Durf te vragen #5

Sorry zou iemand dit kunnen berekenen voor mij, ik snap dit echt niet.

Samenvatting

Ik moet reiskosten per maand uitrekenen voor iemand die ik inhuur voor mijn dochter.

hoe doe ik 3/5?

Berekening

U berekent de maandelijkse onbelaste reiskostenvergoeding op de volgende manier:

214 x de dagelijkse reisafstand x € 0,19 x deeltijdfactor : gedeeld door 12 maanden

Voorbeeld

Uw zorgverlener werkt op 3 vaste dagen per week bij u. Hij reist elke dag 3,5 kilometer heen en terug, dus in totaal 7 kilometer per dag. De rekensom ziet er dan zo uit:

(214 x 7 x € 0,19 x 3/5) : 12 = € 14,23

U kunt uw zorgverlener elke maand maximaal € 14,23 onbelast aan reiskosten vergoeden.

Die man rijdt 3 x per week 54 km (dus 162 km pw) a 0,19 ct per km…

hoeveel kost dat dan per maand?

3 likes

@Croky of is die 214 ook nog een variabel getal dat je moet aanpassen obv jouw situatie?

4 likes

3/5 is niet anders dan 3 delen door 5. Dus de deeltijdfactor is 0,6

2 likes

ah dank @Feather en @the.rebel.club :smile:
ik heb nooit een snars gesnapt van iets met rekenen en wiskunde.

Nee @feather dat is “Maximaal aantal werkdagen per jaar waarover u reiskosten mag vergoeden.”

3 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Treat yo self - Selfcare topic

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Treat yo self - Selfcare topic

@Lula Oh ik zie het nu. Toen ik reageerde stond er nog niet dat het bericht was verplaatst.

Bedankt voor de opheldering!

4 likes

Ik maak ook even reclame voor je koeken!!

Ze zijn heerlijk!

6 likes

Ja ik heb amex idd! Maar mijn man heeft de hoofdkaart zeg maar en die van mij hangt eronder. Hij krijgt de factuur, kan die mooi voor mijn aankopen betalen :thumbsup: maar volgens mij spaart ie ook de punten. Je kan die punten ook inzetten bij aankopen trouwens

4 likes

Ik weet niet wie mijn opa is. De man waarvan ik dácht dat hij mijn opa was, is al overleden voor m’n geboorte. M’n moeder vertelde wel eens over hem, over ‘haar vader’.

Maar, na het overlijden van mijn oma een jaar of 5 terug, vertelde mijn moeder: “De man die ik altijd mijn vader noemde, was niet mijn biologische vader. Ik wilde niet dat jij, heeleventerug*, hierover zou gaan vissen bij mijn moeder, daarom vertel ik dit nu pas. Maar ik weet dus ook niet wie mijn vader is. En ik hoef het ook niet te weten.”

Maar ik wil dus wél graag weten wie mijn mysterieuze opa is! Wil de wens van m’n moeder respecteren, maar vind ook dat ik het recht heb om het wél te willen weten.

Zou dit nog ergens te vinden zijn? Mijn moeder is geboren is 1956 ofzo, dan moet er toch ook een vader zijn opgegeven bij de gemeente?

*Heel erg, maar hier moet ik haar gelijk in geven. Als ik dit eerder had geweten, was ik inderdaad toch bij m’n oma gaan vissen om informatie te achterhalen over m’n mysterieuze opa. :relieved:

7 likes

Wat een bijzonder verhaal, lijkt me ook heel ingewikkeld als je ineens te horen krijgt dat je familie anders in elkaar zit dan je altijd verteld is en er sprake is van een grote onbekende. Ik zou daar ook nieuwsgierig naar zijn.

Je zou eens kunnen gaan kijken in het gemeentearchief. Er zijn hier een aantal forummers die daar dingen hebben uitgezocht. Misschien kunnen zij je meer vertellen over hoe dat werkt.

In het andere Youtubers/bloggerstopic ging het vandaag over het uitzoeken van je familiegeschiedenis in o.a. het archief:

3 likes

Maar waarom wil je het uitzoeken als je moeder dit niet wilt? Het is haar gemis.
Jij hebt een leven zonder opa en weet niet anders. Wat levert het je op? Je moeder lijkt het een plek te hebben gegeven.

24 likes

Zulke recente gegevens zijn niet niet zomaar raadpleegbaar, daar heb je toestemming van de persoon zelf voor nodig. Geboorteregisters zijn pas 110 jaar na geboorte openbaar. En bij een geboorte hoeft ook niet per se een vader te zijn opgegeven.

3 likes

Geen idee of dit relevant is voor jouw verhaal, maar mijn oma van moeders kant heeft iets “fouts” gedaan in de oorlog en over oma mocht niet worden gepraat. Misschien heeft de oorlog iets met jouw opa te maken?
Nogmaals, geen idee hoor, maar het zou zo maar kunnen.

Maar geboorteaktes zijn wel ‘gewoon’ op te vragen bij de gemeente waar iemand is geboren, in het geval van je ouders volgens mij zelfs vaak zonder machtiging. Of je het moet doen terwijl je moeder het niet wil, is een tweede, maar het kan wel.

Het kan ook zijn dat de vader als onbekend genoteerd staat

1 like

Het is toch heel logisch dat je wilt weten wat je roots zijn en wilt weten wie je familie is. Je roots stoppen toch niet bij je ouders. Ik snap echt heel goed dat je dat zou willen weten en geen genoegen neemt met alleen deze boodschap. Vind tegelijkertijd ook dat je de grenzen van je moeder moet respecteren dus het is heel lastig hoe je dit dan op een goede manier zou moeten aanpakken.

16 likes

Ik zie nu idd dat je de akte van je ouders op mag vragen zonder machtiging. Maar je moet wel opgeven waarom je de akte opvraagt.
Lijkt mij inderdaad niet heel kies om dat achter je moeders rug om te doen.

5 likes

Ik zou voordat je allemaal stappen neemt even bedenken wat je met de informatie gaat doen. Ga je die man opzoeken als hij nog leeft? Ga je zijn mogelijke andere kinderen contacteren? Ga je dan contact onderhouden? Ga je over dit alles de rest van je moeders leven tegen haar liegen of ga je haar straks iets vertellen dat ze niet wil weten? Hoe beïnvloedt jouw kennis over haar biologische vader jullie relatie straks?

34 likes

Nee. Je roots liggen bij je ouders.
En als moeder zegt dat ze er niets mee wilt dan houdt het op.

2 likes