zijn er nou eenmaal en hoop echt dat er betere hulp voor ze komt, al weet ik in 1 gezin niet of hulp ooit goed genoeg zal zijn in de ogen van moeder.

Heb de laatste aflevering nog niet gezien maar vond het heel mooi en ook lastig om te zien hoe rustig het meisje met autisme was bij oma. En wat een stoorzender haar broertje dan voor haar is. En hoeveel invloed een omgeving dus heeft en wat een verschil dat kan maken.

Heftig dat sommige kinderen zo moeten opgroeien.

5 likes

Over de gezinnen of in het algemeen?

2 likes

Ik denk dat als er sprake is van heftige problematiek dat het leven van een kind zeer negatief beĂŻnvloed kan worden. Vind het zeer vreemd om maar er van uit te gaan dat iedereen geschikt is voor het opvoeden van kinderen.

Kan ook problematiek zijn waar iemand verder prima mee kan leven maar in combi met een kind gewoon niet top is. Snap niet dat dat erg is om te zeggen. Helaas kan niet iedereen een kind aan. En helaas beseffen veel mensen zich dat ook niet van te voren.

12 likes

Daarom vroeg ik ook over deze gezinnen of algemeen.
En ik zeg ook niet dat er wet of regelgeving moet komen want dat is oprecht niet te doen (helaas, was t maar zo simpel).

Vind t gewoon sneu voor zowel kind als ouder.

3 likes

Wat een vreselijke rotopmerking tegenover de ouders die meewerken aan deze docu

14 likes

Echt hĂš. Geef je jezelf zo bloot op tv voor heel NL en dan krijg je dit soort gezeik over je heen. Hou je bek gewoon. Kan het niet aardiger zeggen. Er is een reden waarom dit soort dingen vaak taboe zijn.

15 likes

Ja en waarschijnlijk zitten er ook wel vrouwen die denken mwah als ik dit geweten hadden had ik niet geboren hoeven worden. Die mensen heb je ook.

Ik vind het heel dapper dat sommige gezinnen mee hebben gedaan. Aan de ene kant goed ook om te zien dat hulp niet altijd toereikend is.

Maar blijf er bij dat niet ieder mens geschikt is om een kind te krijgen. Als dat zo was had jeugdzorg en de jeugdhulpverlening/de gehele ggz het niet zo druk.

@Gato ik snap echt wel dat je niet alles van te voren kan weten. En daarom kan je er ook heel weinig mee om te voorkomen. Maar dan blijft de uitkomst toch alsnog kut? Als het niet allemaal lukt en er problemen ontstaan.

Ik heb het niet over ouders van kinderen die iets hebben wat heel zwaar is voor de ouders en problemen die daardoor ontstaan. Er kan altijd iets met een kind gebeuren of het kind kan een aandoening hebben. En ook al denk je daar over na voor je er aan begint(hoop ik), je weet inderdaad niet hoe dat is.

En ik weet inderdaad niet hoe deze ouders er daarvoor ervoor stonden dus wat dat betreft besef ik dat de opmerking over deze gezinnen niet oke is.

Echter zijn er echt situaties waarbij je op voorhand al kan zeggen dat de kans dat het niet goed gaat erg groot is. Maar er wordt hier net gedaan alsof dat niet gebeurt.

Gelukkig wordt het steeds normaler om het niet te doen maar er is ook een grote maatschappelijke druk om kinderen te krijgen. En als je dan eenmaal een kind hebt dan moet t ook maar geweldig zijn. Denk dat het ook wel wat meer geaccepteerd mag zijn dat het niet altijd een feest is. En voordat jullie het zeggen, nee mij oordeel helpt dan niet. Maar “beter geen kinderen krijgen” staat niet gelijk aan “had beter niet geboren kunnen worden”.

Naja ik hoop oprecht voor deze ouders en kinderen dat hun toekomst een stuk fijner wordt en ze uiteindelijk goed terecht komen.

1 like

Ik ben blij dat ik geboren ben. Maar goed ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest als ik nooit geboren was lol.
Maar ik denk dat het een hoop leed had voorkomen bij alle betrokken partijen als mijn moeder inderdaad geen kinderen had gekregen
 in the end heeft ze nu alsnog geen kinderen (in haar leven), en wij geen moeder. Ze stootte ons uiteindelijk af.
Dus is je opmerking tactisch, nee. Vast niet. Maar ik begrijp ‘m absoluut
 :white_heart:

Edit: ik sluit me wel aan bij alle bovenstaande dat het echt geen zin heeft dit tegen die ouders te zeggen. Laat ouders aub aan de bel trekken en help ze. Haal de schaamte weg.
Maar dat mensen deze gedachten hebben als ze zo’n serie zien, dat begrijp ik dus wel.

15 likes

Doet bij jullie deel 2 van de verloren kinderen het? Ik krijg continu een interne fout maar zou verder willen kijken. Vind het echt heel goed dat deze docu er is, het is zo makkelijk oordelen als het over iets abstracts gaat. Ik hoop dat dit een beetje bij kan dragen aan betere/snellere hulp

1 like

Welke consequenties zou je hieraan willen verbinden en hoe zou je dit willen screenen?

4 likes

Heb eerder al gezegd dat dat helaas niet te doen is. Bij iq kan je nog een grens trekken (ook moeilijk), maar het ene trauma is t andere niet. Of psychische aandoening of wat dan ook. En al is t wel hetzelfde dan uit zich dat ook bij iedereen anders. Of het krijgen van een kind roept weer dingen op. Als iemand in beeld is bij hulpverlening zou je het er natuurlijk over kunnen hebben. Maar een deel zal t denk ik ook niet inzien, of echt oprecht denken dat het wel goed gaat. Ik weet helaas de oplossing niet.
Misschien een deel psycho educatie? Er is denk ik echt wel data over hoe t gaat met kinderen van ouders met bepaalde problematiek. Maar of dat helpt weet ik niet. Denk dat een kinderwens ook gewoon heel sterk is, en het “hoort”.
Dus dan zou er betere hulpverlening moeten zijn als er daadwerkelijk kinderen zijn, maar dat is ook niet zo simpel. Want het gezin dat naar België ging had zelf om hulp gevraagd, maar in hun ogen was dat niet de juiste. En de vrouw van het amsterdamse gezin had denk ik na het eerste kind al hulpverlening (dacht ik) maar zat toch in de situatie waarin ze geen pil nam omdat ze die niet wilde (of kon) betalen. En er vervolgens vrij snel 3 kinderen waren.

Een moeilijke jeugd heeft gewoon heel veel invloed op de mens. En in veel gevallen denk ik ook nog de generatie er na. Maar ja het probleem is dat er geen oplossing is. Denk dat iedereen heel goed zelf moet nagaan of er factoren zijn die grote impact kunnen hebben op je kind. En afwegen of je dat risico wil nemen. Maar niet iedereen ziet dat in. Maar denk dat er best meer over nagedacht kan worden. En gewoon t moet wat sociaal geaccepteerder zijn om geen kinderen te krijgen.

@Fishing Ik ben blij dat je wel blij bent dat je geboren bent. En dan ga ik er maar van uit dat je niet bestaat voor je gemaakt wordt en anders dat je in de zielenwachtrij staat en ergens anders geboren zou worden.

2 likes

Ik heb het omgekeerd. Zie mezelf ongeschikt als moeder en heb heel sterk de gedachte dat ik beter geen moeder zou kunnen worden. @Whoopdidoo
Het zou wel heftig zijn als iemand/een instantie van de overheid dat voor me besloot.

9 likes

Ik denk dat het inzicht alleen als een wereld van verschil maakt. Als iemand alleen al open staat voor hulp, dit durft te vragen en een “eigen aandeel” durft/kan inzien, ben je in mijn ogen al een heel stuk verder :heart:

7 likes

Wat een nood, hartverscheurend :sob:

2 likes

Inderdaad zeg, je voelt de pijn en worsteling.

Volgende week komt het vervolg: Verloren Hulpverleners.

2 likes

Ben ik ook heel benieuwd naar!

1 like

Ik kijk de documentairereeks ‘De verloren kinderen’ en ik val echt in de ene na de andere verbazing. Maar het is vooral heel sneu voor alle gezinnen.

2 likes