Ik weet niet hoe zwaar je zakken zijn maar misschien kun je ze met zo’n ding handiger dragen?
of anders een opvouwbare bolderkar (die dingen zijn echt megahandig als je veel materiaal moet verplaatsen/meesjouwen)
Ik weet niet hoe zwaar je zakken zijn maar misschien kun je ze met zo’n ding handiger dragen?
of anders een opvouwbare bolderkar (die dingen zijn echt megahandig als je veel materiaal moet verplaatsen/meesjouwen)
Wat stom dat het zo ver is, dat is toch helemaal niet handig voor oudere mensen of mensen die slecht ter been zijn?
Klopt er wordt dan naar epigenetica gekeken. De epigenetica kan veranderen door omgevingsfactoren zoals stress en roken. Het zorgt er simpel gezegd voor welke genen aan en uitstaan. Grote kans dat hier wel verschil tussen zit bij de zussen. De DNA streng daar in tegen is wel hetzelfde.
Wij betalen ook per zak restafval, maar kunnen vrijwel alles scheiden. Voor komst van kind hadden wij 3 of 4 zakken restafval per jaar. Nu meer omdat we luiers niet scheiden (dat inleverpunt ligt voor ons onhandig).
Maar in het restafval gaan bij ons ook eigenlijk geen hele vieze dingen, die zak staat op de parkeerplaats, maar stinkt niet verder.
Ik ben aangemeld bij gfk panel en vul af en toe vragenlijsten in. Meestal heb ik eens per kwartaal voldoende voor een cadeaubon van €25. Is toch leuk meegenomen. Daarnaast ben ik echt al jaaaaren aangemeld bij qassa. Door op mails te klikken krijg je niet veel maar je krijgt ook cashback bij bijv bol en nog meer grote online winkels.
Vind je luiers niet vies dan? In de zomer gaat dat ook stinken.
Ja ik bedoel ook eigenlijk buiten luiers, nu gooien we de zakken veel vaker weg, maar vroeger stond zo’n zak er dus wel 3-4 maanden en die stonk dan niet.
Scheid je ook verpakkingsplastic van het andere restafval? Dat scheelt vaak al veel.
Wat stop je allemaal in het restafval en kun je daar een alternatief voor verzinnen? Ik gebruik bijvoorbeeld geen bakpapier meer (alleen als ik een taartvorm moet bekleden, anders siliconen), geen tampons meer maar een cup, geen sponsjes meer maar gewoon een afwasborstel, wasbare wattenschijfjes, afwasbare wattenstaafjes, etc.
Gooi je dingen in het restafval die nog gescheiden kunnen worden na een extra actie? Zoals bubbeltjesenveloppen kunnen uit elkaar in plastic en papier, of vies textiel mag in de textielbak als je het eerst nog wast, nat papier mag in de papierbak als je het laat drogen, koffiecups mogen terug naar de winkel als je ze apart verzamelt, etc.
En gooi je dingen in het restafval waar je gemeente een bak voor heeft op de milieustraat? Wij kunnen bijvoorbeeld lampen, verfpotten, piepschuim, elektrische apparaten/snoertjes, (frituur)olie en glas dat niet een verpakking is nog inleveren in de milieustraat. Dus wij hebben nog een krat met dat soort dingen en eens in de zoveel tijd brengen we dat weg. En daar is ook een inleverpunt van de kringloop, dus alles dat nog bruikbaar is lever ik daar in, dat scheelt ook weer.
Je hebt de afvalwijzer-app, misschien ken je die al, daar staat wat waar moet, soms ook met tips over hoe je iets toch kan splitsen om het te kunnen recyclen.
Hoeveel verschillende afvalbakken heb je dan eigenlijk staan?
Beste manier om minder afval te produceren is minder afval te kopen. Doe zoveel mogelijk boodschappen op de markt of op plekken waar niet (zoals de supermarkt) alles 2x in plastic is verpakt. Gebruik geen wegwerpproducten. Afwasbare broodtrommel, vaatdoekjes die je gewoon in de wasmachine gooit. Wasbare luiers en/of menstruatie producten. Als je veel eten weggooit kijk dan of je voor 2 dagen kan koken of vries dingen in en hou ene kliekjes dag. Soda stream als je graag frisdrank drinkt. Koop spullen van hoge kwaliteit die je kan repareren. Wij zijn een huishouden van twee personen + niet zindelijke peuter en we vullen echt met moeite de kleinste restcontainer half per maand. Ik verbaas me altijd over onze buren die de grootste container gevuld hebben en de klep niet eens dicht krijgen.
In de keuken plastic, groen en een heel klein verzamelbakje voor restafval. In de babykamer een kleine pedaalemmer voor restafval (wij gebruiken ook wasbare luiers, dus een grote emmer zou te lang staan voor hij vol is). In de berging een doos oud papier (halen ze elke week op), een tas voor glas, een tas voor textiel, en dan een krat waar we al die losse dingen bewaren die je nog weg kan brengen (kringloop, piepschuim, hout, elektronica, olie, etc).
En dan op de parkeerplaats een haak met de zakken voor plastic die ze 1x per week komen halen en een zak restafval die staat tot hij vol is.
Ik heb per ongeluk een verkeerd product besteld. Het ligt nu bij een DHL-afhaalpunt. Als ik het gewoon niet ophaal, wordt het dan geretourneerd en krijg ik mijn geld terug?
Anders moet ik het ophalen, retour aanmelden en weer wegbrengen. Maar als niks doen hetzelfde effect heeft, kan ik mezelf die moeite besparen.
Ja
Ik zou wel even goed kijken of het echt retour gaat. Ik heb wel eens gehad dat het er na maanden nog steeds lag. Toen vond ik dat wel lastig… want retourneren bij de winkel kon ondertussen niet meer
Thanks, ik hou het in de gaten. Op de website van dhl staat dat het na 7 dagen retour gaat.
Dat ligt dan aan het pakketpunt. Het hoort gewoon na 7 dagen retour te gaan.