Ik volg zelf een business & it traineeship bij een groot financieel bedrijf, terwijl ik niet perse een achtergrond erin (wel afgestudeerd aan de TU, dus een technische basis had ik wel al) en vind het een grote toevoeging!
Het voordeel is dat je een volwaardige medewerker bent die alle ruimte krijgt om uit te zoeken wat hij/zij leuk vindt. En vaak betaalt het heel goed. Vooral de nieuwe opdrachten elk half jaar vind ik fijn. Ik had zelf namelijk gedacht dat ik de opdracht die ik nu doe (en afrond over een week) geweldig zou vinden maar vind het eigenlijk echt niet leuk. Ben blij toe dat ik dus over een week iets totaal anders ga doen en ga kijken of ik dat wel leuk vind. Afgezien van dit voordeel, is het bij veel traineeships de bedoeling dat je een zeer steile leercurve hebt en veel extra doet/leert om zo uit te stromen in een functie waar je normaal veel meer werkervaring voor nodig hebt. En je ontwikkelt verschillende skills door verschillende opdrachten, wat ook wel fijn is. Maar deze opdrachten zijn absoluut niet te vergelijken met een scriptie schrijven hoor! Sowieso is het bijna nooit wetenschappelijk wat je doet. Soms werk je mee in een team maar vaak heb je wel je eigen individuele opdracht.