Durf te vragen #4

Kan je ergens (t ziekenhuis waarschijnlijk :joy:) je historie ofzo opvragen? Ik ben 16 jaar geleden geopereerd aan een gescheurde pees. Maar vraag me eigenlijk af hoe en wat precies. Zelfde geldt voor een blessure aan mn enkel weet niet wat ik had (denk bandenletsel) en ze hadden t over een zwevend botje.

Samenvatting

Kunst over klimaatcrisis op expositie ‘Stormy Weather’ toont kwetsbare mens en aarde

Tentoonstelling De expositie ‘Stormy Weather’ in De Kerk in Arnhem brengt een indrukwekkende hoeveelheid internationale perspectieven op de klimaatcrisis bij elkaar.

Uit een grote zwarte kaartenbak aan de wand mogen bezoekers van de expositie Stormy Weather in De Kerk in Arnhem een zwarte ansichtkaart pakken. Wanneer je die, volgens instructie, tegen het verwarmingselement ernaast houdt, verschijnt op de kaart de plattegrond van een eiland. Hart Island bij New York, bijvoorbeeld. Of Wulpeneiland, voor de kust van Nederland. De achterkant vermeldt wanneer het eiland door de stijgende zeespiegel vergaan is. Wulpeneiland al in de 16de eeuw. Hart Island zal naar verwachting ergens in de 26de eeuw kopje-onder gaan.

Als je de kaart terugzet in het rek zie je de tekening van het eiland vlug weer verdwijnen. Er zijn misschien wat urgentere voorbeelden te bedenken dan een eiland dat al 500 jaar geleden verdween, of een eiland dat pas over 500 jaar staat te verdwijnen, toch is Science-fiction Postcards (2013) van de Belgische Stéphanie Roland een indringend monument voor wat al verdwenen is, en wat – door klimaatopwarming steeds sneller – gaat verdwijnen. Het kunstwerk is onderdeel van de tentoonstelling Stormy Weather , een expositie met hedendaagse kunst over klimaatverandering en sociale rechtvaardigheid.

Klimaatverandering is een populair onderwerp in de hedendaagse kunst. Op de Biënnale van Venetië dit jaar gaat het er veel over. De Nederlandse ontwerper Daan Roosegaarde heeft nu in het Groninger Museum een expositie over klimaatverandering en duurzaamheid. Kunstenaar Olafur Eliasson eiste voor zijn tentoonstelling in Tate Modern in Londen onder andere dat het museum overstapte op groene stroom.

Stormy Weather kiest niet voor het perspectief van de westerse sterkunstenaar. In plaats daarvan ligt de nadruk bij de meest kwetsbare bevolkingsgroepen, mensen die niet in ver-geïndustrialiseerde samenlevingen leven, maar in traditionele gemeenschappen op de plaatsen die waarschijnlijk het hardst worden getroffen door de klimaatverandering. Dat geldt bijvoorbeeld voor het werk van Britta Marakatt-Labba (1951, Zweden). Zij behoort tot de Sami, de oorspronkelijke bewoners van het poolgebied in het noorden van Scandinavië. Haar werk Máilmmeviidosas liegganeapmi / Global warming is een groot voornamelijk wit borduurwerk dat refereert aan de toegenomen mijnbouwexploitatie in het noorden van Noorwegen.

Plastic-flessenstad

Niet alle werken afzonderlijk zijn even interessant. Zo is bijvoorbeeld de installatie Atlantis (2009) van de Schotse Gayle Chong Kwan een beetje oppervlakkig. Ze maakte een miniatuurstad van oude plastic flessen – het materiaal dat het leven in de zee bedreigt. En Around the world (2017) van Maarten Vanden Eynde is zelfs een beetje gekmakend. Met een vijf meter hoge straalmotor die als een garenklos is omwikkeld door 40.015 kilometer katoendraad wil hij de verwoesting door de katoenindustrie zichtbaar maken. Voor een kilo katoen is ongeveer 10.000 liter water nodig, meldt het tentoonstellingsboekje. Bovendien worden veel pesticiden en insecticiden gebruikt. Goed, maar wat doet die katoenraket hier dan?

Daar staat tegenover dat alles bij elkaar de makers van de tentoonstelling erin geslaagd zijn een indrukwekkende hoeveelheid internationale perspectieven te verzamelen. Stralend voorbeeld is het werk van de Ghanese kunstenaar Serge Attukwei Clottey. Hij maakte al deel uit van het veelgeroemde debuut van Ghana op de Biënnale in Venetië. Speciaal voor de expositie in Arnhem maakte hij een zes meter hoog gordijn van gebruikte gele jerrycans, die hij versneed en aan elkaar stikte. De jerrycans werden oorspronkelijk gebruikt om bakolie van het Westen naar Afrika te vervoeren, maar raakten in onbruik en liggen nu samen met ander plastic zwerfafval op straat, waar ze langzaam in kleine deeltjes uiteenvallen.

Het monumentale gordijn in Arnhem is een prachtig symbool voor verbondenheid en het talent van de mens om zichzelf en zijn rol telkens opnieuw uit te vinden.

Ook intrigerend zijn de beelden uit de film Deep Weather (2013) van Ursula Biemann. Die toont hoe in Bangladesh duizenden mensen samen zich wapenen tegen de stijgende zeespiegel door met de hand dijken te bouwen van modderzakken. Als krioelende mieren bewegen de arbeiders over de zandzakdijken. Individueel maken de zakken die ze in de zee werpen

1 like

Het ziekenhuis waar je behandeld bent, daar kan je dossiers opvragen.

Screenshot_20210218-184334_WhatsApp
Kent iemand dit merk? Het thema is drank

1000x dank!

Graag gedaan!

1 like

Haha wat doe jij eigenlijk altijd voor quiz? Volgens mij kom jij hier elke week wel wat vragen

6 likes

Je kan ook je huisarts eens bellen, het ziekenhuis stuurt in principe altijd een brief naar de huisarts met wat er gebeurd is, die zou je huisarts dan voor je moeten kunnen vinden, al zou het kunnen dat er van zo lang geleden alleen maar een conclusie terug te vinden is bijvoorbeeld. Dan kun je daarna altijd nog besluiten of je meer wil weten van het ziekenhuis, al krijg je dan waarschijnlijk ingescande velletjes doktershandschrift te zien en ik weet niet hoeveel verder je daarmee komt :stuck_out_tongue:

Thanks! Na corona (ja ja we hebben nog hoop) maar eens gaan doen. Ben gewoon benieuwd. En heb nog steeds klachten, 16 jaar later. Ben toen ook nog wel verder gaan zoeken maar dr is nooit wat uitgekomen behalve dat ik niet tegen zwaardere pijnstillers kan :joy:

Late reactie misschien, maar lees het nu pas. Maar dat is niet altijd automatisch zo, tenzij je dat natuurlijk echt zelf wil om verschillende (gegronde) redenen. Ze zullen nooit jouw naam gebruiken zonder je toestemming natuurlijk maar het is niet automatisch “ja” zoals er antwoord op deze vraag van je werd gegeven. Daarover ga je oa in gesprek. Hopelijk weet je hiermee voldoende
En als VT dan je melding anoniem aanneemt, dan is het echt anoniem indd :slight_smile:

1 like

Weet iemand of er een verschil zit in ouderschapsverlof en onbetaald verlof? :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik ben een beetje op internet aan het speuren maar krijg niet echt verduidelijking.

Het roze pak van Barbara in de film Alles is wat het zijn moet (ofzo…). Iemand enig idee waar dat vandaan zou kunnen komen?

Ik heb nu al 3 jaar mijn Iphone 8 en die gaat snel leeg, traag aan het worden, zit barsten in het scherm. Hij werkt nog wel, maar begin me er wel aan te ergeren. Zit nu naar de Iphone 12 te kijken, iemand hier ervaring mee? Is wel een stuk meer geld want betaal nu alleen nog maar voor internet en niet meer voor het toestel zelf.

• Doen, fijne telefoon en zeker een upgrade van de 8
  • Doe maar niet, kies een ander model, namelijk:
  • Houd je telefoon gewoon tot hij helemaal stuk gaat, 3 jaar is niks

0 stemmers

Ik heb een iPhone 12 en het is echt geweldig maar wel mega duur natuurlijk. Misschien een 11 anders? Of SE als je het formaat niet belangrijk vindt

1 like

Ja zou 48 per maand gaan kosten, niet goedkoop. Is het niet zo dat naarmate er nieuwe modellen van de iPhone uitkomen de vorige telefoons niet meer geüpdate worden of extra snel achteruit gaan ofzo? Misschien is dat een fabeltje die ik vaak hoor maar ik hoorde wel eens dat ze dat doen zodat je sneller het nieuwe model koopt.
Ik ben niet zo thuis in telefoons, maar ik weet dat mijn pa de 11 of 12 PRO heeft ofzo en die vind ik wel echt veel te groot, maar mag wel een maatje groter dan de 8 die ik heb, dat wel.

Ja dat is wel zo, maar daar zou ik me met de 11 bijv nog niet druk om maken. Eerder als je nu de 8 nog langer houdt dat dat een probleem wordt.

Aah okay thanks, dan ga ik even kijken wat het prijsverschil tussen de 11 en 12 is!

In ben ook van de 8 naar de 12 gegaan en ik vind het heel chill!

Thanks!

Ik heb t gewoon gedaan. De 11 was 41 pm en de 12 48 dus ik dacht ach voor die 7 eu extra.

Komt hopelijk maandag binnen, ben heel benieuwd.

1 like

Kan ik iemand iets belasting technisch vragen via DM? Gaat over tijdelijk iemand op mijn adres inschrijven.