Durf te vragen #5

Voor Duitsland clever-tanken. Voor Nederland kijk ik wel eens op brandstofzoeker, maar dat is eigenlijk echt een waardeloze site, dus als iemand daar de gouden tip voor heeft graag.

4 likes

Gewoon de anwb onderweg app!

5 likes

Directlease tankapp gebruik ik

14 likes

Ik gebruik de ANWB onderweg app, maar toevallig download ik net Tankey want dat ziet er ook handig uit (met meer korting?)

4 likes

Net even alle apps gedownload. Tankey zie je niet alle tankstations en zie ik juist de goedkoopste bij mij in de buurt niet.
Direct lease lijkt me het fijnste, want die werkt met meer kleurtjes dan ANWB waardoor je sneller ziet wat de goedkoopste is

6 likes

Door Covid had ik vanuit Duo recht op een tegemoetkoming van EUR 535. Dit heb ik eind 2021 uitbetaald gekregen.
Echter heb ik vandaag nogmaals dit bedrag ontvangen en kreeg ik later een mail van Duo dat er iets fout is gegaan en ik dit bedrag onterecht gestort heb gekregen.
Ben ik dit verplicht terug te betalen?

Uh lijkt me van wel? Niemand is gevrijwaard voor het maken van fouten, ook DUO niet. Je hebt er geen recht op, dus je moet het gewoon terugbetalen.

31 likes

Ja waarom niet?
En aangezien het de overheid is komt er snel geld en deurwaarders bij als je het niet doet.

2 likes

@keekie @mikselke een vriend van mij die een studie doet in de juridische richting zei dat het waarschijnlijk niet hoeft, omdat als jezelf iets overmaakt naar iemand wat verkeerd is (verkeerd bedrag dan wel verkeerde bankrekening), is diegene ook niet verplicht het terug te storten.
Maar dan weet ik voldoende, dank

4 likes

Voor zo ver ik weet is dit gewoon een onverschuldigde betaling en moet je het bedrag om die reden terugbetalen

4 likes

Dat lijkt me heel gek. Meestal is de vuistregel dat wanneer je je ervan op de hoogte had kunnen zijn dat je een onterechte betaling hebt ontvangen, je het bedrag moet terugbetalen. Dit geldt bijvoorbeeld ook wanneer je teveel salaris hebt ontvangen en in het voorbeeld van jouw vriend zou dit niet zo zijn, maar je bent daadwerkelijk wel verplicht om het verschil aan je werkgever terug te betalen.

1 like

Duidelijk dat diegene nog een hoop te studeren heeft dan. Inderdaad gewoon terugbetalen.

24 likes

Ik begrijp de redenering van @Speurneus wel, omdat je als je zelf iets overmaakt naar iemand en een typfout in het rekeningnummer maakt, je geen poot hebt om op te staan. Je bent dan echt afhankelijk van de goedheid van de ontvanger of je het geld nog terugkrijgt. Je hebt daar juridisch geen recht op.

In die zin is het krom dat dat niet voor bedrijven geldt; die mogen blijkbaar wel fouten maken (maar dat wisten we allang natuurlijk, looking at you belastingdienst en UWV). Ik verwacht in zulke gevallen eigenlijk dat je het niet terug moet storten, maar dat het gewoon verrekend wordt met de komende betalingen. Stond daar niks over in de brief?

4 likes

Je hebt daar juridisch wel recht op, want je hebt onverschuldigd betaald. De vraag is alleen hoe je het praktisch terug gaat krijgen als die ander her niet teruggeeft. Er zijn weinig mensen die voor een relatief klein bedrag een rechtszaak gaan aanspannen vanwege de hoge kosten en dan laat je het er meestal maar bij zitten.
Diegene heeft nog een hoop te studeren, inderdaad haha

14 likes

Is er iemand weleens op een stilte retraite (in een klooster of ergens anders) geweest? Hoe was dat?

3 likes

Heb ik gedaan. Was ook echt in een religieus klooster waar nog broeders en zusters zaten en ik deed alles mee met hun ritme van opstaan, naar de lauden, mee helpen met klussen, etc. Ik stond er voor open om het kloosterleven te ontdekken en was zoekende.

Alles was daar stil. In het dagelijks leven hou ik van stilte, maar de retraite vond ik verschrikkelijk. Op de avond van dag 2 knapte er iets in mij en ben ik teruggegaan naar mijn kamer, en de volgende dag naar huis gegaan. De stilte vond ik verschrikkelijk, zinloos, onaangenaam. Voor mij nooit weer. Wat nu precies hetgeen was wat mij zo tegenstond weet ik niet, maar het gevoel dat ik daar kreeg vond ik heel naar.

10 likes

Herkenbaar. Voor mijn opleiding dat ook moeten doen. Die idiote stilte en niks mogen was aan mij niet besteed.

2 likes

Heb weer nieuwe lenzen nodigā€¦ Iemand enig idee wanneer Pearle 25% korting heeft?

2 likes

Ik weet niet of je specifiek die van pearle wil. Maar ik ben destijds van specsavers eigen merk naar Etos gegaan en heel tevreden over. Altijd 2de halve prijs. En eens in de zoveel tijd 1+1 maar wel heel zelden.

1 like

En hoe doe je het dan met opmeten? Ik laat mā€™n ogen nu iig 2x per jaar opmeten en 't verandert eigenlijk elk jaar wel iets.

2 likes