Documentaires

Ja maar dat blijkt dan toch niet te kloppen? Er komen zoveel mensen aan het woord, weet niet wie ik moet geloven

Nee haar adoptieouders hebben haar geboortedatum laten wijzigen maar dat klopt helemaal niet want dan zou haar biologische moeder 10 zijn tijdens de geboorte

En nog meer shit

3 likes

Het is zo bizar, heb je deze docu serie gezien?

2 likes

Ik heb een keer een docu gezien maar weet niet of het deze was, waar staat deze op?

4 likes

Deze staat op hbo, vooral die vader is veel aan het woord krijg echt de kriebels van hem

3 likes

Oh wauw ik word al boos van dit artikel…

@Frambozentaartje dank voor de tip over In de TBS, echt heel interessant

Ik vind het ontzettend dapper van Hans Faber dat hij de TBS kliniek in gaat, maar voel in aflevering 1 echt zijn ongemak en zijn rol in de docu is me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat

1 like

Nederlands tippie: De Afhaalchinees, over adoptie. Heb de derde aflevering nog niet gezien, maar ben tot nu toe echt onder de indruk. Zo bizar hoe er relatief kort geleden nog naar adoptie werd gekeken. En hoe weinig zicht er op die kinderen voor en na de adoptie is.

7 likes

Ja dit is echt zoo fucked up! Hoewel ik die vader een creep vind, denk ik toch dat ik er naar neig om hem te geloven. Maar geen idee of dat terecht is? Althans, ik denk dat die moeder het brein was achter alles, en dat Michael niet genoeg ballen had om er tegenin te gaan. Wat denken jullie?

Sowieso echt bizar dat ze haar leeftijd relatief makkelijk gewoon met 14 jaar konden verhogen!!

Die laatste drie afleveringen hadden trouwens wel echt in 1 aflevering gepropt kunnen worden. Ik hoefde die hele voorbereiding van de verdediging van Michael niet per se te zien.

De beul van Twente, ik heb de eerste aflevering niet eens af kunnen kijken. Wat voel ik een woede

1 like

Ik ben die docu over natalia aan het kijken maar ik heb echt geen idee wat ik moet denken. Ik vind de vader een creep maar de verhalen gaan alle kanten op man

2 likes

Gisteren was er een artikel in de Morgen dat vertelde over het misbruik van de Broeders van Liefde. Redelijk gedetailleerd ook. Echt vreselijk!

Die reactie van bv Bonny vond ik ook echt misplaatst.

Volgens mij is deze docu hier nog niet genoemd, maar ik vond The Janes op HBO ook echt een aanrader! Over een ondergronds netwerk in de jaren '70 om abortus - illegaal in de VS - mogelijk te maken.

4 likes

Ik ben ook begonnen met deze. Heel interessant, ik had toch een ander idee bij de tbs.

1 like

Bekijk Gazeta, de Poolse krant onder vuur op Gazeta, de Poolse krant onder vuur gemist? Start met kijken op NPO Start

Iemand die dit ook heeft gezien? Ik wist er wel wat van maar niet dat het zo erg gesteld was met hoe er om gegaan word met de pers.

3 likes

Heeft iemand de docu ā€˜nu verandert er langzaam iets’ op npo gezien? Het is echt fascinerend. Ik zit met verbazing te kijken naar sommige dingen. Het gaat over allerlei manieren van zelfontplooiing/coaching/innerlijke groei en dat soort dingen. Maar zonder voice over ofzoiets, het zijn vaste camerastandpunten alsof de camera daar gewoon ergens is neergezet. Is al wel een paar jaar oud, misschien oud nieuws dit haha

4 likes

Ik kijk op Prime The Curious Case of Natalia Grace, wat een bizar verhaal. Zowel vooral Natalia zelf, het adoptiebureau en de ouders - die laatste vertrouw ik ook niet helemaal.

Ben nog niet klaar want zijn meerdere afleveringen van een uur, dus wellicht veranderd mijn menig nog.

Oke ik heb gekeken.

Het laat duidelijk beide kanten zien incl veel interviews met Oegandezen. Ik denk dat het voor veel mensen een toegankelijke docu is die ze aan het denken zal zetten en kritischer zullen doen kijken naar missionary work in het algemeen.

Wat ik goed vind, is dat de nadruk wat minder ligt op het daadwerkelijk aantal kinderen dat overleed, maar juist op dat de kliniek niet goed geregistreerd was, Renee niet de juiste scholing had en dat ze veel eerder de juiste lokale professionals had moeten inschakelen. In dat opzicht halen ze de consequenties/gevolgen los van het beginsel dat je bekwaam moet zijn in de handelingen die je uitvoert (ook als Amerikaan in Afrika) en dat is wat mij betreft een veel belangrijker doel van de docu.

Renee zelf laat echt weinig zelfreflectie zien, maar dat was ook te verwachten. Zij verwijt No White Saviors (de actiegroep die zich keerde tegen haar) veel. Ik mis soms een wat meer kritische blik op die ā€˜calling by God’ die ze ervaart door de maker. Dat lijkt gewoon een gegeven, terwijl: wtf? Hoezo moet de wereld maar accepteren dat er nou eenmaal westerlingen zijn die zich geroepen voelen om voor status binnen hun gemeenschap uit te leven in de Global South?

1 like

Ik ben m ook aan het kijken, heel confronterend. Ik ben destijds ook als vrijwilliger naar Oost-Afrika geweest en vind veel heel herkenbaar. Hoeveel indruk het maakt en dat je in al je onervarenheid dingen denkt te kunnen waarvan je 10 jaar later denkt ā€˜what was I thinking’ (geen kinderen in gevaar gebracht, maar de hele aanwezigheid van jonge mensen met 0 ervaring slaat achteraf gezien nergens op) en hoe ontzettend veel projecten werden opgezet door westerlingen, vaak zonder ervaring. En iedereen op zn eigen eilandje en zn eigen ding willen doen, vond dat heel bijzonder dat iedereen zn eigen project wilde hebben ipv het geld gebruiken om al bestaande lokaal opgezette projecten te ondersteunen.
Vind de docu so far wel goed in elkaar zitten. Rene komt over als iemand die echt doof is voor kritiek en weinig zelfinzicht heeft.

3 likes

Ik ben bij de 2e aflevering van de in totaal 3 aflevering durende documentaire van Koen Pieter van Dijk (voorheen Koen Kardashian) heftig om te zien hoor hij was zelfs verslaafd aan crack. En zie in de docu ook terug dat het elke keer mee drank en coke misging wanneer hij bij Jaimi en/of Estelle was. Geen goede invloed voor hun dus om met elkaar om te gaan.

5 likes

Hebben jullie een link naar deze docu of waar kan ik hem zien? @tessel Die link op twitter doet het niet

2 likes