Documentaires

Ik vond ook een lastige documentaire, vooral hoe dingen in beeld zijn gebracht. En jammer dat er niet meer aandacht is besteed aan het tijdig inschakelen van hulp, een psychose heeft een aanloop. De verhalen van moeder en zus vind ik niet altijd op elkaar aansluiten. Het lijkt erop als zus al eerder en ergere signalen heeft gezien. Zoals op de donderdag daarvoor dat ze angstig werd in de auto van Bouchra en haar daarom weer terug thuis bracht, afwezig, lang aankijken in zichzelf brabbelen etc. Vervolgens zegt moeder dat ze dat pas op die bewuste dag zag, is het er dan niet eerder over gegaan? En waarom wachten met tot maandag bellen met de huisarts als je je zorgen maakt. Natuurlijk is dat achteraf makkelijk praten en weet je niet of eerder hulp iets zou hebben uitgemaakt.

Het is in ieder geval een hele trieste situatie en vind het knap hoe het netwerk er wel probeert te zijn voor Bouchra ondanks hun verdriet.

5 likes

Ik begrijp nogsteeds niet helemaal of nou bekend was bij haarzelf en de familie dat ze schizofrenie heeft/psychosegevoelig is? Want als dat bekend is vond het ook wel gek dat iedereen om haar heen wel zag dat ze ‘raar deed’ maar niemand direct hulp inschakelde. Maargoed dat is als buitenstaander en omdat je de afloop weet misschien makkelijk praten.

En @Lidcactus er kwam wel duidelijk in de docu naar voren dat zij geen idee hadden van wat een psychose of schizofrenie was. Dan is het natuurlijk ook heel lastig te herkennen.
Ze deed raar, maar dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben, waarbij je niet direct aan schizofrenie denkt (wat ansich vrij zeldzame aandoening is). Lege blik / afwezig zijn kan ook zware depressie zijn bij wijze van. Het ontstaat vaak voor het eerst in de puberteit / jongvolwassenheid.

3 likes

Waar ik nog veel aan denk door de reacties hier en op sociale media (de onbegrip van de omgang van familie met haar, het een ongeluk noemen, blij zijn met de eis of stellen dat bij een externe dader wel een gevangenisstraf gewenst zou zijn) is dat het stuk ‘ontoerekeningsvatbaarheid’ niet echt begrepen wordt. Alsof iemand het toch gewild heeft en bewust doet en het aan te rekenen is. Zelfs als deskundigen iets vaststellen zal je voor de buitenwereld altijd een monster zijn en straf verdienen. Terwijl de uitkomst an sich al de grootste straf is die je kan overkomen denk ik.

16 likes

Ik denk dat een (groot) deel van de negatieve reacties er ook mee te maken heeft dat de docu gewoon niet compleet is. Er worden veel dingen (zoals het achtervolgen van haar zusje naar de buren/het overleden hondje/de ballonnen/de ruzie over de broek etc) gewoon niet genoemd waardoor ze Bouschra en hun moeder er in hun ogen, van wat ik lees, er beter proberen uit te laten komen. Mijn hart breekt wel echt voor het andere zusje, het lijkt me echt een situatie die je je niet voor kan (en wil) stellen…

1 like

Los van het feit dat het hondje wel is benoemd in de docu zijn dit toch ook gewoon zaken die bekend zijn geworden in de media, het is niet alsof ze dat verzwijgen. En inderdaad zoals hierboven al wordt gezegd denk ik dat de docu heel goed is omdat juist uit dit soort opmerkingen blijkt dat weinig mensen echt doorhebben wat ontoerekeningsvatbaar is.

Ik vond trouwens ook helemaal niet dat ze hun best deden om bouchra en de moeder er beter uit te laten komen, het is gewoon hoe zij met de situatie zijn omgegaan en uit de docu blijkt ook wel dat iedereen zich er volledig van bewust is hoe heftig het is wat er is gebeurd

6 likes

Naar aanleiding van al het nieuws over de zaad donoren heb ik die 4 delige spoorloos over sporen van een spermabank. En ik vind het echt heftig dat dit na jaren zo aan het licht is gekomen. Ook die man die met z’n eigen vrouw IVF deed en dat zijn zaad dus opgeslagen is en zonder toestemming als donor zaad is gebruikt… en ik had er nooit zo bij stil gestaan dat de kans op inteelt zo groot wordt omdat dat zaad natuurlijk in 1 regio gebruikt wordt en dat je dan met 80 kinderen, die kinderen krijgen, ineens snel wel veel verwanten hebt in een regio.

5 likes

Bedoel je echt incest? Of inteelt?

2 likes

Zo goedemorgen. In de avond.
Inteelt idd. Ik pas het aan :crazy_face:

3 likes

De docu reeks staat weer online, ditmaal zonder de juf die taekwondo gaf aan jonge meisjes. Die school is nu ook gesloten als ik het goed begrijp. Echt verdrietig

4 likes

Mijn hemel ik kijk Generatie Bhagwan op NPO en ik moet vanaf de eerste minuut al kotsen :nauseated_face: ik schipper heel de tijd tussen walging en verdriet echt zoooo verziekt

Bij het kijken van Wild Wild Country wordt natuurlijk ook duidelijk dat het nogal gestoord was daar maar toen dacht ik soms ook nog wel: wel cool dat ze zo’n hele stad uit de grond stampen (bijvoorbeeld)

Maar elk greintje positief gevoel is nu wel weg en ik ben pas halverwege

3 likes