Durf te vragen #5

@influencer heeft misschien goede tips hiervoor?

Hee ja ik zag de tag en mijn vriendin heeft dit ook (in andere mate). Arfid is idd gediagnostiseerd en hen volgt nu elke week therapie hiervoor. In dagelijks leven is er (voor mij) nog niet veel veranderd maar de patronen zijn wel verbroken, hen probeert bij therapie veel nieuwe dingen en ook dingen die eng zijn. Mijn ervaring is in elk geval dat ik als buitenstaander niet echt veel kon behalve niet oordelen/niet pushen. Dus ik raad je eigenlijk aan om therapie te zoeken.

3 likes

Mijn eerste cadeau, na 60 punten, was een cadeaubon van €2.50. Heb nog niet genoeg voor het volgende cadeau haha.

—-

@Whoopdidoo ik doe graag groenten door smoothies, bijvoorbeeld courgette, spinazie of bloemkool (meestal heb ik dat ingevroren). Als je er genoeg fruit/sap/sojamelk bij doet proef je er niks van!

4 likes

Ik denk dat Arfid echt wel een stapje verder is nog. En zie niet hoe therapie het stukje structuur/smaak zou veranderen. Courgette geraspt gaat prima, in blokjes echt niet. Zelfde als de ui te groot is. Vergelijk t een beetje met mensen die een naadje van sokken fysiek kut vinden of een labeltje in een trui, alleen dan met eten. Voor het stukje durven zou t misschien helpen, maar de wil om te proberen is er wel. Hopelijk werkt de therapie voor je vriendin.

@Dombo spinazie in smoothies gaat bv wel. Maar versie spinazie gewoon verwerkt in iets vind ik echt heel vies.

Moet denk ik gewoon even lekkere recepten vinden met de dingen die ik wel lust (dit klinkt zo stom en obvious) en dan af en toe iets nieuws proberen.

2 likes

Haha ja dat is serieus lekker! Om het ‘romig’ te maken zonder echt room toe te voegen. Als tatta eet je broccoli natuurlijk met kaassaus, nou nu is het vloeibaar! :grin:
@vaatdoek

1 like

Echt?! 2,50… wow dan is het volgende zeker €5,- en €10.
En de punten vervallen in januari ook nog.

Ik ben mijn Rabobank-betaalpas verloren, heb deze direct geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Weet iemand toevallig of ik mijn oude pincode behoud? Ik kan dit op de website van de Rabobank niet vinden maar wellicht heeft iemand hier het al eens gehad.

In mijn geval hield ik mijn oude pincode

1 like

Dat is goed nieuws. Was dat redelijk recent?

Half jaartje geleden ofzo. Pinpas was ook snel binnen

1 like

Super, dank voor je snelle reactie.

Ik raak zelden belangrijke dingen kwijt, en nu werd ik er ineens mee geconfronteerd in het buitenland. :sob: Gelukkig heb ik via de app meteen de pas kunnen blokkeren en een nieuwe aan kunnen vragen, maar ik voel me er zó naar over. Hij is ergens uit mijn telefoonhoesje gegleden blijkbaar.
Het feit dat mijn pincode waarschijnlijk hetzelfde blijft verzacht het leed een beetje. :sweat_smile:

1 like

Wat voor soort structuren vind je wel en niet lekker? Misschien kunnen wij je dan aan nieuwe recepten helpen en kun je zo je smaakpalet iets uitbreiden!

Ik lustte alleen komkommer toen ik uit huis ging. Ik heb niet echt een goede tip want ik eet gewoon alles ook al vind ik het heel erg vies. Zo lang ik er niet van moet overgeven probeer ik gewoon te bedenken dat het gezond en goed voor me is en ik verbloem het dan met lekker ander eten. Geen permanente oplossing maar ik eet nu wel groenten.

3 likes

Nou ik kan je leed wel delen. Ik dacht dat ik mijn pinpas uit mijn nieuwe jas was gevallen in de sportschool (tegenover de sportschool is een supermarkt en wou niet mijn hele portemonnee meenemen).

Hele jas onderzocht en had het gelijk geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Bleek toch dat kreng van een pinpas diep in mijn jaszak zat.

Dat is wrang inderdaad, zeker als de nieuwe al is aangevraagd!

Ik moet hem ergens in een bos of in een supermarkt zijn verloren, ik kwam er achter bij de kassa. Bij de supermarkt was hij niet gemeld als gevonden, en de boswandeling ga ik niet opnieuw doen, dus dan maar een nieuwe pas. Ik heb mijn telefoon veel gebruikt om foto’s te maken en denk dat hij op de zachte grond van het bos is gevallen of zo.

Gelukkig is mijn man mee, dus we gebruiken voorlopig even alleen zijn pas.

1 like

Lastige vraag. Ik eet komkommer, tomaat, sperziebonen, snijbonen. Tuinbonen en doperwten vind ik qua structuur al minder maar weet niet eens of ik dat mag zeggen want komt uit pot. Als t knarst ofzo vind ik dat niet chill, maar dat vind ik iets groter ui bv ook al doen. Stukjes ben ik ook niet goed mee bv in pastasaus, ook al zijn de stukjes dan zacht. Tijdje terug champignons geprobeerd in een saus en de smaak was niet eens heel erg maar gewoon hoe het voelt in je mond.

Op zich is mn doel ook niet dat ik alles lust. Maar dat ik gewoon weer enigszins zin heb in avondeten en ook gewoon wat gezonder eet.

@Luzarl dat vind ik echt knap. Maar denk als ik regelmatig iets moet eten waar ik echt niet blij van word (met heel veel tegenzin of echt misselijk van word) echt heel ongelukkig word.

Doperwten of tuinbonen zou ik idd niet uit pot doen maar uit de diepvries! Veel lekkerder.
Wel een lastig probleem. Heb je wel lievelingsgerechten/gerechten die je vroeger lekker vond?

Ik denk trouwens dat er wel iets te doen is hoor via therapie op het gebied structuur/smaak/mondgevoel. Leren durven eten en niet ‘bang’ zijn voor een vieze structuur/papperig gevoel, stukjes oid hoort er ook bij denk ik. En als je dan steeds meer durft, dan is het minder eng en is het ook makkelijker om te letten op andere dingen dan structuur enzo.

Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wel super goed dat je de wil hebt om er iets aan te veranderen, dat is de eerste stap! Vind je koken eigenlijk wel leuk?

Misschien is anders overleggen met de huisarts nog een optie of therapie wel/niet zinvol is? Al is dit wellicht een open deur.

2 likes

Ja het is ook niet leuk. Maar in combinatie met mijn ongezonde levensstijl en overgewicht had ik niet meer echt een keus. Maar het went bij mij wel hahaha

Ik wist niet eens dat je punten kon sparen haha, ik heb alleen select voor de extra opties qua verzending (en altijd gratis verzenden). Was wel een leuke verrassing :stuck_out_tongue:

1 like

@Whoopdidoo We hebben het er samen al weleens over gehad want ik herken dit (van vroeger) ook bij mijzelf, maar ik wilde even zeggen dat ik het super knap vind dat je dit met het forum deelt want ik weet dat je ermee worstelt. Ik lees al veel reacties en zelfs tips die je misschien op weg helpen. Ik heb er zelf ook therapie voor gehad want ik kreeg ook een zodanig fysieke reactie (kokhalzen) bij bepaald voedsel dat het een belemmering werd. Misschien dat dat along the way een extra ondersteuning kan zijn?

1 like