Documentaires

Ja maar dat kan je toch ook niet verwachten van zo’n man die waarschijnlijk oprecht geen kwaad ziet in zijn daden (ze sowieso al vergeten is), (waarschijnlijk) nog nooit geconfronteerd is hiermee en uit een totaal andere omgeving/cultuur komt? En hiermee maak ik geen excuses voor zijn daden, maar het is denk ik wel begrijpelijk dat hij het niet meteen helemaal snapt?
Denk dat juist deze kwetsbare persoonlijke benadering van deze inmiddels volwassen vrouw, naar hem toe, heel sterk is. En in hoeverre het hem aan het denken zet weten we natuurlijk niet maar uiteindelijk gaat het er in de docu ook om dat zij haar eerlijke verhaal kon doen en hiermee “verder” kan.

1 like

Eens hoor, en als het haar heling heeft gebracht is het sowieso geslaagd. Het heeft mezelf eerlijk gezegd ook wel aan het denken gezet over dingen die ik deed/onderging (?) toen ik 15-16 was.

3 likes

Ik ben het hier wel mee eens. Ik had ook meer verwacht van deze docu, omdat ik er zoveel positiefs over gelezen had. Vond haar verhaal heel verdrietig en vind het knap dat ze hier een docu over heeft willen maken en hem weer opgezocht heeft.

Ik zag voor deze docu de toegevoegde waarde van die andere verhalen niet zo, het voelde voor mij een beetje als snel er nog aan toegevoegd zonder verdere verdieping idd. Terwijl ik denk dat je met deze docu echt heel goed het grotere probleem had kunnen laten zien.

Wat denk ik ook echt niet geholpen heeft met dat confrontatiegesprek is de taalbariere. Beide spreken niet goed Engels en ik had soms ook het idee dat hij haar gewoon niet begreep.

2 likes

Ja, dit was mijn gevoel er ook bij. Het leek alsof hij erin stond als: haha, deze vrouw denkt al die jaren later nog steeds aan mij, en ik kan me haar totaal niet meer herinneren, gênant voor haar. Hij leek totaal niet te (willen) beseffen dat hij een minderjarige misbruikt had en dat zij er nog steeds aan dacht omdat ze getraumatiseerd was. Misschien zie ik het te cynisch hoor, omdat dat frame van “zij wilde meer, hij niet, dus nu claimt zij dat hij misbruik van haar heeft gemaakt” zo vaak wordt gebruikt door misbruikers. Maar ik vond het heel knap dat zij zo kalm bleef en er toch uit leek te halen wat ze hoopte.

2 likes

Ik vond dit een hele indringende mooi gemaakte documentaire. Vooral het geheim houden aspect vond ik heftig. Het is vast met goede bedoelingen gedaan maar dit is zo groot en zo deze zo bepalend voor wie je bent en hoe je je voelt dat is toch veel te zwaar om als geheim met je mee te dragen. Het doet me ook wel wat denken aan hoe er vroeger om gegaan werd met zwanger zijn voor het huwelijk/zonder partner of een kind van een spermadonor of een geadopteerd kind.

Hopelijk kijken veel mensen deze documentaire en gaat het helpen om niet zo zwart/wit naar man vrouw te kijken.

1 like

Ook gekeken naar All inclusive love:

Wauw ik vind het enorm knap van haar dat zij dit alsnog met haar ouders bespreekt en die man ermee confronteert. Hopelijk brengt dit haar wat rust.

eigen ervaring als puber

Was zelf ook als 15-jarige eens naar een resort in Turkije, in Antalya of Alanya. Daar was ook een knappe barman, precies hetzelfde gedrag qua complimentjes en continu in de buurt zijn. Liefst als ik ergens ‘alleen’ was, terwijl mijn ouders ergens verderop waren. En appjes met lovebombing etc. Vind haar verhaal ook heel herkenbaar, je bent jong en onzeker, wow deze MAN vindt mij knap en mooi… Ik kan nog zo het spannende aspect weer voelen, wanneer zou hij weer knipogen of een berichtje naar me sturen?

We hebben een paar keer gezoend en daarna kreeg ik het toch wat benauwd van al die aandacht. Volgens mij vroeg hij mij ook mee om 's avond naar de discotheek mee te gaan. Maar ik wist zeker dat mijn ouders dat never nooit gingen goedkeuren, en ik durfde zelf ook niet weg te gaan van het resort alleen met hem… Achteraf ben ik daar nu zo blij mee, had zo heel anders kunnen lopen…

Hij gaf mij nog een foto met een zwijmeltekst achterop toen we gingen vertrekken, zoende mij (voor mijn ouders neus, omg de SCHAAMTE) nog gedag… En ik was zó opgelucht dat we naar huis gingen. Daarna stuurden we volgens mij nog wat berichtjes, maar waarschijnlijk was mijn beltegoed op :joy::sob:.
Ik ga eens zoeken of ik nog foto’s heb, memories unlocked :stuck_out_tongue:.

7 likes

Hebben jullie tips voor rustige, liefst positive of gezellige documentaires?

Ik ben een deken aan het breien (zou in 10 weken af moeten kunnen zijn. Ben in januari begonnen en nu halverwege week 3 .) ben een baan aan het zoeken dus heb nu erg veel tijd en wil even flink aan de deken werken en dan kijk ik graag focus/docu series. Ik kijk nu Het is hier autistisch (uit 2014 ofzo geloof ik?). Andere dingen die ik leuk vond/vind: de van Rossems, 100 dagen series, verhaal van Nederland. Hoeft niet iets nieuws te zijn.

Het hoeft niet allemaal hiep hoi blij te zijn maar niet te veel verdriet of erge dingen. Ik vond Blackfish bijvoorbeeld super mooi en indrukwekkend maar als ik er daar van 6 in een week kijk ga ik depressief in bed liggen voor de rest van de herfst vrees ik.

3 likes

Pina vond ik ook mooi maar ik weet zo niet waar je deze kan streamen.

deze wil ik nog zien net als deze

Beetje vreemd dat de linkjes wel meteen doorzetten naar de juiste documentaire maar er niet bij staat welke het is. Die van Close Up gaat over Kate Winslet. En die van het uur van de wolf daar gaat de eerste over Maria by Callas, de tweede is Barbara Stok en de derde is Mag ik je aanraken. En die van mijn seks is stuk vond ik ook goed.

3 likes

die klinken allemaal goed! toevallig hoorde ik deze week over de Mijn sex is stuk docu in Altijd Wat (podcast).

1 like

Wat toevallig dat die documentaire daar is besproken. De documentaire is al wel een paar jaar oud dacht ik. Ik moest nog aan een denken over Romy Schneider. Die actrice van oa Sisi.

Beperkt houdbaar van Sunny Bergman is misschien het kijken nog wel waard. Het is al wel een flink aantal jaren geleden hoor dat ik die heb gezien,dus ik weet niet hoe recent het allemaal nog is want ik zag dat die uit 2007 komt. Haar docu sletvrees kan ik zo nergens vinden maar vond ik ook goed maar ook die heb ik lang geleden gezien.

1 like

Net The Barkley Marathons: The Race That Eats Its Young gekeken! Echt een leuke documentaire, dacht van te voren dat het echt een loop voor idioten was maar ik vond het eigenlijk heel mooi en inspirerend.

2 likes

Op NPO staat de documentaire Butlers en ik word helemaal zenuwachtig van hoe perfect alles uitgevoerd moet worden. Ik ben benieuwd of het nog duidelijker word waarom mensen hier voor hebben gekozen want ik zie het nog niet echt wat dit werk heel leuk maakt. Al geloof ik wel dat je het leuk kan vinden hoor. Weet ook niet goed wat ik van die docent vind.

Heb je dit gezien? - De butlers

7 likes

Goeie tip, ben meteen gaan kijken!

Jemig, voel ook wel ongemak bij het kijken ervan. En ik wacht ook met smart tot duidelijk wordt wat deze mensen zo geweldig vinden aan butlen, want tot nu toe voel ik alleen maar cringe bij het hele concept…zelfs dweilen moet elegant worden uitgevoerd!

Also, side-note: weet niet of het aan de belichting, camerafilter of aan die harde zwart-wit kleding ligt die weinig mensen goed staat of die lelijke brillen, maar ik vind bijna alle mensen er een beetje viezig uitzien.

1 like

Ik kijk nu ook, goede tip, maar echt heel ongemakkelijk inderdaad. Weet niet of ik het trek om de rest ook te kijken. Ik vind die docenten en onderwijsmethodes best onprettig.

Bij sommigen denk ik dat ze aangetrokken worden door juist die heel strenge regels overal voor, lekker duidelijk en ook heel duidelijk in wat voor verhouding met je werkgever je terechtkomt. Maar denk niet dat dat voor allemaal opgaat. Misschien dat voor anderen het soort wereld waar ze dan in terechtkomen ook wel aantrekkelijk is of in elk geval tot de verbeelding spreekt?

1 like

Ik ben ook gelijk gaan kijken! Ik heb de site van de school opgezocht en zie daar ook vacatures voor butler in NY en Hong Kong. Er staat alleen nergens wat voor salaris je dan krijgt. Ben daar juist benieuwd naar.

2 likes

Het zal ook wel vaak met kost en inwoning zijn, denk ik. De vrouw die al eerder als butler gewerkt had zei ook dat ze verder eigenlijk geen eigen huis/thuis had.

2 likes

Ik ging er ook al naar googlen maar kwam niet veel verder dan een modaal salarisje… wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt want je geeft er super veel voor.

Zal ook wel verschillen per niveau butler

2 likes

Hier wel een vacature met salarisindicatie: https://nl.indeed.com/q-butler-vacatures.html?vjk=42d51f3c7a24003b

4 likes

Junior Butler bij het Koninklijk Huis is max 3200 voor 36 uur.
https://werkenbijdkh.nl/junior-butler/

4 likes

De boeken over Cliffrock Castle gaan trouwens ook over dit onderwerp, als je het interessant vindt. Geschreven door een Nederlandse vrouw die op een kasteel in Schotland gaat werken.

En ik heb Lady in waiting nog klaarliggen. Geschreven door iemand die in de hofhouding van het Engelse koninklijk huis heeft gewerkt.

6 likes