Durf te vragen #4

Ik ben bezig met een premaster en voor de research master (compleet engelstalig) die ik misschien wil gaan doen, heb ik dus een vrij goede beheersing van de Engelse taal nodig. Ik heb havo gedaan en Engels was toen mijn beste vak, maar dat is ook al wel een tijdje geleden en behalve Engelse series kijken en af en toe een boek lezen heb ik dat niet echt bijgehouden. Punt is dat ik niet echt tijd heb voor de cursus, aangezien ik dat resultaat zo snel mogelijk moet indienen… vind ik best spannend.

Mijn opa wilt een bedrag bij leven schenken. Aan kleinkinderen kan dat belastingvrij tot €3244. Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat er gebeurd als het schenkbedrag hoger is, hoe wordt dat gecontroleerd? En geldt dat voor overboekingen het hele jaar door? (Bij elkaar opgeteld)

Geen idee of dit een domme vraag is maar oke… ik heb een hele ouderwetse gasoven met standen ipv temperaturen. Ik heb ooit eens opgeschreven dat de laagste stand zo’n 140°c is. Nu heb ik voor een bepaald recept 110°c nodig. Denken jullie dat ik onder 1 nog kan ‘doortellen’ qua lagere temperaturen of zou dat ongeveer gelijk blijven aan 140?

Sorry voor de vieze foto :grimacing:

Hangt denk ik al van de werking van de knop. Draait de knop soepel door. Of zijn het soort van klikstanden ?

Als die soepel doordraaid zou het best goed kunnen. Dan is een hoeveelheid draai gelijk aan een bepaalde spanning en zo weet je oven hoe warm die moet worden.
Zijn het echt klikstanden, dan is de kans groot dat hij alleen de waarde meet.

Draait gewoon soepel door!

1 like

Ja, gaat om het gehele jaar. In principe wordt het niet gecontroleerd als ze geen aanleiding hebben denk ik, maar het is natuurlijk wel fraude. Staat een boete op voor opzettelijk verkeerd/ onvolledig je aangifte indienen. Afhankelijk van de ernst 25% of 50% van het bedrag wat je te weinig hebt opgegeven dacht ik, maar pin me er niet op vast! Belastingrecht is nl 40 jaar geleden voor mij.

2 likes

Dank je wel @Bunnyslippers & @FISSA !!

Die tool kende ik nog niet. Het is niet dat dat overwogen wordt om boven dat vastgestelde bedrag te schenken, ik zou veel te bang zijn dat ik de belastingdienst achter me aan heb :rofl:

1 like

Ik ben in de war over het woord ‘ijkpunt’ :exploding_head: In mijn beleving betekent dat zoiets als een belangrijk moment/gebeurtenis, zoiets als mijlpaal. Maar de Van Dale zegt: “punt waarop je iets kunt vergelijken met iets anders”.

-inhoudelijk verhaal over scriptie, weg-

Volgens mij zit je in de goede richting hoor. Voor mijn studie gebruikten we altijd ijkpersonen, dus de ‘gemiddelde’ persoon waaraan we iets af konden meten. Dus een ijkpunt zou dan de een omslaggevende gebeurtenis zijn of iets belangrijks?

Volgens mij is ijkpunt idd onjuist. Zou in jouw geval keerpunt of belangrijke wending gebruiken als het gaat om de wending.
En mijlpaal of doorbraak als het gaat om een belangrijk moment

1 like

Ik denk omdat het van het werkwoord ijken komt? Dus als meetpunt wordt bedoeld

Mbt jouw scriptie missch als alternatief: omslagpunt, switch
@Noodle Ben met jou eens dat belangrijk niet altijd hetzelfde betekent (als een wijziging tov het voorgaande)

2 likes

@Skadi @Noodle @Scorpiovibes oké ik denk dat ik ijkpunt inderdaad niet moet gebruiken. Zou ‘referentiepunten’ beter passen om belangrijke momenten in het debat aan te duiden? De zin waar ik concreet een woord voor zoek is: “De subparagrafen zijn gebaseerd op [referentiepunten] in het debat.”

1 like

Dus als ik het goed begrijp, ga je in die sub paragrafen dieper in op bepaalde momenten? Hmm is het per se nodig om het een referentiepunt te noemen? Als in; wat voegt het toe…vlg mij is een referentiepunt ook een meetpunt. Ik moet direct aan een matrix of grafiek denken

Het bemoeilijkt de zin denk ik (onnodig) naar mijn idee. Het kan wel…
“De sub-paragrafen zijn gebaseerd op belangrijke momenten in het debat” of is dit te simpel haha
Of: “elke sub-paragraaf is gelinkt aan een mijlpaal ih debat”

1 like

hmm ja je hebt gelijk, in mijn beleving is er een woord wat precies op die plek past en uitdrukt wat ik bedoel, maar misschien kan ik het beter gewoon beschrijven, dus inderdaad ‘belangrijke momenten en wendingen in het debat’ oid. thanks!

2 likes

Hahahaha laat die flappen maar komen :money_mouth_face::crazy_face:

1 like

Ik wilde net een bestelling plaatsen bij Zalando, maar toen kon ik alleen met creditcard betalen. Ik betaal al jaren met Paypal. Via de chatmedewerker begreep ik dat dit komt wegens mijn ‘vele retourneringen’. Nou lijkt het mij logisch dat je bij grote bestellingen soms ook artikelen retourneert en dat je niet alles houdt. Ik wil niet met creditcard betalen, omdat je met Paypal verzekerd bent. De medewerker gaf aan dat het ‘een kwestie van tijd’ is dat ik weer met Paypal kan betalen.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad en hoe lang duurde het voor je weer met Paypal kon betalen? Ik vind het een bijzondere situatie, net alsof iedereen altijd zijn volledige bestelling houdt?

2 likes

Huh vreemd zeg!

1 like

Nou ik kan daar alleen maar betalen middels een directe overboeking. Heb meermaals contact gehad, of het niet op een andere manier kon. Bleek uiteindelijk dat het te maken had met de vorige bewoner van mijn appartement (die was een wanbetaler). Konden ze verder niet meer aanpassen, ook al was duidelijk dat ik geen wanbetaler was. Vond die klantenservice iig hopeloos

Ik heb vanochtend een bestelling geplaatst en kon gewoon met PayPal betalen. Volgens mij baseren ze de betaalmethoden op je postcode en kun je daar verder niks aan doen. Geen idee of dat later nog verandert. Als je trouwens MasterCard hebt, dan heb je daarbij ook (aflever)garantie!

Ik heb een aantal jaar geleden IELTS gedaan, je hebt de basic en de academic. Ik moest voor mijn WO master de tweede doen. Ondanks dat ik mezelf redelijk goed had ingeschat door VWO/bachelor/reizen had ik toch voor een van de onderdelen geen 7 (weet niet meer welke), en het dus niet gehaald. De tweede keer wel gelukkig! Ik vond vooral de tijdsdruk bij het schrijven pittig geloof ik, en het spreken ook wel, maar ik denk dat het ook meer met faalangst/nervositeit/blackouts te maken had. Als je niet zo goed bent in Engels zou ik zeker even oefenen vooraf, maar ik zou niet goed weten hoe… En misschien vooraf veel in je hoofd Engels praten (a la vloggen voor jezelf ofzo), zodat je al een beetje in het Engels aan het denken bent en het spreken wat soepeler gaat. Succes in ieder geval!

1 like