Durf te vragen #4

Heeft iemand welleens de app (of boekje trouwens) van 5 minute journal of een andere “snelle dagboek idee - reflectie vragen” concept gehad?

Zo ja,
Houd je dat vol? Is dat gemakkelijker dan zelf dagboeken qua discipline die je zelf nodig hebt?

Het is echt goed voor me om dingen van me af te schrijven, in perspectief te zetten. Maar zo blanco schrijven houd ik nooit vol. Vraag me af of dat dat met zo’n template idee laagdrempeliger is (beter vol te houden)?

Zeewier!

1 like

Rijstvellen om summer rolls mee te maken, gyoza vellen voor o.a. dumplings, korean pancake mix, silken tofu (kan in hartige gerechten maar je kunt er ook mee bakken), tempeh, enochi, mushroom soy sauce, jackfruit in blik, spekkoek, heel veel verschillende specerijen en kruidenmixen om mee te experimenteren, sojaboontjes uit de diepvries, super pittige noodles van samyang als je zin hebt in een uitdaging en van pittig eten houdt, rice cakes, mango-kokosmelkijsjes, miso, gochujang, goede sambal, verschillende soorten gedroogde peulvruchten, kimchi

6 likes

Wauw!!! Heel hard bedankt voor al jullie tips! Ik ben al helemaal enthousiast :star_struck:
@Falafel @tessel @George @pastelzwart @Scorpiovibes

3 likes

Ik stelde deze vraag ook precies gisteren in het vegan topic, dus daar staan ook wat tips. Maar aan al deze tips heb ik ook wel wat :slight_smile:

1 like

Ja ik heb een dankbaarheidsdagboek van paperstore. Maar ik vind het niet echt lekker werken. Je bent erg gebonden aan de beschikbare schrijfruimte, dat vind ik echt hinderlijk. Als je iets uitgebreider wil zijn, dan kom je in de knoei met de schrijfruimte (maar misschien schrijf ik ook wel vrij uitgebreid hoor)
Dit zie ik trouwens ook bij dat dagboek van Cynthia. Het zijn leuke vragen om bij stil te staan, maar het moet wel bij je passen qua opschrijven.

Ik vind het trouwens ook niet makkelijker om vol te houden. Juist eerder frustrerend want dan zie je dat je een maand geleden iets op had geschreven waar je dankbaar voor was. Is vast vaker gebeurd.

Tips/ideeën gewoon dagboek schrijven

Zelf schrijf ik in een paperblank ultra flex en dat is echt fijn. Een groot boek, je kan zelf indelen hoe/wat. Misschien kun je voor jezelf bedenken wat je leuke vragen vind of lijstjes om bij te houden en die gewoon uitproberen? Als het concept niet bevalt kun je iets anders uitwerken. En wat is ‘nooit vol’ houden? Ik dacht ook dat ik dat niet kon, dagboekschrijven, maar het is ook iets wat je je eigen ‘moet’ maken. Dat je er bij baat bij hebt wil zeg maar niet zeggen dat je het ook gelijk goed kunt.

En wat is goed? Elke dag of is om de dag om de drie dagen ook goed? Misschien heb je ook wel genoeg bij 1x in de week en hoeft het niet meer te zijn.

Wat bij mij zo is, is dat ik eerst vooral schreef als het niet zo goed ging en dan kon ik ook niet goed stoppen met schrijven. Maar dat werd vermoeiend en irritant want er gebeurden ook heus leuke dingen. Daar ging ik me dan ook op focussen en probeerde dan wat regelmatiger schrijven en zo werd het langzaamaan dat ik elke week wel een keer schreef. Denk dat jezelf tijd geven wel handig is. En misschien werk je nog fijner ook met plaatjes zoeken en erbij plakken of tekeningen maken of gedichtjes schrijven of wat dan ook. Het hoeft niet alleen maar schrijven te zijn.

Misschien heb je nog iets aan de boeken van Christine de Vries. Op haar website staan ook andere handige en leuke tips.

https://shodo.nl/dagboek_als_spiegel/

En kijk ook eens op flowmagazine of happinez daar staan vaak ook wel tips voor dagboek schrijven en/of bijhouden!

1 like

waar kopen jullie fijne/leuke sokken? geen happy socks pls

Monki!

2 likes

Zeeman en AliExpress heb ik momenteel veel sokken van.

1 like

Volgens mij raak je wel de kern. Ik heb een app gedownload met een standaard template (beetje zweverig voor me, maar misschien went t) om in te vullen. Ga wel even uitproberen of het wat doet/vol te houden is. :grimacing:

Samenvatting

Ik schrijf als ik heel negatief ben, wat helpt om in perspectief te plaatsen > maar heb daar vooral behoefte van als het langer niet zo lekker met me gaat. Is toch een soort drempel om dan te schrijven. Ik ben dan eigenlijk ‘te laat’.
Dan is hetgeen wat ik dan schrijf ook best somber, logisch want aanleiding maar ben dan niet bewust van wat wel ‘goed’ is. Waardoor alles als ellende aanvoelt, terwijl dat objectief echt niet nodig is? Hoop dat die verheldering dus ook voor positieve dingen werkt haha. If that makes any sense 🥲🥲🥲

Hoop door een ritme te hebben dat ik dan objectiever ernaar kijk? Alleen die schrijf behoefte heb ik dus bij negativiteit die al iets te ver is, zoek dus een “makkelijke” opstap naar dingen loggen/stil staan bij. Als ik op een week/maand kijk, dan zit ik op het moment alsnog in een “dit is niet gelukt, dat was kut, dit ging verkeerd”-modus en heb ik echt moeite met “leuke dingen” zien.

1 like

@Foucher @George alleen de bezorging is al :heart_eyes:

Oh gedraaid, nou ja.

26 likes

Oeh geniet ervan! Laat je weten welke smaken je het lekkerst vond? :slight_smile:

1 like

Update:

Vanille is inderdaad extreem lekker. 10/10
Limoen (niet echt herkenbaar, wel fruitig) 8/10
Citroen 9/10

Vijg-hazelnoot leek op kers met chocola, is naar vriend. Houd niet van die combinatie.

Edit: smaken gevonden, bijgewerkt.

Nu even genoeg :grin:

Dag 2: ze zijn op.
Mijn top 3:

1. Vanille
  2. Yoghurt-framboos
  3. Citroen

Als ik nog een keer bestel, stel ik zelf een pakketje samen. Weet nu welke ik moet kiezen :).

4 likes

Omg ik wil dit

1 like

Ik wil graag wat mooie prints bestellen, liefst direct van de artiest, maar op Etsy kom ik niet door de advertenties en 13 in een dozijn-artikelen heen. Kennen jullie kleine artiesten die hun prints verkopen, via insta of hun eigen shop bv?

Mijn wifi valt steeds heel even weg thuis, een aantal keer per dag wel en meestal ie redelijk snel weer verbonden (de laatste tijd gebeurt het alleen wel vaker achter elkaar helaas). Ben alleen als de dood dat dit een keer tijdens een online tentamen gaat gebeuren.
We hebben al gebeld met Ziggo, die hebben de wifi een keertje gereset en zeggen dat het misschien aan de wifi signaal van de buren ligt (alleen hebben die al lang dezelfde wifi lijkt het, de naam in elk geval wel). Ik heb het ook als ik gewoon vlakbij het kastje zit, dus zal een versterker dan nog iets van verschil gaan maken? Ik heb nog even gekeken naar de instellingen en hij staat op beide 2,4 en 5, maar durf niet zo goed iets te veranderen.
Ik weet hier zo weinig vanaf dat ik echt geen idee heb wat ik kan proberen, dus als iemand me kan verlichten, let me know!

Als ik rechtsonder met mijn rechtermuisknop op de onedrive klik en dan naar instellingen ga, zie ik bij ‘back-up maken’ bij mij geen vinkje staan bij 'Automatisch foto’s en video’s opslaan in One drive … ’

Daar staat bij jou dan denk ik wel een vinkje?

Staat er misschien ingesteld dat hij elke 10 minuten automatisch naar het op dat moment beste kanaal verspringt? Zeg maar iets hoor, heb er niet veel verstand van maar dat heb ik weleens aangepast bij de instellingen. Je kan proberen of het beter gaat als je hem op een vast kanaal zet? Ik heb xs4all dus weet niet hoe de achterkant bij ziggo eruitziet als je inlogt…

1 like

Toevallig heb ik hier vandaag naar gekeken en stond hij op een vast kanaal, en heb ik dat aangepast naar ‘automatisch’ in de hoop dat het beter zou gaan :nerd_face:
Misschien maar even terugzetten dan haha

1 like

Welk modem heb je? Als je een compal hebt (zo’n witte connectbox) moet je vragen of ze die van de denylist kunnen halen. Is een hele domme instelling in je modem die bijhoudt welk apparaat verbonden is met WiFi en gooit er om de zoveel tijd een apparaat uit for no reason en zou je 2.4 en 5ghz kanalen loskoppelen, dus gewoon 5ghz een andere naam geven, en voortaan verbinden met 5ghz. 2.4 wordt door enorme veel dingen verstoord waardoor je verbinding slechter is.

2 likes