Durf te vragen #5

Hoe kan het dat een wasmachine zich nooit aan de tijd houdt die hij aangeeft? Ik heb een super speed programma ingesteld en hij zou om 17:01 klaar zijn. Inmiddels is het 17:48 en hij is nog niet klaar. Mijn wasmachine weegt de was en op basis daarvan staat er een tijd bij, maar dit is een heel klein wasje. En die tijd is dan van te voren berekend en staat zo in het scherm.

1 like

Onze wasmachine had dit ook, toen bleek dat het verwarmingselement kapot was. Omdat het water niet meer warm werd bleef de wasmachine veel langer wassen omdat de juiste temperatuur niet meer behaald kon worden.

Als het maar af en toe voorkomt zou het ook nog kunnen dat je te veel wasmiddel hebt gebruikt, dan moet hij vaker/langer spoelen om het sop weg te krijgen.

1 like

Dit herinnert me dat er nog was in zit die ik moet ophangen omdat het niet de 39 mins waren die het had aangegeven!

2 likes

Oh jeetje dat klinkt niet goed. Ik ben net even gaan kijken en er stond inderdaad een foutmelding in beeld :slightly_frowning_face:

3 likes

Wat zijn nou echt lekkere koeken (of iets anders lekkers) die je online kunt bestellen? Dus zoals humble&crumble, cinnabon enzo maar dan echt de lekkerste

1 like

Oh nee, hopelijk is het iets kleins en is er geen dure reparatie nodig

3 likes

Lekkerste macarons via Tout Patisserie

5 likes

Sorry zou iemand dit kunnen berekenen voor mij, ik snap dit echt niet.

Samenvatting

Ik moet reiskosten per maand uitrekenen voor iemand die ik inhuur voor mijn dochter.

hoe doe ik 3/5?

Berekening

U berekent de maandelijkse onbelaste reiskostenvergoeding op de volgende manier:

214 x de dagelijkse reisafstand x € 0,19 x deeltijdfactor : gedeeld door 12 maanden

Voorbeeld

Uw zorgverlener werkt op 3 vaste dagen per week bij u. Hij reist elke dag 3,5 kilometer heen en terug, dus in totaal 7 kilometer per dag. De rekensom ziet er dan zo uit:

(214 x 7 x € 0,19 x 3/5) : 12 = € 14,23

U kunt uw zorgverlener elke maand maximaal € 14,23 onbelast aan reiskosten vergoeden.

Die man rijdt 3 x per week 54 km (dus 162 km pw) a 0,19 ct per km…

hoeveel kost dat dan per maand?

3 likes

@Croky of is die 214 ook nog een variabel getal dat je moet aanpassen obv jouw situatie?

4 likes

3/5 is niet anders dan 3 delen door 5. Dus de deeltijdfactor is 0,6

2 likes

ah dank @Feather en @the.rebel.club :smile:
ik heb nooit een snars gesnapt van iets met rekenen en wiskunde.

Nee @feather dat is “Maximaal aantal werkdagen per jaar waarover u reiskosten mag vergoeden.”

3 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Treat yo self - Selfcare topic

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Treat yo self - Selfcare topic

@Lula Oh ik zie het nu. Toen ik reageerde stond er nog niet dat het bericht was verplaatst.

Bedankt voor de opheldering!

4 likes

Ik maak ook even reclame voor je koeken!!

Ze zijn heerlijk!

6 likes

Ja ik heb amex idd! Maar mijn man heeft de hoofdkaart zeg maar en die van mij hangt eronder. Hij krijgt de factuur, kan die mooi voor mijn aankopen betalen :thumbsup: maar volgens mij spaart ie ook de punten. Je kan die punten ook inzetten bij aankopen trouwens

4 likes

Ik weet niet wie mijn opa is. De man waarvan ik dácht dat hij mijn opa was, is al overleden voor m’n geboorte. M’n moeder vertelde wel eens over hem, over ‘haar vader’.

Maar, na het overlijden van mijn oma een jaar of 5 terug, vertelde mijn moeder: “De man die ik altijd mijn vader noemde, was niet mijn biologische vader. Ik wilde niet dat jij, heeleventerug*, hierover zou gaan vissen bij mijn moeder, daarom vertel ik dit nu pas. Maar ik weet dus ook niet wie mijn vader is. En ik hoef het ook niet te weten.”

Maar ik wil dus wél graag weten wie mijn mysterieuze opa is! Wil de wens van m’n moeder respecteren, maar vind ook dat ik het recht heb om het wél te willen weten.

Zou dit nog ergens te vinden zijn? Mijn moeder is geboren is 1956 ofzo, dan moet er toch ook een vader zijn opgegeven bij de gemeente?

*Heel erg, maar hier moet ik haar gelijk in geven. Als ik dit eerder had geweten, was ik inderdaad toch bij m’n oma gaan vissen om informatie te achterhalen over m’n mysterieuze opa. :relieved:

7 likes

Wat een bijzonder verhaal, lijkt me ook heel ingewikkeld als je ineens te horen krijgt dat je familie anders in elkaar zit dan je altijd verteld is en er sprake is van een grote onbekende. Ik zou daar ook nieuwsgierig naar zijn.

Je zou eens kunnen gaan kijken in het gemeentearchief. Er zijn hier een aantal forummers die daar dingen hebben uitgezocht. Misschien kunnen zij je meer vertellen over hoe dat werkt.

In het andere Youtubers/bloggerstopic ging het vandaag over het uitzoeken van je familiegeschiedenis in o.a. het archief:

3 likes

Maar waarom wil je het uitzoeken als je moeder dit niet wilt? Het is haar gemis.
Jij hebt een leven zonder opa en weet niet anders. Wat levert het je op? Je moeder lijkt het een plek te hebben gegeven.

24 likes

Zulke recente gegevens zijn niet niet zomaar raadpleegbaar, daar heb je toestemming van de persoon zelf voor nodig. Geboorteregisters zijn pas 110 jaar na geboorte openbaar. En bij een geboorte hoeft ook niet per se een vader te zijn opgegeven.

3 likes