Documentaires

Ik kijk op Prime The Curious Case of Natalia Grace, wat een bizar verhaal. Zowel vooral Natalia zelf, het adoptiebureau en de ouders - die laatste vertrouw ik ook niet helemaal.

Ben nog niet klaar want zijn meerdere afleveringen van een uur, dus wellicht veranderd mijn menig nog.

Oke ik heb gekeken.

Het laat duidelijk beide kanten zien incl veel interviews met Oegandezen. Ik denk dat het voor veel mensen een toegankelijke docu is die ze aan het denken zal zetten en kritischer zullen doen kijken naar missionary work in het algemeen.

Wat ik goed vind, is dat de nadruk wat minder ligt op het daadwerkelijk aantal kinderen dat overleed, maar juist op dat de kliniek niet goed geregistreerd was, Renee niet de juiste scholing had en dat ze veel eerder de juiste lokale professionals had moeten inschakelen. In dat opzicht halen ze de consequenties/gevolgen los van het beginsel dat je bekwaam moet zijn in de handelingen die je uitvoert (ook als Amerikaan in Afrika) en dat is wat mij betreft een veel belangrijker doel van de docu.

Renee zelf laat echt weinig zelfreflectie zien, maar dat was ook te verwachten. Zij verwijt No White Saviors (de actiegroep die zich keerde tegen haar) veel. Ik mis soms een wat meer kritische blik op die ‘calling by God’ die ze ervaart door de maker. Dat lijkt gewoon een gegeven, terwijl: wtf? Hoezo moet de wereld maar accepteren dat er nou eenmaal westerlingen zijn die zich geroepen voelen om voor status binnen hun gemeenschap uit te leven in de Global South?

1 like

Ik ben m ook aan het kijken, heel confronterend. Ik ben destijds ook als vrijwilliger naar Oost-Afrika geweest en vind veel heel herkenbaar. Hoeveel indruk het maakt en dat je in al je onervarenheid dingen denkt te kunnen waarvan je 10 jaar later denkt ‘what was I thinking’ (geen kinderen in gevaar gebracht, maar de hele aanwezigheid van jonge mensen met 0 ervaring slaat achteraf gezien nergens op) en hoe ontzettend veel projecten werden opgezet door westerlingen, vaak zonder ervaring. En iedereen op zn eigen eilandje en zn eigen ding willen doen, vond dat heel bijzonder dat iedereen zn eigen project wilde hebben ipv het geld gebruiken om al bestaande lokaal opgezette projecten te ondersteunen.
Vind de docu so far wel goed in elkaar zitten. Rene komt over als iemand die echt doof is voor kritiek en weinig zelfinzicht heeft.

3 likes

Ik ben bij de 2e aflevering van de in totaal 3 aflevering durende documentaire van Koen Pieter van Dijk (voorheen Koen Kardashian) heftig om te zien hoor hij was zelfs verslaafd aan crack. En zie in de docu ook terug dat het elke keer mee drank en coke misging wanneer hij bij Jaimi en/of Estelle was. Geen goede invloed voor hun dus om met elkaar om te gaan.

5 likes

Hebben jullie een link naar deze docu of waar kan ik hem zien? @tessel Die link op twitter doet het niet

2 likes

Staat op HBO max!

3 likes

Vond het een intense docu. Goed dat hij zo eerlijk is over de terugval. Jammer dat het elke x misgaat door indd zijn vrienden. Lijken mij ook hele rare vrienden? Juist iemand die in herstel zit, dan ga je toch gewoon aan de spa blauw samen ipv uitgebreid discussiëren of je een wijntje of een tequilla neemt?

De moeder van Koen was ook heel eerlijk over die vrienden. En ze prijst wel Anna. Volgens mij ging het op de Juice kanalen destijds ook rond dat Koen dankzij Anna naar rehab in Z-A was gegaan.

4 likes

Tip! Zijwaarts de klas in. Over zijinstromers in het basisonderwijs, vond het super goed in beeld gebracht.

6 likes

Ja vind ik ook bijzonder. Ik zou als ik een verslaafde vriend heb die op dat moment aan het vechten is tegen z’n verslaving niet in zijn bijzin gaan drinken.

4 likes

Leuke tip ga ik kijken. Heb je die twee podcast afleveringen van nrc ook al gehoord? Vond ik ook interessant.

6 likes

Ja die vond ik ook erg interessant, vrij bekend verhaal, maar ik ben toch erg benieuwd naar haar boek. Vind het ook wel leuk dat een journalist dan besluit het zelf eens te gaan proberen in plaats van erover te blijven schrijven.

3 likes

Ja zoiets dacht ik ook al. En oh oh oh wat érg in dan stiekem alcohol in iemands drankje te doen als die zo hard aan het strijden is.

3 likes

Wat fijn en knap van hem! Met sommige mensen moet je gewoon breken in je leven, dat werkt niet samen.

3 likes

O tof! Vond het artikel al mooi maar had deze afleveringen nog niet gezien (lijkt wel of m’n Spotify-feed soms niet alles weergeeft?)
Dank voor de tip!
Ben ook zij-instromer maar dan in de zorg en vind het echt leuk om andere mensen over zo’n switch te horen praten.

Iemand anders nog leuke tips? Heb de laatste tijd naast Chefs de Mission en Aaf en Lies niet zo veel leuke nieuwe ontdekt. Graag zonder moord of drama, beetje positief.

Edit: o sorry dacht dat ik in het podcasttopic zat

5 likes

Tjits chat of ken je die al? Gaat helemaal nergens over

3 likes

Jaa i love it!

4 likes

Ik zie op de Instagram van Teun Toebes dat hij een documentaire heeft gemaakt (Human Forever) en ik ben er zo benieuwd naar. Hij liet weten dat het nog niet duidelijk is of het vertoond gaat worden of iets dergelijks maar ik hoop dat dat wel zal komen. Zijn boek Verpleegthuis is ook echt een aanrader vind ik.

3 likes

Die broer is wel echt een schat! En lief hoe zijn moeder over Anna Nooshin sprak. Vond het ook wel een aangrijpende docu, vraag me af of hij er ooit vanaf komt.

7 likes

Daar is gedoe mee, zij wilde eruit geknipt worden en staan ook niet in de aftiteling.

2 likes

Waar is de docu over Koen te zien?

5 likes