Durf te vragen #6

Er is een topic over bloed en plasma doneren!

2 likes

Heeft er hier iemand een Vodafone (Red Together) abonnement die ik via pb een vraag mag stellen?

Ik heb daar gewerkt dus weet er veel vanaf! Je mag me pb’en :blush:

2 likes

Super! Dank je wel, heel fijn. Het lukt me alleen nog niet om je een bericht te sturen :see_no_evil: er staat dat je momenteel geen berichten accepteert

2 likes

https://www.forumfeminarum.nl/faq

Hoe kan ik iemand met een afgesloten profiel een persoonlijk bericht sturen?
Vanuit je eigen persoonlijke berichten kun je iedereen via deze weg bereiken:
ga naar je profielplaatje rechtsboven en klik op het envelopje,
selecteer links Nieuw bericht/New message en vul hier de ontvanger in.

3 likes

Nu het toch over doneren gaat: tien jaar geleden meldde ik me aan als bloeddonor, toen deden ze bloedonderzoek en ben ik vals positief getest op hepatitis b. Dat gebeurt soms blijkbaar? Dan mag je dus niet meer donoren, en ik begrijp nog altijd niet waarom niet. Waarom testen ze niet nog een keer? Of zit er iets in mijn lichaam wat die test vals positief uit doet slaan en kunnen ze daarom nooit met zekerheid zeggen dat ik geen hep b heb? Altijd als ik hoor over schaarste bij de bloedbank dan word ik weer een beetje chagrijnig (omdat ik natuurlijk met mijn donatie heel het schaarsteprobleem op zou lossen)

2 likes

Maar dat werkt niet als diegene heeft ingesteld dat je geen berichten kan sturen.

1 like

Kun je dat instellen? Ik dacht alleen je profiel op afgesloten, maar dan werkt wat ik postte dus wel gewoon. Ik heb het ook nog nooit gezien, en vind het ook niet terug in mijn profielinstellingen

1 like

Ja als dit vakje niet is aangevinkt kun je iemand geen bericht sturen. Dan krijg je de melding ‘forummer x accepteert momenteel geen berichten’.

1 like

Ooh, weer wat geleerd! Dankjewel!

5 likes

Kan iemand zeggen hoe Reebok-sneakers vallen qua maat? Ik heb maat 37 in Puma’s, maat 36,5
in Nike Air Max en maat 35,5 (haha) in oude Adidas Superstars.

2 likes

Ik vind ze altijd groot vallen

2 likes

Ik vind ze op maat vallen (de club c) of iets krap (heb je dus echt niks aan want iemand hierboven zegt weer groot). Ik heb normaal 38, van nike 39 en de reeboks in 38,5

1 like

Ik heb de club c in een halve maat groter dan mijn reguliere schoenmaat. Vergeleken met de merken die jij specifiek noemt weet ik het helaas niet.

Ik heb schoenmaat 40 en van Puma en Nike eigenlijk altijd 41, heel soms 40,5. Mijn Reebok club c’s heb ik dan weer gewoon in maat 40, die vallen echt perfect op maat.

Hier of in medische vragen topic

In films en series zie je ze wel eens dat ze de ander verdoven met een spuit in de nek.

Drogeren/ bij psychische instellingen/ ontsnappingen you name it.

En dan binnen secondes zijn ze weg. Werkt dat echt? En ook zo snel? Ongeacht waar je de naald in de nek prikt?

De nek zit vol belangrijke en kwetsbare structuren, daar zomaar een naald ergens in rammen is enorm onverstandig, dat lijkt me echt zoiets dat alleen op tv gebeurt, ik kan me niet voorstellen dat dat in de werkelijkheid ooit gedaan wordt.
In theorie zou je iets kunnen injecteren in een spier (maar over het algemeen zou je dan mooie dikke spieren als bovenbeen, bil of bovenarm nemen), of in een bloedvat (maar dan prik je eerst een infuus in een arm of been, zelden een centrale lijn via de halsader maar dat doe je met echo en helemaal steriel aangekleed enzo). In een spier duurt het best even voor het werkt, in een bloedvat werkt een slaapmiddel bijvoorbeeld wel binnen seconden.
Maar als je blind een naald in de nek ramt is de kans dat je spier of bloedvat raakt vrij klein, en de kans dat je iets anders (luchtpijp, slagaderen, zenuwen, etc) beschadigt levensgroot.

21 likes

Is er hier toevallig iemand die als studieadviseur werkt en die ik wat vragen zou mogen stellen?

1 like

@Amarens @Marquez @Paddington uiteindelijk voor €350 verkocht!

6 likes

Oke ik dacht ook dat het ‘op’ moest zijn, maar blijkbaar mag het beiden zie ik net op onzetaal.

1 like