Durf te vragen #5

Misschien weet iemand dit, ik heb echt heel lang gezocht op internet maar kan nergens echt het antwoord vinden.
Ik wil mijn vriend laten inschrijven op mijn nieuwe adres waar ik (particulier) huur. Moet ik dit dan alsnog doorgeven aan mijn verhuurder of hoeft dit niet aangezien ik de hoofdhuurder ben? Ik ben namelijk erg bang voor consequenties (?) en nergens staat in het contract dat er enkel 1 iemand maar in mag wonen ed?
Mijn vriend woont praktisch gezien ook vanaf dag 1 bij mij maar staat nog wel ingeschreven op het adres van zijn ouders. Hij heeft ook nog eens een Wajong uitkering, blijft dat staan of wordt dat naar beneden of boven gesteld?

Ohh thanks dames!! @Konijntje @Totoro
Ik ontvang zelf geen toeslagen (behalve voor de zorgverzekering).

4 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Modetopic #2

In mijn contract stond expliciet hoeveel personen maximaal in het huis mochten wonen en dat ik de verhuurder om toestemming moest vragen als er iemand bij kwam. Als dat er niet in staat, gaat dat denk ik niet op. Tenzij hij medehuurder wordt, dan moet je je verhuurder informeren en krijgt hij ook rechten (huurbescherming). En dat is een keuze, ik heb dat destijds niet gedaan toen mijn vriend bij mij introk.

Edit - zie nu dat het niet helemaal een keuze is maar er regels zijn. Wij hadden die kunnen omzeilen door een nieuw contract te vragen met z’n tweeĂ«n maar hebben ervoor gekozen dat niet te doen ivm specifieke regels van gemeente DH Samenwonen: kan ik medehuurder worden? | Het Juridisch Loket

2 likes

Waarom zou je het niet doorgeven? Het hoeft niet, maar als jij komt te overlijden of jullie gaan uit elkaar heeft je vriend geen poot om op te staan en kan hij niet in de woning blijven. Als er niet in je contract staat dat het niet mag zou ik het persoonlijk altijd wel doorgeven om de zaken goed te kunnen regelen. Wat voor consequenties ben je bang voor?

Dit was @Barbamama maar de discussie is verplaatst.

2 likes

Geen idee, omdat ik bang ben dat het niet mag of dat er wat veranderd aan zijn wajong uitkering.
Ik weet dat overige dingen waar jij het over hebt dat er regels zijn om medehuurder te worden, dat is als hij 2 jaar bij mij inwoont en dan geniet hij wel van die rechten etc.
Bedankt nog voor je antwoord!!

2 likes

Op de Wajong heeft het geen invloed, weet ik uit eigen ervaring. Wel even doorgeven aan het UWV wanneer hij op jouw adres ingeschreven staat.

1 like

Normaal ben ik hier goed in maar nu kom ik er niet uit:

In de volgende zin: “Er is een grote verscheidenheid aan apps die op verschillende manieren worden gebruikt”

Of moet het zijn “wordt gebruikt”, omdat het onderwerp “een grote verscheidenheid aan apps” is, en dus enkelvoud? Volgens mij is het laatste deel van de zin een bijzin, maar ik weet niet of dat hier relevant is.

HELP haha

Ik zou zeggen worden, want het zijn de apps die op verschillende manieren worden gebruikt (neem ik aan tenminste, dat dat is wat je wil zeggen), en het is niet de verscheidenheid die op verschillende manieren wordt gebruikt. Kan ook dus, maar ligt aan de betekenis en context. Eerste is logischer.

3 likes

Nee dit klopt toch? Want de apps worden op verschillende manieren gebruikt, niet de verscheidenheid aan die apps?

Edit: wat @Lemongrab zegt dus!

3 likes

@Lemongrab @Jalapeno ja dit klinkt inderdaad logisch! Dat stond er in eerste instantie ook, maar iemand anders heeft het weer aangepast. Dussss ik ga het weer terug aanpassen. Thanks!

1 like

Edit: antwoord gevonden

1 like

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Kan me herinneren dat deze vraag laatst al voorbij is gekomen in dit topic.

Jaa ik kon alleen een oude post vinden met niet heel concreet antwoord. Maar misschien ligt dat aan mij, had niet specifiek in dit topic gezocht. Ga nog wel ff zoeken!

Omg ja 11 dagen terug ook pas. Thanks!

En hij ontvangt ook alleen de zorgtoeslag dan denk ik? Zou even onderstaande pagina nog checken of er nog gevolgen zijn. Je kan namelijk toeslagpartner worden.

Ik ga trouwen of samenwonen - wat verandert er voor mijn toeslag? (belastingdienst.nl)

Wel fijn dat je geen huurtoeslag hebt, want dat is nog wel wat meer gedoe vaak. Verder gefeliciteerd natuurlijk met deze stap :smiley:

Ik ben op zoek naar de naam van een Nederlandse soap over twee jongens in de middelbare school en de ene heette Tim. Het was best grappig, en het is al van een aantal jaar geleden. Iemand een idee waarover ik het heb?

1 like

Rundfunk?

1 like

Ja dit is het! Thanks!!

2 likes