Hoe zit het met taal- of beter gezegd: accent ontwikkeling op latere leeftijd? Ik heb iemand sinds het begin van de studie niet gesproken. We groeiden uit elkaar, bekende verhaal.
Kwam haar laatst tegen en nu ineens praat zij heel erg bekakt terwijl ze - wij beiden - uit best een volkse Roffa buurt komen. Kan het door een nieuwe studie omgeving/vrienden na je 20e zo veranderen?
Ze is echt niet het type om dat ineens te faken maar vond het grappig een 180graden switch tov hoe wij vroeger praatten. Ik merkte dat ik ook netter ging formuleren haha
Ja! Ik ken iemand die ondertussen met een dik Vlaams accent spreekt, na paar jaar in Antwerpen wonen al. Terwijl ze daarvoor hartstikke Dordrs sprak.
Jaa ik zie dat heel veel met vrienden van de middelbare school. Dan hebben ze ineens een Brabantse tongval ofzo
Ik had altijd een plat rotterdams accent, maar tegenwoordig praat ik bijna accentloos. Raar hoe dat kan veranderen.
toen ik hier kwam wonen sprak ik standaard-hoog duits, na 5 jaar spreek ik totaal het plaatselijke dialect! onbewust sluipt het er vanzelf in, heb er in ieder geval niet bewust moeite voor gedaan haha
Maar op de screenshot die ik eronder heb geplaatst staat dat juist blikjes drinken altijd in de zak/bak mag.
Mensen zijn geneigd om het accent van hun gesprekspartner (gedeeltelijk) over te nemen. In een Rotterdamse volksbuurt spreken mensen natuurlijk met een bepaald accent, maar tijdens haar studie zal ze mensen tegen zijn gekomen die meer bekakt praten. Dan zijn de bekakte mensen de meest voorkomende gesprekspartner en dus zal je vriendin vanwege meer empathie onbewust haar accent hebben aangepast.
Bij mezelf merkte ik het ook heel erg. Er zijn jaren geweest waarbij ik toevallig met heel veel Brabanders omging tijdens mijn studie en toen nam ik die tongval over. Dat was op een duur zo erg dat als ik in Brabant kwam dat mensen dachten dat ik een OG Brabander was die in de Randstad was gaan wonen waardoor ik een iets ander accent had. Ik kom uit Zeeland en studeerde in Utrecht hahahha. Omgekeerd als ik in Zeeland kwam werd ik geplaagd met dat ik sprak als een bekakte Limburger vanwege de r en de zachte g.
Maar dat blikje weet toch niet in welke gemeente jij woont?
Het klopt wat @Perzik zegt: elke gemeente heeft een ander beleid in afvalstromen, vaak doordat er verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor het recyclen ervan. Dat maakt, dat de fabrikant van dit blikje de recycling methode van de overtreffende trap op zijn verpakking moet zetten, het kan geen kwaad om het in het restafval te gooien (alleen duurder voor de consument) maar het kan wel kwaad om een blikje in sommige gemeenten in een PMD zak te gooien omdat die afvalstromen er (nog) niet voor gemaakt zijn. Ik ben voor een supermarktketen bezig geweest met verpakkingsreductie dus dit was daar ook onderdeel van.
Als er op een website staat (niet van een specifieke gemeente) dat een blikje frisdrank altijd bij het plastic mag dan maakt het toch niet uit in welke gemeente ik woon?
Edit: in mijn gemeente mag het in ieder geval wel.
Heb net even wat dingen opgezocht maar het verbaast me dat chipsverpakkingen wel mogen (ondanks dat ze niet recyclebaar zijn)
Bij lays hebben ze nieuwe verpakkingen gemaakt die wel bij het plastic mogen (staat erop) maar bij andere merken staat dat ze bij het restafval moeten.
Koffiecupjes mogen dan weer niet bij het plastic maar moeten in het restafval.
Heel verwarrend inderdaad! Ik zag dat heel veel pakken drinken ook bij plastic mogen maar niet allemaal!?!?
Oh wat suf! Bij mijn gemeente is het inderdaad plastic, blik en drinkpakken, dus ik heb me er nooit in verdiept of alle soorten mogen. Dat ga ik eens doen.
Heeft iemand ervaring met maca root supplementen voor o.a. concentratie, energie en libido?
Ik heb nog nooit een nieuwe wasmachine gekocht volgens mij Nog nooit problemen gehad. Wel bij een (lokale) winkel, die ze goed checken en opknappen, en een jaar garantie geven.
Ik heb deze week al vijf keer een phishing bericht via SMS gekregen dat mijn pakket ergens klaarligt. Allemaal gare links (niet op geklikt) en allemaal verschillende 06-nummers. Meerdere mensen die hier last van hebben?
Ja! Ik zal vanavond even uitgebreider reageren, nu even geen tijd.
Ja, ik ook! Heel irritant
Ik ook, en al een paar keer gebeld door rare nummers
Komt ie:
Ik heb van januari 2021 tot april 2021 (4 maanden) macapoeder gebruikt. Mijn hoop lag op een hoger libido. Wat ik merkte: een iets hoger libido en energie (maar zeg… beiden 10-20% hoger dan wat ik had?), grotere boezem (heel erg welkom) maar daarmee ook meer billen en buik (niet welkom). Ook voelde ik me meer in balans, meer ‘zen’. Concentratie weet ik niet goed, niet erg op gelet en niet per se iets van gemerkt.
Toch ben ik er weer mee gestopt, want hoewel dat kleine percentage libido+energie, zengevoel en de grotere boezem echt fijn was, vond ik mijn dikkere benen en buik heel onprettig. Ik ben als kind jaren te zwaar geweest (met daardoor bepaalde gevolgen) waardoor die extra kilo’s nu heel onprettig voor me voelen.
Ik was toen trouwens al 3 jaar niet aan de anticonceptiepil. Sinds kort weer wel en die geeft me gelukkig ook iets meer boezem en een hoger libido (niet extreem hoor) dan macapoeder deed. Dus daar blijf ik nu bij. Macapoeder heeft effect op je hormonen, het zou deze in balans brengen wordt gezegd en ik weet niet wat de combinatie pil+macapoeder doet dus daar kan ik niets over zeggen.
Wow, bizar dat je er zoveel van merkte. Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik vind het best wel heftig klinken, ga er nog even over nadenken.