Durf te vragen #4

Door de manier waarop zij zijn opgegroeid kun je niet verwachten dat zij op dezelfde manier naar de situatie keken als dat wij dat nu van buitenaf doen. Ik kan wel honderd verklaringen bedenken waarom er geen aangifte gedaan is. Hun hele belevingswereld is anders…

8 likes

Ik vind dit ook nogal raar dat je dit zegt. Volgens mij is het hele forum ook al een tijdje bezig jouw situatie aan jou uit te leggen, maar deze kinderen hadden ondanks loyaliteit, ondanks alles waar ze hun hele leven in geloofd hebben hun jongere siblings moeten beschermen? Volgens mij zijn dit ernstig getraumatiseerde kinderen die niet nog meer schuld op zich gelegd hoeven te krijgen.
Excuus dat k jouw situatie erbij gebruik, maar misschien begrijp je het dan beter. Dingen zijn niet zo duidelijk als je er zelf in zit.

14 likes

Ik zie vaak ‘BEC’ gezegd worden hier, over een persoon. Wat betekent dat? Google vertelt me ‘Bacon, Eggs and Cheese’. Maar dat zal wel niet.

2 likes

Haha wow, thanks.

1 like

Ik ben een playlist aan het maken voor mijn denkbeeldige verjaardags-strandfeestje (tenzij we op 20 juni coronavrij zijn onmogelijk, but a girl can dream - en anders misschien goed voor volgend jaar!), met vrolijke hits uit de jaren '00. Wat mis ik? Ik moet de volgorde van de nummers natuurlijk nog goed zetten, ik ben nu nog puur met het toevoegen van de liedjes bezig!

3 likes

Er was iemand die met schepen werkte toch? Weet niet meer wie het was, maar ik vroeg me af of jij, of iemand anders, weet waarom de eigenaren van dat gestrande schip miljoenen claims kunnen verwachten.

Het komt toch door de wind dat ze nu gestrand zijn? Hadden ze dit kunnen voorkomen? Is het niet gewoon een kwestie dat andere bedrijven zoiets ook in moeten calculeren dat dit kan gebeuren? Hinde ondervinden van onvoorziene gebeurtenissen. Net als dat je file kan hebben of dat je strand door pech. Je kan toch niet dan één iemand verantwoordelijk daarvoor houden.

Ik ben geen expert op dit gebied maar mijn vermoeden is dat ze melding krijgen wanneer er risico is op vastlopen door ondiep water. Volgens mij worden schepen hiervoor gewaarschuwd maar kost een andere route meer tijd → meer geld. Daarom nemen ze toch het risico en zijn ze hiervoor dus ook aansprakelijk?

1 like

Dat klinkt wel logisch ja. Net als met vrachtwagens die onder een brug doorrijden terwijl er staat pas op zo hoog. Nouja als dat de gedachtegang is, dan heb ik niets gezegd.

1 like

Ik heb verder geen flauw idee hoor, het Suezkanaal is volgens mij ook een van de weinige vaarroutes om vanuit de Rode Zee in de Middellandse Zee te komen dus kan me ergens wel voorstellen dat ze de gok wagen :woman_shrugging:t4:

2 likes

Ja ik snap dat ook wel dat ze dan een gokje wagen. Maar ik zat dus gisteren ook al te denken van waarom al die claims dan? En kon echt geen logische verklaring verzinnen. Vind deze best redelijk zolang niemand met een andere optie komt, keur ik dit wel goed ;p

2 likes

Enrique?

Edit: en waren Pitbull en Sean Paul al actief toen?

Ja maar oprechte vraag wat hadden ze moeten doen? Ze wisten niet waar ze waren en die kinderen bestaan niet. Denk dat de politie weinig had kunnen doen.

5 likes

Ik werk wel in de maritieme sector, maar ik ben geen jurist dus ik weet ook niet alles, dus ik wat ik er ongeveer van weet:
Het is hierbij inderdaad de vraag of de geleden schade gezien kan worden als schade veroorzaakt door schuld van het schip. Als dat zo is, is de eigenaar van het schip aansprakelijk voor de geleden schade, zowel schade aan het eigen schip en de lading als schade geleden door overige betrokkenen. Als de schade inderdaad door schuld van het schip is veroorzaakt, kunnen andere scheepseigenaren bijvoorbeeld de extra kosten die ze maken omdat ze nu om moeten varen of het inkomensverlies ten gevolge van de tijd die ze nu vastliggen in/voor het Suezkanaal verhalen op de eigenaar van de Ever Given. Dat bedrijven het gaan proberen staat wel vast, het gaat in de scheepvaart (vooral bij containerschepen van deze grootte) al snel om miljoenen, maar het is helemaal niet zeker of het uiteindelijk zin gaat hebben. Er komt sowieso een onderzoek naar wat er precies is gebeurd, en zodra daar conclusies uit kunnen worden getrokken, zal er wel een juridische strijd komen over of schuld van het schip hierbij van toepassing is, of het inderdaad voorkomen had kunnen, of het onvoorziene of voorziene omstandigheden waren, of er risico’s zijn genomen die vermeden hadden moeten worden, etc. Als uiteindelijk blijkt dat de schade veroorzaakt is door schuld van het schip, dan is de eigenaar volledig aansprakelijk.
Ik weet niet of je de MSC Zoe kent? Dat schip verloor in januari 2019 meer dan 300 containers in de Waddenzee. Ook dat schip had te maken met slecht weer, maar de reder werd uiteindelijk volledig aansprakelijk gesteld voor alle schade (meer dan 3 miljoen!). Slecht weer is dus niet noodzakelijk een onvoorziene gebeurtenis. Dat strafrechtelijk onderzoek heeft wel een hele tijd geduurd: de Rijksoverheid heeft pas twee maanden geleden, twee jaar na het ongeluk, overeenstemming bereikt met de reder, en hier was maar een schip bij betrokken. Het zit er dus dik in dat het hele onderzoek en het juridisch getouwtrek wel een tijdje gaan duren.

6 likes

Wat betekent de tag functie bij instagram? Zien andere mensen ook dat jij getagd bent (zoals bij facebook) of niet?

Ik voel me zo’n granny nu haha :older_woman:t4:

Een getagde foto kan je via jouw profiel zien. Een tag in een bericht krijgen jouw volgers niet direct te zien. Denk ik?

Wat zijn goeie sites voor piercings? Ik bestel normaal bij alloverpiercings maar vroeg me af of er nog andere aanraders zijn.

Het is met dit soort zaken nooit heel zwart wit en of er echt sprake is van aansprakelijkheid kan in een rechtzaak soms jaren duren. Maar er is zodanig veel geld mee gemoeid dat je je claim als benadeelde hoe dan ook wel indient, als je het niet doet lijd je sowieso enorme schade. De fabrikanten of importeurs hebben daarnaast ook weer afspraken met leveranciers of winkels aan wie zij moeten leveren dus als zij moeten ook om die reden laten zien dat ze er alles aan doen om hun verplichtingen na te kunnen komen

1 like

Screenshot_2021-03-26-21-06-13-554_com.android.chrome

Deze is voor de prijs ook hartstikke prima!

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik kan me dat nog vaag herinneren van die containers die aanspoelden en overal zooi op het strand. Wist niet dat de reder aansprakelijk gesteld werd voor de schade. Wat een bedrag ook, zo. Ik ben heel benieuwd wat hier dan uit gaat komen.

En @Visual dat is ook een goede. Denk idd niet dat je aansprakelijk bent als je door de wind een fout maakt met de auto. Maar ik neem aan dat het wel meegenomen wordt in je straf dan? Want het is wel van invloed op de situatie denk ik? Lastig dit. Weet in elk geval wel dat rechten niets voor mij is, haha.

@Zonnestraaltje niet zo zwart-wit is volgens mij wel een mooie samenvatting ja. Wat je zegt over claims indienen is ook waar. Niet geschoten is altijd mis. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

De grote vraag is nu nog, krijgen we idd te maken met een wereldwijd tekort aan wc papier?!

2 likes

Ik heb vandaag airpods besteld en ben echt super benieuwd en heb er kei veel zin in. Alleen mijn vriend zegt dat het kijkend naar kwaliteit niet per se de beste optie is. Maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen ermee zijn. Ze zijn bijvoorbeeld niet noise cancelling ofzo en dat maakt me niet per se uit, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar hoe het zit en of het praktisch is. Ze zijn gewoon best duur en ben dan wel benieuwd of jullie vinden dat het het waard is.

Ik heb trouwens de meest standaard airpods

2 likes

Heeft iemand hier wel eens die nordic amsterdam föhnborstel gebruikt? Of een tip voor een andere föhnborstel?

2 likes