Ja ik heb een dankbaarheidsdagboek van paperstore. Maar ik vind het niet echt lekker werken. Je bent erg gebonden aan de beschikbare schrijfruimte, dat vind ik echt hinderlijk. Als je iets uitgebreider wil zijn, dan kom je in de knoei met de schrijfruimte (maar misschien schrijf ik ook wel vrij uitgebreid hoor)
Dit zie ik trouwens ook bij dat dagboek van Cynthia. Het zijn leuke vragen om bij stil te staan, maar het moet wel bij je passen qua opschrijven.
Ik vind het trouwens ook niet makkelijker om vol te houden. Juist eerder frustrerend want dan zie je dat je een maand geleden iets op had geschreven waar je dankbaar voor was. Is vast vaker gebeurd.
Tips/ideeën gewoon dagboek schrijven
Zelf schrijf ik in een paperblank ultra flex en dat is echt fijn. Een groot boek, je kan zelf indelen hoe/wat. Misschien kun je voor jezelf bedenken wat je leuke vragen vind of lijstjes om bij te houden en die gewoon uitproberen? Als het concept niet bevalt kun je iets anders uitwerken. En wat is ‘nooit vol’ houden? Ik dacht ook dat ik dat niet kon, dagboekschrijven, maar het is ook iets wat je je eigen ‘moet’ maken. Dat je er bij baat bij hebt wil zeg maar niet zeggen dat je het ook gelijk goed kunt.
En wat is goed? Elke dag of is om de dag om de drie dagen ook goed? Misschien heb je ook wel genoeg bij 1x in de week en hoeft het niet meer te zijn.
Wat bij mij zo is, is dat ik eerst vooral schreef als het niet zo goed ging en dan kon ik ook niet goed stoppen met schrijven. Maar dat werd vermoeiend en irritant want er gebeurden ook heus leuke dingen. Daar ging ik me dan ook op focussen en probeerde dan wat regelmatiger schrijven en zo werd het langzaamaan dat ik elke week wel een keer schreef. Denk dat jezelf tijd geven wel handig is. En misschien werk je nog fijner ook met plaatjes zoeken en erbij plakken of tekeningen maken of gedichtjes schrijven of wat dan ook. Het hoeft niet alleen maar schrijven te zijn.
Misschien heb je nog iets aan de boeken van Christine de Vries. Op haar website staan ook andere handige en leuke tips.
https://shodo.nl/dagboek_als_spiegel/
En kijk ook eens op flowmagazine of happinez daar staan vaak ook wel tips voor dagboek schrijven en/of bijhouden!