Ik vind die reacties vrij ingewikkeld, weet uit eigen ervaring dat het echt klote is om weggestuurd te worden met een uitleg die ook in het mentale zit (had rond mijn 20ste periodes met mega heftige buikklachten). Of een uitleg dat men het echt niet weet, maar dat is niet hetzelfde als ‘ik geloof je niet’ of ‘het zit tussen je oren’. Ik vind dat ze - zeker online - die deur wel heel hard dichtsmijten en elkaar ook aansteken. Emma Kok, die dus ook een patientvereniging opzet- voelt zich bijvoorbeeld niet serieus genomen omdat haar nl arts uitlegt dat het ook kan liggen aan de verbinding tussen brein-maag-darmen, want dan zegt ie dat het tussen de oren zit. Die voelt zich intens gekwetst door de artsen in de reportage. Dan denk ik; maar wat wil je dan horen? Een diagnose waar artsen het nog niet over eens zijn? En waarom weet de Spaanse arts die voor een ton je problemen niet oplost, maar wel je hele buik aan gort ragt het dan beter?
Waar Nederlandse niet commerciële artsen echt nog terrein te winnen is relatie- en vertrouwensopbouw, want ik denk dat dat hier echt een cruciale factor is.