Oke ik heb gekeken.
Het laat duidelijk beide kanten zien incl veel interviews met Oegandezen. Ik denk dat het voor veel mensen een toegankelijke docu is die ze aan het denken zal zetten en kritischer zullen doen kijken naar missionary work in het algemeen.
Wat ik goed vind, is dat de nadruk wat minder ligt op het daadwerkelijk aantal kinderen dat overleed, maar juist op dat de kliniek niet goed geregistreerd was, Renee niet de juiste scholing had en dat ze veel eerder de juiste lokale professionals had moeten inschakelen. In dat opzicht halen ze de consequenties/gevolgen los van het beginsel dat je bekwaam moet zijn in de handelingen die je uitvoert (ook als Amerikaan in Afrika) en dat is wat mij betreft een veel belangrijker doel van de docu.
Renee zelf laat echt weinig zelfreflectie zien, maar dat was ook te verwachten. Zij verwijt No White Saviors (de actiegroep die zich keerde tegen haar) veel. Ik mis soms een wat meer kritische blik op die âcalling by Godâ die ze ervaart door de maker. Dat lijkt gewoon een gegeven, terwijl: wtf? Hoezo moet de wereld maar accepteren dat er nou eenmaal westerlingen zijn die zich geroepen voelen om voor status binnen hun gemeenschap uit te leven in de Global South?