Documentaires

Ik ga het nog wel kijken. Ik zit een beetje in dat algoritme op insta. Allerlei meiden met sondes, TPN/TPV en bizarre situaties.

1 like

Ja ik zie er ook wel eens voorbij komen, laatst nog een die in het buitenland haar nier had laten verplaatsen, echt wtf. Ook zo bizar dat je dit ineens dan zoveel hoort en dat ik met redelijk wat kennis en inmiddels ook ervaring denk: huh ik heb hier NOG NOOIT van gehoord. Zo raar.

1 like

Ja inderdaad
 ik geloof die meiden wel, maar wel gek dat het dan zoveel voorkomt? Vind sowieso die pieken in stoornissen gek. Ik zit ook in mental health algoritme en daar zie je zo duidelijk ‘trends’, van hoofdbonken naar eetstoornissen naar weer andere dingen.

Wat denk jij dat de verklaring is? Ben wel benieuwd naar jouw (artsen)visie

2 likes

dat ze daadwerkelijk al die aandoeningen hebben??? dat ze (veel) last en symptomen hebben lijkt me duidelijk, maar na al die gesprekken met NL artsen is t toch overduidelijk dat van al die aandoeningen simpelweg geen sprake kan zijn bij 9/10 van de gevallen

12 likes

Ik was echt in schock van die vrouw (12 diagnoses in dr instabio) die dus direct erna aan complicaties is geopereerd in nl en nog steeds vindt dat die arts goed werk heeft verricht. Ben je 120k verder, er eigenlijk matig tot slecht uitgekomen, maar niet door Spanje hoor.

Ook bizar hoe Emma de Kok nu aan het ranten is op insta. Like niemand zegt dat je de boel verzint, enkel dat het wellicht niet top is om zonder wetenschappelijk bewijs op je achttiende als een legpuzzel in elkaar geschoven te worden.

2 likes

Heel interessant, ik volg ook iemand op tiktok die allerlei aandoeningen heeft die die meiden in de repo ook hebben en ik vraag me ook altijd af hoe dat kan. Het is nooit 1 ding maar altijd gelijk 8.

Nee ik geloof die meiden dat ze klachten hebben. Dat ze het niet verzinnen en dat het geen eetstoornis bijvoorbeeld is.

1 like

Maar ik denk dat iedereen dat gelooft. Vraag is wat er tussen gastroparese, online stimulans en alle Spaanse diagnoses zit.

1 like

Gelukkig. Ik kreeg het idee in de reacties van deze meiden dat ze niet geloofd werden in hun klachten, daar ging het me om. Ik ben geen arts dus ik ga (gelukkig) niet over diagnoses.

3 likes

Ik vind die reacties vrij ingewikkeld, weet uit eigen ervaring dat het echt klote is om weggestuurd te worden met een uitleg die ook in het mentale zit (had rond mijn 20ste periodes met mega heftige buikklachten). Of een uitleg dat men het echt niet weet, maar dat is niet hetzelfde als ‘ik geloof je niet’ of ‘het zit tussen je oren’. Ik vind dat ze - zeker online - die deur wel heel hard dichtsmijten en elkaar ook aansteken. Emma Kok, die dus ook een patientvereniging opzet- voelt zich bijvoorbeeld niet serieus genomen omdat haar nl arts uitlegt dat het ook kan liggen aan de verbinding tussen brein-maag-darmen, want dan zegt ie dat het tussen de oren zit. Die voelt zich intens gekwetst door de artsen in de reportage. Dan denk ik; maar wat wil je dan horen? Een diagnose waar artsen het nog niet over eens zijn? En waarom weet de Spaanse arts die voor een ton je problemen niet oplost, maar wel je hele buik aan gort ragt het dan beter?

Waar Nederlandse niet commerciële artsen echt nog terrein te winnen is relatie- en vertrouwensopbouw, want ik denk dat dat hier echt een cruciale factor is.

14 likes

Dit absoluut!! Ik zit zelf met fibromyalgie en die diagnose valt helaas ook tussen fysiek en mentaal in bij artsen.
Ik denk dat het vertrouwen vooral komt met het idee van hoop of een oplossing. Dat merk ik bij mezelf ook iig

4 likes

Het ingewikkelde is ook wel dat er enerzijds voortschrijdend inzicht is op psychosomatische klachten, waar veel vrouwen last van hebben zeker met buikpijn. Maar anderzijds onderzoek naar vrouwen kwalen ernstig achterloopt en bijvoorbeeld endometriose ook een grondslag kan zijn wat pas veel te laat ontdekt wordt. Ik hoop vooral dat er meer onderzoek gedaan gaat worden naar dit soort vrouwen specifieke symptomen en ziektebeelden, of het psychosomatische of medisch blijkt te zijn maakt dan niet eens uit.

4 likes

Ik ben wel benieuwd ik ga dat item eens terugkijken. Doet me ook denken aan die Spaanse arts die nekwervels vastzet bij mensen met eds. In dat algoritme he ik dus een tijd gezeten. Weet iemand wat ik bedoel? Was laatst ook een meid aan het volgen die dat had laten doen maar ben uiteindelijk geblokt denk ik.

4 likes

Jaa ik heb dat ook gezien. Iemand die al jaren enkel kon liggen oid is daar geopereerd en kon toen weer staan. Weet haar naam niet meer, dacht Sanne maar goed daar zijn er veel van.

1 like

Ja er zijn meerdere volgens mij, maar dat bestaat ook ja. Iets met cervicale instabiliteit ofzo, ook echt een heftige ingreep.

Jaaa die! Ik was wel benieuwd dus was haar gaan volgen. Toen had ze iets gepost van dat ze had opgepiept voor verpleging (geen spoed) en dat het wel 20 min duurde en toen had ze nog maar een keer opgepiept (duurde zo lang, wilde niet lastig zijn, maar duurde echt lang). Waarop k had gereageerd dat ik 20 min niet lang vind als het druk is in de zorg en toen had ze me geblokt volgens mij. Kan haar nu nergens meer vinden.

Iemand in mn verdere via via omgeving heeft dit ook gedaan. Die kon ineens weer lopen maar uiteindelijk toch na een paar maanden ineens overleden.

1 like

Had het ook meegekregen maat volgens mij gaat het nog steeds niet heel goed met haar nu.

Ze deelt dan dus nog wel haar verhaal begrijp ik.

Nja opzich verbaast het me niet. Het is ook niet niks zo’n ingreep.

Vraag me af hoe gangbaar die operaties (zowel buik als nek) zijn in Spanje. Zijn dat gewoon 2 artsen die dat doen en daar enorm veel geld voor vangen? Of is dat daar dan een hele normale ingreep zoals sommige patienten doen geloven? Of is er gewoon een grote groep artsen ook daar die er om allerlei redenen niet aan begint?Die nekingreep wordt dacht ik gedaan in een privekliniek in Barcelona.

Van dezelfde orde: kreeg een tijdje geleden een man in mijn fyp die zijn benen heeft laten verlengen. Hij was 1.72, daarna 10 cm laten verlengen en toen leek het alsof hij goed kon lopen en daarna nog een keer 10 cm laten verlengen en nu zie je dus dat hij gewoon gehandicapt is en hij zegt zelf dat het goed gaat met zijn herstel. Kon wel janken toen ik het zag. Loopt in elke filmpje geforceerd te lachen terwijl hij waarschijnlijk dood gaat van de pijn. Zo kwalijk dat artsen hier zich mee inlaten.

1 like

Haha en ook vergeten dat het er gewoon super vreemd uit ziet als je benen ineens langer zijn, maar je romp en armen (!) niet.