Durf te vragen #2

Wij geven bij goede vrienden/als we daggast zijn 100 euro (dus in totaal met zn tweeën, niet pp)

1 like

Wij ook @Sarie! Maar vind het ook wel afhangen van je financiële situatie.

1 like

Stel, je weeg nu heel constant 70 kg. Je eet altijd precies 2000 kcal, en je komt hier niet van aan. Je besluit af te vallen en gaat dan een stuk minder eten. Uiteindelijk weeg je 65 kg en dat vind je prima. Kun je dan weer 2000 kcal gaan eten en zal je dan op 65 kg blijven? Of moet je onder 2000 gaan zitten om niet weer 70 te gaan wegen?

Ik heb vorig jaar dezelfde situatie gehad, alleen mijn vriend was toen de getuige en wij hebben samen 150 euro gegeven!

Als je je BMR uitrekent (wat je lichaam elke dag aan calorieën verbrandt zonder beweging mee te nemen) voor 70 en 65 kg zie je dat het verschil echt vrij klein is dus ik denk niet dat je dan weer 70 zult gaan wegen maar gewoon op gewicht blijft.
Heb met deze site gerekend: https://www.calculator.net/bmr-calculator.html?ctype=metric&cage=25&csex=f&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=160&cheightmeter=172&ckg=70&cmop=0&coutunit=c&cformula=m&cfatpct=20&x=98&y=15
Vrouw van 25, 172 cm en 70 kg heeft een bmr van 1489 calorieën en als diezelfde vrouw 65 kg weegt heeft ze een bmr van 1439 calorieën.
Technisch gezien zou je dan dus 50 calorieën minder moeten eten op een dag dan je eerst deed om op dat gewicht te blijven, maar dat is relatief verwaarloosbaar.

1 like

Thanks!! Ook @Alicante en @George! Ik denk dat wij gaan voor 100. Misschien dat ik er nog iets persoonlijks voor haar bij doe, in de vorm van een cadeautje, aangezien ik haar getuige ben.

Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat die 5 kg gewoon niet echt het verschil maakt. Je lichaam verbrandt calorieën zodat je hersenen informatie kunnen opslaan, je kunt ademen en je hart bloed blijft rondpompen enzo. Die processen worden niet heel veel zwaarder voor je lichaam als je 5 kg meer weegt (50 calorieën per dag ‘zwaarder’ dus)

Ik vind dit artikel het wel goed uitleggen! https://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/06/de-wet-van-eraf-en-eraan-1501368-a1292411

Mja ik bedoel te zeggen dat je lichaam dus inderdaad extra energie nodig heeft voor die 5 extra kilo’s, maar niet zoveel: 50 calorieën extra per dag in het geval van de vrouw van 172 cm
Edit: en als je meer weegt zul je ook meer verbranden voor al je bewegingen, dat is inderdaad wel waar dus uiteindelijk zal het verschil idd wel iets groter worden dan die 50, maar ik denk niet dat je opeens 500 calorieën minder zou moeten gaan eten op een dag, hooguit 100.

1 like

Afvallen = verbruik > wat er in komt. Als je dus 5 kg lichter wil wegen moet je iets van 7500 * 5 kg = 37.000 kcal tekort creëeren. Daar kun je snel of langzaam over doen, maar stel dat je dan 1500 kcal p dag neemt, dan doe je er zo’n 2,5 maand over.
Als je dan op dat punt van 65 kg bent en je wil niet meer afvallen maar constant blijven dan moet je verbranding gelijk zijn aan wat er in komt. Dat kan niet terug naar 2000 zijn want dan kom je weer aan. Het hoeft ook geen 1500 te zijn maar waarschijnlijk ergens in het midden.

3 likes

Op vakantie in Spanje had mijn vriend een gerecht wat gegarneerd was met iets wat ontzettend veel leek op gefrituurd gras? Letterlijk alsof iemand (vrij lang en wat steviger) gras uit de grond had getrokken en in de frituurpan had gegooid. Het smaakte ook wel een beetje grassig denk ik, maar het was dus echt heel erg lekker. Ik zit al tijden te googlen wat het nou kan zijn, maar ik kom er niet uit. Heeft iemand enig idee wat voor spul het kan zijn?

Nee, dat was het niet denk ik! Het waren echt bredere stengels zoals stro/gras.

Nee, ook niet denk ik. Het was plat in plaats van rond en ook wat breder dan bieslook

1 like

Citroengras?

1 like

Oh dit zou misschien wel kunnen, lijkt er in ieder geval wel meer op!

@Pantalones denk niet dat het citroengras was, dat had ik denk ik wel herkend aan de smaak🤔

Hoe telt maandelijkse ouder bijdrage voor studie voor de belastingdienst? Mijn vriend kan binnenkort huurtoeslag aanvragen, maar ik weet niet of ik dit moet tellen als alimentatie of bijverdienste of helemaal niet. Ik kan het nergens online vinden en ik heb nu al 3 keer de belastingdienst geprobeerd te bellen, maar ik kom niet door die ellendig lange wachtrij heen

En nooit problemen mee gehad?

Dat lijkt me geen inkomen, maar “gewoon” een gift van zijn ouders. Ouders kunnen belastingvrij jaarlijks 5.428 euro schenken. Als hij daar op jaarbasis onder blijft, hoeft er ook geen schenkbelasting te betalen. Maar lijkt me sowieso niet bij het inkomen tellen in elk geval.

1 like

Juridisch loket even bellen?

Gaat het echt om 40 euro bovenop de kale huurprijs of is het misschien (gedeeltelijk) een verhoging van de servicekosten?