Durf te vragen #4

Nee je mag daar voor kiezen. Maar alleen als mensen je echt zo kennen. Dus dirk kuyt gaat niet ineens met dirk lopen nu maar als hij dat in zn hoogtijdagen had gedaan was het ok geweest. Er zijn wel meer voetballers die een andere naam hebben. De jong loopt geloof ik ook wel eens met frenkie (ohnee zn voorletter erbij)

Ja en het is ook iets Braziliaans:

Typically it is due to the fact that most Brazilian full names are complicated and long, which lead footballers to shorten their names or choose a nickname in order to be more easily recognised by their international fans.

Maar dat in hoofdletters snap ik niet. Maar daar mag je wellicht dan ook voor kiezen?

Heeft er iemand toevallig 2 masters of 2 bachelors gedaan die ik wat kan vragen over het studiegeld? Mijn universiteit mag hier blijkbaar geen duidelijke antwoorden over geven :unamused:

Ja ik heb twee masters gedaan, wel allebei in NL

1 like

oh super, ik vraag het alsnog even hier mochten er nog meer mensen zijn die andere ervaringen hebben ofzo haha. Sorry ik had dat eigenlijk al gelijk moeten doen.

Ik wil ook 2 masters doen, aan dezelfde universiteit hier in NL. Of nou ja ben het al aan het doen. Master A duurt 2 jaar, ik zit nu in mijn 2e jaar. Master B duurt 1 jaar.
In 2019 ben ik begonnen met master A. Dit jaar studeer ik af.
In 2020 (waarin ik ook begon met jaar 2 Master A) ben ik ook begonnen met master B, waar ik 4 credits voor heb gehaald en toen verder niks heb gedaan.
Ik sta heel 2020-2021 ingeschreven voor master A jaar 2 en master B.

Overal vind ik dat je gewoon het wettelijk geld betaald als je je tweede master afmaakt terwijl je al een diploma hebt, zonder onderbrekingen.

Dus als ik dit jaar (2021) af studeer bij Master A en mijn diploma haal, maar wel herinschrijving doe voor Master B en die volgend jaar af maak (overige 54 credits halen lol), dan betaal ik gewoon nog wettelijk collegeld toch? Want dan heb ik geen onderbrekingen gehad (ingeschreven 2020-2021, en ingeschreven 2021-2022) en mag ik Master B af maken ook al heb ik al een diploma van Master A.

Volgens mij wel ja! Om het 100% zeker goed te doen, zou je er ook voor kunnen kiezen (indien mogelijk) om je afstuderen voor master A uit te stellen. Mensen die ik ken hebben het op die manier gedaan, maar die waren nog niet aan master B begonnen tijdens master A.

Ik dacht dat er 6 maanden overlap moest zijn, dus volgens mij zit je sowieso wel goed hoor. Mijn situatie was wat anders omdat mijn universiteit het verschil tussen het de tarieven bij m’n tweede master heeft betaald, dus ik hoefde ze niet te laten overlappen.

Ik weet ook niet wat het doet voor je stufi/lenen/ov. Omdat mijn tweede master een tweejarige was, en de eerste master een eenjarige kreeg ik een extra jaar OV tijdens de tweede master.

Edit: er zou toch wel iemand moeten zijn die dit zou moeten weten? Bij mij heeft iemand van student services het helemaal uitgezocht. Misschien je studieadviseur?

1 like

Ja dit was mijn oorspronkelijke plan, maar ik heb mijn master thesis voor Master A dus al af haha. Ik kan wel wachten met het officieel inleveren er van, maar mijn supervisor weet ook al dat ik m af heb e.d. Er zijn ook nog wel wat andere redenen waarom ik dit jaar nog wel graag af zou willen studeren, maar die zijn niet super belangrijk dus ik kan het wel laten zitten (maar liever niet).

Wel chill voor jou dat je universiteit het verschil betaalde! Ik weet dat ik qua financien niks extra’s krijg maar in die zin valt covid me mee want ik krijg er nu toch een jaar extra aangeplakt voor OV en ik heb alles al bij elkaar gespaard om mn collegegeld te betalen (maar alleen wettelijk natuurlijk).

Ik heb deze mensen van mijn universiteit hier al meerdere keren op gecontacteerd maar niemand geeft me een eenduidig antwoord, heel irritant. Dit is wat ik van hun terug kreeg de laatste keer:

" We kindly inform you that indeed if you have been registered for both masters at the same time, you can continue to pay the statutory (wettelijk) tuition fee.
However it is important that you stay registered for the secondary master continuously as explained [here]."

En toen was het me onduidelijk of pauze nemen van vakken maar wel ingeschreven staan ook telt als een break van de studie en toen kreeg ik dit:

“We kindly inform you that it means that you are not able to de-register from the programme or take a break from your studies by de-registering temporarily.”

Volgens mij heb ik dat niet gedaan als ik ingeschreven sta in 2020 en me her inschrijf wanneer mogelijk maar ?? mijn hersenen zijn simpel en kunnen het niet aan.

Dit was mn oorspronkelijke vraag trouwens

In the year 2019-2020 I was registered for the [Master A] (2 year master degree). In the year 2020-2021 (so this year), I was registered for both the [Master A] (second year) and the 1 year master [Master B]. I have obtained 4 credits this year for the [Master B], as I was focusing on an internship for the [Master A]. If I graduate this year (July) from the [Master A] but I continue the 1-year [Master B] next year (2021-2022) by re-enrolling for this master [B] whenever I get the chance (which must be somewhere in May?), I still pay the normal (wettelijk) tuition fee

Edit: ik wil gewoon dat iemand me zegt “ja klopt als je in juli af studeert maar je blijft ingeschreven staan dan betaal je wettelijk en niet institutie ook al heb je al een master diploma” maar vgm mogen ze dat niet zo duidelijk zeggen? Toen ik hier voor het eerst mee kwam bij de student adviseur mocht die er ook niks over opschrijven e.d.

1 like

Lijkt me wel dat als je al punten hebt gehaald hoor

2 likes

Zolang je met de tweede master bent begonnen terwijl je nog ingeschreven stond voor de eerste en je onafgebroken ingeschreven hebt gestaan voor de tweede, blijf je wettelijk collegegeld betalen voor de tweede master. Je hoeft dus niet je afstuderen voor de eerste master uit te stellen, als je maar aan de tweede bent begonnen tijdens de eerste zit je sowieso goed.
Het kan wel zijn dat je aan het maximale aantal maanden stufi/ov komt en daar dus geen recht meer op hebt, ik heb twee bachelors gedaan en dat was uiteindelijk bij mijn master aan de orde. Weet niet meer precies hoe dat zit, maar dat zou bij DUO wel te vinden moeten zijn.

Edit:

Dit mogen ze misschien niet zo duidelijk zeggen, maar het inderdaad wel precies hoe het zit.

1 like

• ls je tijdens je eerste masteropleiding tegelijkertijd een tweede masteropleiding doet aan de UvA of een andere Nederlandse universiteit of hogeschool ben je tegelijkertijd ingeschreven voor twee masters. Rond je er één af dan mag je de parallel gestarte masteropleiding afmaken tegen betaling van het wettelijke collegegeld, mits je ononderbroken je studie afmaakt. Dit is wettelijk geregeld sinds het collegejaar 2014-2015.

Je hoeft ze dus niet per se tegelijk af te ronden, als je maar start voordat je klaar bent met de ander. Dat is hoe ik het lees iig! (en ook hoop dat dat klopt anders kan ik niet nog een master doen :slightly_frowning_face:)

Anders ff je studieadviseur spreken idd, die weet dit sowieso wel! En zou dan echt even bellen in plaats van mailen, anders krijg je soms zo’n standaard antwoord van een studenternservice medewerker

2 likes

Ah super dankjewel, dit is het soort eenduidig antwoord wat ik nodig heb in mijn leven haha. Qua stufi enzo komt het trouwens net uit (zag ik toen ik net voorzichtig even keek op mijn duo). Ik heb nu nog precies het aantal maanden over voor studeren tot september 2022. Maar aangezien ik al wat credits heb en al een stageplek heb voor master B, moet me dat wel lukken denk ik haha.

@Floepsie Wow dit is echt superfijn om te zien.

(voelt trouwens wel grappig dat ik wel 2 masters wil doen in een wetenschap gebied, maar superveel moeite heb met deze situatie zonder hulp te snappen haha. Ieder zn talent)

edit: ik heb alles ook opgeslagen zodat ik de volgende keer wanneer ik om 3u sochtends wakker schrik met deze vraag alles weer door kan lezen :’)

1 like

Snap ik wel hoor, ik vond het toen ook best ingewikkeld, zeker als niemand het even duidelijk uit wil leggen, zodat je gewoon zeker weet hoe het zit. Het gaat toch om flinke bedragen, dat wil je van te voren weten.

4 likes

Haha ja ik ken iemand die nog een studie wilde doen, en de studieadviseur zei dat ie dan gewoon nog niet zn diploma moest aanvragen. Dat zou ik dus nooit durven :sob:
Soms krijg je hem dan nog gewoon met terugwerkende kracht ofzo. Dan stel ik liever 1 vak even uit dat je wat overlap hebt.

Ik heb dit gedaan! Denk dat je vooral moet focussen op wat je hoopt te leren/wat je hoopt dat deze master je gaat brengen. En hoe dat aansluit bij wat je al kunt en wat je juist later wilt bereiken.

1 like

Oh damn, dat zou ik ook niet durven nee. Ik ben toen aan het begin van mijn tweede jaar begonnen aan mijn tweede bachelor, dus bij mij zat het qua overlap gelukkig wel goed.

1 like

Ik ben toegelaten tot mijn research master (max 20 studenten aangenomen) op basis van mijn motivatie brief geloof ik, mocht je nog iemand zoeken om vragen aan te stellen. Of nou ja ik weet niet zeker dat het mijn brief was maar ik weet wel zeker dat mijn bachelor cijfers niet geweldig waren en ik verder 0 ervaring had haha, dus die brief moest wel zwaar wegen

Ik ga waarschijnlijk mijn scriptie volgend jaar december/januari inleveren en dan in september beginnen met een nieuwe master, en dat moet gewoon lukken (toch???) maar toch ben ik ergens bang haha. Dus ik snap @Kurisu ook helemaal.
En een bachelor zou dan al helemaal een zieke rekening zijn 🥲

3 likes

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik nooit bang ben geweest dat er een fout zou worden gemaakt en toch flink bij zou moeten betalen :disappointed_relieved: Gelukkig nooit gebeurd.
Oh en dat gaat helemaal goed komen, als je maar aan je tweede master begint voor je de eerste af hebt gerond!

1 like

haha mijn grootste angst is nu ook dat ik op een dag een black out heb en per ongeluk mezelf uit schrijf van die tweede master, of op “uitschrijven” klik ipv “herinschrijven” wanneer het kan :grimacing: Alsof ik straks aan mijn bureau uitglijd ofzo

Dit maar dan met mezelf uitschrijven

6 likes

Herkenbaar :stuck_out_tongue_closed_eyes: Komt goed!

2 likes