Durf te vragen #2

Volgens mij is daar ook niks wettelijk voor geregeld maar zijn dat vormvrije afspraken.
Ik werk ook nog gedetacheerd en alles loopt via detacheringsbureau. Daar staan de uren die ik heb etc. waar ik daadwerkelijk werk moet wel accorderen, maar heb nog nooit vragen gehad: joh is dit bovenwettelijk of niet?

Maar je hebt dan 2 contracten? Bij de detacheerder en het bedrijf waar je daadwerkelijk werkt?
Want dan snap ik het helemaal niet, dat is volgens mij niet heel gebruikelijk. Je detacheerder zet je ergens op opdracht en zij maken verder onderling vaak afspraken over verlof/overuren etc. Die opdracht heeft dan wel een contractduur vaak, maar dat is tussen bedrijf A en B en niet rechtstreeks tussen jou en bedrijf B

Het is een contract tussen A en B, alsin: ik heb dat niet getekend. Maar bedrijf B houdt wel mijn uren etc bij (en geeft aan hoeveel verlofuren ik (nog) heb en ik moet ook toestemming hier vragen voor een vrije dag) en volgens hun systeem moet dat dus ook kloppen… Ik snap dat niet helemaal want mijn verlofuren worden in beginsel door bedrijf A bepaald lijkt mij. Maargoed, ga dit morgen wel uitzoeken met mijn detacheerder want snap er niks meer van. Het lijkt er nu op dat zij geen afspraken hebben gemaakt over mijn verlofuren, want bedrijf A en bedrijf B zeggen beide iets anders tegen mij, maar ga wel even uitzoeken hoe het zit.
Wat een gedoe :’)

Dan lijkt dan inderdaad gewoon een ‘opdracht’ dus dat bedrijf A je laat werken bij B. Klinkt gelijk als hoe het voor mij is. Dat je verlof moet vragen bij B is wel logisch, want als dat qua bezetting niet zou kunnen dan ja… Als ik 1 april niet wil werken, heb ik daar niet per se recht op omdat ik gedetacheerd ben en er bijv. bij het bedrijf al 10 anderen verlof hebben.

Maar ik vind het vreemd dat zij een uitspraak doen over je aantal verlofuren? Kun jij ook ergens je uren volgens B zien? Ik kan bv alleen ik de HR omgeving van mijn detacheerder en niet van het bedrijf waar ik werk. Dus als mijn manager dat zou zeggen: joh je hebt geen uren. Maar in het portaal van de detacheerder heb ik die wel, dan heeft zij pech. Of moet jij ook echt zelf op 2 plekken je uren bijhouden?

Bij mij is iig wel eigenlijk de afspraak dat overuren betaald worden! Dus ik heb onderhands de afspraak moeten maken dat ik die iets anders schrijf zodat ik die als tvt kan opnemen. Maar dan nog schrijf ik maar op 1 plek uren

Ja er is dus een verlofplanner en daardoor kwam ik er vanmorgen achter dat die uren niet overeenkomen met wat ik in het verlofsysteem van mijn detacheerder heb staan. Ik dacht dus maandenlang van ah het systeem van detacheerder is leidend, ik let niet op wat er in systeem van B staat.
Tot mijn teamleider (werkzaam bij B) opeens vanmorgen zei dat uren in die verlofplanner wel kloppen omdat ik overuren van vorig jaar niet mag meenemen. En dat ik dus uren te kort kom.
En dan ook nog de onhandigheid dat mijn detacheerder andere contractsduren (en dus bijbehorende verlofuren) hanteert dan bedrijf B. Dus de één rekent tot een andere maand dan de ander. Nouja ik ga het uitzoeken en eens navragen hoe het bij mijn collega’s is.

O.a banken hebben een meldingsplicht voor ongebruikelijke transacties, zij melden dit bij de overheid. In elk geval bij cash transacties boven de 15.000. Dit is ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme, dus op basis van zo’n melding kan er een onderzoek worden gestart naar of het zwart geld is of mogelijk met criminaliteit en terrorisme te maken heeft.

Je bank gaat als ze integer zijn die informatie niet geven. Dat melden is er niet voor niks. Dat is overigens ook geen handmatig iets op lokaal bankniveau, althans doorgaans niet. Er wordt niet alleen per transactie gekeken in elk geval. Als iemand elke maand 2x 500 stort kan dat ook ‘verdacht’ zijn.

Je moet gewoon de herkomst van dat geld kunnen aantonen, dan is er niks aan de hand? Afgezien van misschien een belastingaanslag als je dat geld al tig jaar in huis had en je daardoor moest gaan betalen. (Lijkt mij iig)

Als je het gewoon legaal hebt verkregen dat geld, dus met een baan of uit een erfenis of schenking etc, is er inderdaad geen probleem. Als je dat niet kunt aantonen (of twijfels hebt of de herkomst wel legaal is), dan is twee keer 9.999 storten ook heel onverstandig. Dan kan je het überhaupt beter niet op de bank zetten lijkt me.

1 like

Als de douane dat ziet dan doen zij als het goed is ook een melding, het is niet gebruikelijk om zoveel geld op zak te hebben. En wat ga je er dan in NL mee doen? Ook dan moet je bij het storten de herkomst kunnen aantonen. Verkoop van auto kan wel, maar dan kan er alsnog worden gevraagd naar bewijs van aankoop jaren geleden.

1 like

Ik wil met mijn vader graag wat leuks doen, een voorstelling of film of concert. We zijn op zich allebei best wel snel vermaakt en m’n vader staat ook voor best veel open. We zijn o.a. naar concerten van filmmuziek geweest maar ook bv toneelstukken met Tjitske Reidinga. Iemand een leuke aanrader ergens komende weken? :slight_smile:

Ik weet niet waar je woont en of ik iets raars zeg maar voor concerten etc zou ik nu even opletten met kaartjes kopen ivm aflasten vanwege Corona.

1 like

Er is toch zo’n speciale site voor tweedehands designer tassen? Hoe heet die site :thinking:

Designervintage?

Dooorrr voor de koelkast
Dankjewel!

Ik ben een complete noob op het gebied van concertkaarten, maar bestaat er ook een veilige site waar je kaartjes voor de ene datum kunt ruilen met iemand die kaartjes heeft voor hetzelfde concert op een andere datum? Bij t.icket swap kun je alleen verkopen voor zover ik het begrijp, maar ik zou juist graag ruilen want wil nog steeds naar het concert maar kan niet meer op de dag waarvoor ik kaarten heb :cry:

In Nederland worden lege plastic flessen van frisdrank niet bij het vuilnis/plastic afval gedaan maar terug ingeleverd bij de supermarkt. Die worden dus ook hergebruikt.
Je betaalt er een paar cent statiegeld voor en die krijg je pas terug als je de fles weer inlevert.
Ik weet ook niet of het dan beter of slechter is dan een sodastream hoor.

Die statiegeldflessen worden volgens mij tot kleine stukjes vermalen en daarvan worden weer nieuwe flessen gemaakt. Ze worden niet gewoon schoongemaakt en opnieuw gevuld dacht ik.
De sodastream flessen herbruik je zelf natuurlijk de hele tijd.

1 like

Dat was vroeger ook zo, toen we nog die keiharde plastic flessen (van polycarbonaat) hadden die na verloop van tijd ook een beetje ondoorzichtig werden. Nu met die dunne doorzichtig plastic kreukelflessen (van polyethyleentereftalaat) gebeurt dat niet meer (en dat is uiteindelijk milieuvriendelijker naar het schijnt, want dat inzamelen en grondig wassen kostte ook veel water/energie).

2 likes

Ik heb dinsdag een sollicitatiegesprek. Moet ik hen benaderen om te vragen of het nog doorgaat of wachten tot ze mij een bericht sturen?

Ik ga nooit naar concerten dus nog nooit meegemaakt ook dat iets afgelast is. Door corona zijn nu obviously alle concerten afgelast, krijg je wel je geld terug uiteindelijk? Of komt er een nieuwe datum waarop je je kaartje mag gebruiken? Gaat specifiek om Avril Lavigne

De meeste grote organisaties geven gewoon refunds. Van andere organisaties is dat echt per organisatie verschillend.

1 like